Communicatie optimaliseren

De ultieme gids om je arbeidsmarkt-communicatie te verbeteren

De personeelskrapte op de arbeidsmarkt is groot en dat blijft de komende jaren waarschijnlijk zo. Deze gids voor arbeidsmarktcommunicatie helpt je in een krappe markt de juiste kandidaten aan te spreken en voor je te winnen.

personeel-zoeken-in-krappe-arbeidsmarkt-met-arbeidsmarktcommunicatie

Met deze uitgebreide gids helpen we je om in een schaarse arbeidsmarkt de beste nieuwe collega’s te vinden.

Wat is arbeidsmarktcommunicatie?

Goede arbeidsmarktcommunicatie gaat veel verder dan een vacature verspreiden op vacaturesites en sociale media. In het kort valt er alle communicatie onder om een positieve indruk achter te laten op je doelgroepen en het contact met hen te onderhouden.

Doel van arbeidsmarktcommunicatie

Het uiteindelijke doel van arbeidsmarktcommunicatie is het werven van de beste kandidaten voor jouw openstaande functies.

Arbeidsmarktcommunicatie helpt daarbij door de relatie te onderhouden met je belangrijkste doelgroepen. Dit zijn zowel potentiële nieuwe medewerkers als bestaande of oud-medewerkers.

Met arbeidsmarktcommunicatie spreek je je ideale kandidaten aan.

Met arbeidsmarktcommunicatie spreek je je ideale kandidaten aan.

Voordelen van arbeidsmarktcommunicatie

Voor het werven van nieuwe medewerkers biedt arbeidsmarktcommunicatie meerdere voordelen. Je versterkt je werkgeversmerk of employer branding, zodat kandidaten jou beter vinden en jij hen beter bereikt.

Een ander voordeel is dat je bestaande medewerkers langer aan je kunt binden. Daarmee verlaag je je verloop en behoud je waardevolle kennis en kunde langer voor je organisatie.

Een derde voordeel is dat je de relatie met oud-medewerkers kunt onderhouden. Door hen op die manier betrokken te houden kun je hen inzetten als ambassadeurs van jouw organisatie.

Andere voordelen van goede arbeidsmarktcommunicatie zijn tijdwinst en kostenefficiëntie, met name op de lange termijn.

Wat valt er onder arbeidsmarktcommunicatie?

De middelen die je kunt gebruiken vallen ruwweg onder de volgende twee zaken: employer branding en recruitment marketing.

Employer branding

Met employer branding verwerf je als werkgever met je merk een onderscheidende positie onder (potentiële) kandidaten, collega’s en oud-medewerkers.

In je content toon je je een aantrekkelijke werkgever. Zo vergroot je hun bereidwilligheid om voor jou te solliciteren, te blijven werken of om jou te promoten.

Practise what you preach is een belangrijke voorwaarde bij employer branding. In je content wil je laten zien dat je een goede werkgever bent. Dan is het van het grootste belang dat je praktijk aansluit bij je boodschap.

Recruitmentmarketing

Recruitmentmarketing richt zich op alle strategieën en tactieken om talent te vinden, aan te spreken en aan te trekken. Goed inzicht in de kanalen waar je kandidaten zich begeven, is daarbij belangrijk.

Hoe beter je je ideale kandidaten kent, hoe succesvoller je je marketing kunt maken. Hoe meer je weet over voorkeuren, wensen en behoeftes van je doelgroep hoe beter je hierop in kunt spelen.

Je kunt hen in jouw content aanspreken op hun voorkeuren, wensen en behoeftes. Daarmee vergroot je je bereik en succes onder actief en latent werkzoekende kandidaten.

Hoe bereik je verschillende generaties? Lees er meer over in ons artikel Arbeidsmarktcommunicatie voor generatie Z, millennials en babyboomers

Arbeidsmarktcommunicatieplan maken: X must do’s om toptalent te werven

Hoe bereik je nu je ideale kandidaten? Met een arbeidsmarktcommunicatieplan leg je de activiteiten vast waarmee je je doelgroepen aanspreekt.

Het voordeel van zo’n plan is dat je structuur geeft aan je strategie, dat je deze vertaalt naar acties en dat je een middel hebt waarmee je kunt toetsen of je activiteiten daadwerkelijk bijdragen aan je doel.

In 5 stappen naar een succesvol arbeidsmarktcommunicatieplan

Duidelijkheid is een belangrijke voorwaarde voor je plan. Benoem hoe je de verschillende activiteiten belegt in je team en wie verantwoordelijk is voor welke activiteit.

Dit kun je in een Excel-bestand doen. Wij gebruiken zelf de tool Asana, een projectmanagementtool die bij uitstek geschikt is voor het in de tijd uitzetten, toewijzen en bijhouden van activiteiten.

1. Doel en verhaal bepalen

Stap 1 in ieder plan is het bepalen van je doel. Waar wil je heen? Wat wil je bereiken? In het geval van arbeidsmarktcommunicatie is je doel gekoppeld aan werving, selectie en behoud van kandidaten.

Daarnaast is je verhaal belangrijk. Waarmee onderscheid jij je in de markt? Wat doe jij anders dan je concurrenten en welk voordeel bied je aan je kandidaten?

Misschien ben jij heel goed in loopbaanbegeleiding. Of bied je als geen ander zekerheid in werk en inkomsten. Is de werksfeer in jouw organisatie uniek? Benut dat voordeel in je verhaal.

Heb je doel en verhaal in beeld? Dan is het tijd voor stap 2.

2. Persona’s opstellen

Als je doel duidelijk is, stel je je doelgroepen vast. Je zoekt personen die je gevraagde functie kunnen uitoefenen. Hiertoe stel je persona’s op. Deze zijn gebruikelijk in de marketing, maar ook nuttig voor hr-professionals.

Een persona is een fictieve verpersoonlijking van je ideale kandidaat. Je geeft je persona een naam en andere persoonskenmerken en brengt zijn of haar, leeftijd, geslacht, professionele en persoonlijke kenmerken aan toe. Deze handige gids voor het maken van persona’s helpt je hierbij.

Template voor het maken van persona’s.

Template voor het maken van persona’s.

3. Employee lifecycle

In de employee lifecycle stel je alle fasen vast die een werknemer doorloopt in je organisatie, van de allereerste aanraking met je organisatie tot de fase dat iemand weer uit dienst treedt.

Employee lifecycle

De employee lifecycle

Deze employee lifecycle is belangrijk voor je arbeidsmarktcommunicatieplan, omdat je daarmee kunt vaststellen op welke fase je je plan richt. In de afbeelding hierboven zie je het employee life cycle model weergegeven.

Zit je doelgroep vooral aan de linkerkant van de lifecycle? Dan zul je hun moeten laten weten dat je bestaat? Is retentie van medewerkers je doel? Houd hen enthousiast en betrokken met specifiek daarop afgestemde content.

4. PESO-model en kanalen

Welke kanalen je kandidaten gebruiken, maakte je inzichtelijk in je persona’s. In deze stap gaat het erom deze kanalen kwalitatief te beoordelen. Welke kanalen passen het beste in je strategie? Welke kanalen heb je al tot je beschikking en passen bij jouw organisatie?

Veel kandidaten zitten bijvoorbeeld op Linkedin. Dat is dus een handige zoekplek.

Maar stel nou dat je kandidaten dezelfde hobby’s delen, bijvoorbeeld koken, en dat zij dezelfde receptensites raadplegen. Dan loont het de moeite op die sites actief te zijn.

Het PESO-model helpt je bij het kiezen van de juiste kanalen. PESO staat voor paid, earned, shared en owned media in kaart. Paid media zijn bijvoorbeeld advertenties, earned media verkregen publicaties en links op externe websites. Zo weet je welke kanalen je hebt en wat de voordelen van elk kanaal zijn.

Het PESO-model

Het PESO-model

5. Communicatiemiddelen voor arbeidsmarktcommunicatie

Zodra je doel, verhaal, doelgroepen en kanalen duidelijk zijn, is het tijd om te kijken naar je middelen. Hanteer als stelregel: liever minder middelen goed gebruiken, dan meer middelen matig.

De middelen hieronder kom je het meeste tegen. Als je deze goed gebruikt, creëer je een contentmachine die steeds krachtiger en efficiënter wordt.

Werken bij-site

Je ontkomt niet aan een goede werken bij-site. Dit is de plek waar je je werkgeversmerk laat zien. Je werken bij-site is de hub waar je al je content bundelt, zoals recruitmentvideo’s, vacatures, verhalen van collega’s, noem maar op. Maar de essentie van iedere goede werken bij-site zijn je vacatures.

Wervende vacatureteksten

Met je vacaturetekst overtuig je kandidaten om bij jou te solliciteren. In een goede vacaturetekst komt alles over de openstaande functie samen: voorwaarden, werkzaamheden, eisen, organisatie & company culture en sollicitatieprocedure.

Wil je meer weten over het schrijven van vacatureteksten? In dit artikel lees je meer over het vermijden van clichés in vacatureteksten.

Zorg in je vacaturetekst dat je altijd aansluit bij je doelgroep. De meeste vacatures worden nog steeds geschreven vanuit het oogpunt van de organisatie.

Maar zou jij kopen in een winkel waar een verkoper alleen maar over zichzelf en zijn winkel praat en niet vraagt wat voor jou belangrijk is?

Zou jij kopen in een winkel waar een verkoper alleen maar over zichzelf en zijn winkel praat en niet vraagt wat voor jou belangrijk is?

Als jij in je vacatureteksten uitlegt wat je voor je kandidaten doet, onderscheid je je in één klap van je concurrentie.

Topic clusters

Om je kandidaten zo goed mogelijk te informeren en tegelijk je vindbaarheid en zichtbaarheid te vergroten, kun je topic clusters maken. Dit is een verzameling onderling verbonden content over een specifiek onderwerp.

Stel topic vast (bijvoorbeeld functietitel)

Stel, je bent intermediair en zoekt financial professionals voor de bankensector. Deze zijn in een schaarse personeelsmarkt moeilijk te vinden.

Met wat jij weet over deze professionals leg je een topic cluster aan. Begin met een cornerstone of pillar page over het hoofdthema, een lange informatieve pagina waarin je zoveel mogelijk onderdelen van het topic behandelt.

Stel subtopics vast

Zodra je je hoofdthema – zoals financial professionals – hebt, bedenk je subtopics. Denk aan onderwerpen als:

  • Hoeveel verdien je in de bankensector?
  • Wat doet een financial professional?
  • Onboarding proces in de bankensector
  • Loopbaanbegeleiding: dit is het groeipad van een financial professional
  • Ik wil voor een bank werken, welke opleidingen heb ik nodig?

Met je subtopics creëer je een web aan informatie. Zoekmachines houden hiervan. De content kun je bovendien goed en makkelijk gebruiken via andere kanalen, zoals sociale media.

Kies contentvormen voor topic cluster

Je subtopics hoeven niet alleen maar geschreven artikelen te zijn. Het liefst breng je variatie aan. Denk aan:

  • Video: wervingsvideo’s, testimonials, bedrijfsvideo’s
  • Fotografie: portretten, werksfeer
  • Mailings: de ideale manier om je achterban continu te informeren
  • Ambassadeurs: huidige of oud-collega’s om jouw verhaal uit te dragen
  • Social media: snel en interactief contact met je doelgroepen
Voeg interne links toe (heen en weer)

Essentieel voor een topic cluster is dat je de content die je maakt aan elkaar linkt. Zo ontstaat een web aan informatie. Zorg dat je altijd vanuit je cornerstone of pillar page linkt naar de relevante subtopics en vanuit de subtopics linkt naar je cornerstone.

Onderhoud het topic cluster

Zodra je topic cluster staat, is het zaak deze te onderhouden. Optimaliseer alle content iedere drie tot zes maanden. Produceer daarnaast nieuwe content over nieuwe subtopics, zoals nieuwe ontwikkelingen.

Meer weten over effectieve contentproductie? Neem contact met ons op. We bespreken graag onze oplossingen met je.

Meer praktische tips? Ja, graag!

Kunnen wij je helpen met je arbeidsmarktcommunicatie?

Heb je nog vragen over vacatures, het bereiken van je ideale kandidaat of andere onderwerpen rond arbeidsmarktcommunicatie? Neem contact met ons op!

Contact