Koude acquisitie en content marketing, een ideale combinatie
Warme acquisitie is het aanbieden van je dienst of product aan mensen of organisaties die je al kent. Met koude acquisitie stap je af op dat deel van je doelgroep waarmee je nog geen contact hebt gehad. En dat heeft zo zijn voordelen. Je breidt er je klantenbestand mee uit en je hoeft er niet langdurig relaties voor warm te houden. Een onverzadigd deel van de markt staat op je te wachten en content marketing helpt je hen te bereiken.

Inhoud

koude acquisitie content marketing kollektif media

Koude acquisitie en content marketing: de voordelen van alignment

Koude acquisitie is een taak voor je sales afdeling. Content marketing ligt bij je collega’s van marketing. Je kunt grote voordelen behalen door het werk van beide op elkaar af te stemmen. Content marketing is daar bij uitstek geschikt voor. Het is het ideale middel om nieuwe groepen aan te spreken en aan te trekken. In dit artikel leggen wij aan de hand van 4 tips uit uit hoe je die combi optimaal benut.

In 4 stappen naar koude marketing of content acquisitie

1. Afgestemde strategie

Voor het maximale resultaat begin je met een duidelijke content strategie. Tot wie richt je je marketing en wanneer en waar wil je publiceren? Ontwerp je strategie vanuit het oogpunt van marketing en sales. Zo weet iedereen wat hij of zij kan doen en vergroot je de kans dat je verse leads binnenhaalt.

2. Goede content calendar

Een hele handige tool hierbij is een content kalender. Hierin staat de planning van je content output uitgewerkt. Een goede kalender geeft structuur aan je content strategie. In combinatie met een event kalender stelt hij je ook in staat om in te spelen op evenementen als nationale feestdagen, zodat je ook die momenten kunt benutten om met content nieuwe klanten binnen te halen.

Wij gebruiken Asana, een projectmanagement tool die zich ook goed leent voor het aanleggen van een content kalender, maar online vind je nog veel meer tools en templates. Kies de agenda die het beste voor jou werkt. Let er bijvoorbeeld op of je hem kunt combineren met andere tools die je al gebruikt.

3. Doelgroepen duidelijk in beeld

Zoals altijd geldt, krijg je doelgroepen duidelijk in beeld. Zo kun je je koude acquisitie en content marketing aanpassen en afstemmen op de juiste doelgroep. Wil sales zich richten op hoogopgeleide jongeren? Laat marketing de content daarop afstemmen.

4. Gerichte content

Als je je doelgroepen duidelijk in beeld hebt, kun je dus gerichte content maken. Dit wordt ook personalised content genoemd en dat kan ver gaan. Stel, je wilt voor je koude acquisitie een mail campagne voeren. Met personalised content zorg je ervoor dat je precies aansluit op de specifieke wensen, behoeftes en voorkeuren van gesegmenteerde doelgroepen. Dit kan in principe op alle marketingkanalen die je zelf beheert, zoals je mail en website.

Met deze quick wins kun je ook snel succes behalen bij bestaande klanten –> Quick wins voor als je aan de slag gaat met contentmarketing

Resultaat van koude acquisitie door content marketing: leads verzamelen voor sales

Met een goede contentstrategie en contentkalender, duidelijk gesegmenteerde doelgroepen en gerichte content kun je op het juiste moment perfect voorzien in de behoeftes van suspects. Je leadgeneratie stijgt en je krijgt ook nog eens qualified leads. Je hebt een koude acquisitiemachine gebouwd!

Meer weten over de voordelen van goede content voor sales? Lees hoe je meer uit je sales funnel haalt met content marketing.

Zelf aan de slag om potentiële klanten te bereiken? In 9 stappen schrijf je zelf de perfecte verkoopbrief!

Besteed je het liever uit? Laat je sales content schrijven.

Gerelateerde artikelen