Uitdagingen
Met een beperkt budget complexe inhoud vertalen naar heldere en logische verhalen, deze verspreiden en, extra, opinieartikelen in de media krijgen.
Boeren helpen hun bedrijven duurzamer in te richten. Dat is wat CO2L Farming doet. De organisatie zit helemaal in de praktijk – in de haarvaten – van de landbouw. Vanuit de praktijk kijken onafhankelijke adviseurs naar veranderingen voor keten, consument en regelgeving.
CO2L Farming ontwikkelt zich als kenniscentrum over regeneratieve landbouw. Dit betekent diverse doelgroepen informeren over de voordelen en belangen van regeneratieve landbouw. De kennis en expertise zijn aanwezig, maar hoe informeer je een groter publiek?
Met een beperkt budget complexe inhoud vertalen naar heldere en logische verhalen, deze verspreiden en, extra, opinieartikelen in de media krijgen.
Keuze voor één duidelijk kanaal, minimaal 1x per week publiceren en expertverhalen benutten.
Inhoud komt beter voor het voetlicht met pakkende verhalen op LinkedIn. Dit leidde al tot 300% meer bereik, publicaties in regionale en vakmedia en 10.000+ impressies voor diverse berichten.
Als kenniscentrum is een essentieel onderdeel van je taken het verspreiden van je expertkennis. In het geval van CO2L Farming wil je uiteenlopende doelgroepen informeren over het belang en de voordelen van regeneratieve landbouw. Expertise volop, maar niet om aantrekkelijke content te maken.
Van zakelijke, complexe teksten aantrekkelijke content maken, bleef een uitdaging. Als een tekst werd opgeleverd, werd er al snel achter de oren gekrabt.
Om meer boeren en andere stakeholders te overtuigen de stap naar regeneratief te maken, besloot CO2L Farming het maken van content aan professionals over te laten.
CO2L Farming Advies zocht de samenwerking met Kollektif Media, expert op het gebied van aantrekkelijke en creatieve, inhoudelijke content. Gezamenlijk werd besloten om de volle aandacht te richten op één publicatiekanaal waar de kans op zoveel mogelijk exposure het grootste is.
De keuze viel op LinkedIn, waar veel stakeholders en doelgroepen van CO2L Farming zich dagelijks begeven. Daarnaast werd ervoor gekozen om minimaal 1x per week op LinkedIn te publiceren, om structureel te werken aan grotere zichtbaarheid en naamsbekendheid.
“We hebben een LinkedIn-pagina waar we een paar keer per week een artikel publiceren. En dan moet dat gewoon goed zijn. Dus daar heb je een professional voor nodig. Dan kom je bij het deel van de uitdaging naar de oplossing. En die oplossing bestond voor ons uit het inhuren van Kollektif Media. Zij verwerken teksten tot aantrekkelijke LinkedIn-posts. Ik lever een tekst aan en daar maakt Kollektif dan een leesbare tekst van. En die controleer ik dan vanuit mijn expertise op inhoud.”
CO2L Farming groeit snel op LinkedIn. Sinds het begin van de samenwerking in oktober 2023 steeg het aantal volgers met meer dan 300%. Ook de engagement van deze volgers is met gemiddeld 8,1% zeer hoog. Dat heeft deels te maken met de inhoud, maar de presentatie is net zo belangrijk.
“Als een post op LinkedIn veel gedeeld wordt, merken wij dat. Op LinkedIn moet die eerste zin pakkend zijn en dat is een kunst. Dan heb je kans dat mensen verder lezen. Ik denk regelmatig dat ik iets moois heb bedacht. En dan zegt Kollektif ‘we kunnen toch beter even anders doen’. En dat blijkt dan heel succesvol te zijn.”
“Aan het begin van de samenwerking zaten we geloof ik op 200 volgers. En je ziet nu dat sinds Kollektif het doet, dit aantal flink is gestegen. We zitten inmiddels op bijna 1000 volgers. We hadden een post die meer dan 30.000 keer is bekeken, 500 reacties kreeg en ook nog eens 40 keer is gerepost. Op diverse berichten kregen we al meer dan 10.000 impressies.”
De NBBU is actief in een inhoudelijk complexe branche. Dat vraagt om nauwkeurige communicatie. Kollektif Media helpt de NBBU hier inmiddels al jaren mee.
ECT Marine opereert mondiaal en is dus gebaat bij internationale exposure. Kollektif Media helpt bij het genereren van internationale naamsbekendheid.
CO2L Farming groeit snel op LinkedIn. In een halfjaar steeg het aantal volgers met meer dan 300%.