Zichtbaarheid vergroten

Regionale media zijn een onderschatte kracht voor jouw PR-campagne

Regionale media zijn van onschatbare waarde. Zeker als je regionaal of in een niche opereert. Vaak zijn dit soort media veel relevanter voor jou dan grote, landelijke media. Met een PR-campagne gericht op lokale of regionale media kun je je bereik enorm vergroten.

regionale media kollektif media

Regionale media worden nogal eens onderschat. Meestal geldt, hoe succesvoller je wilt zijn, hoe meer tijd en energie je naast bijvoorbeeld online marketing steekt in een PR-campagne via landelijke media. Toch biedt PR via regionale media volop mogelijkheden.

Het regionale dagblad of een lokale publieke omroep kunnen enorm bijdragen aan het vergroten van je bereik en naamsbekendheid. Je kunt je eigen strategie toepassen of PR-bureaus inschakelen om je hierbij te helpen.

Voordelen van lokale en regionale media

Een PR-campagne in de vorm van een goed persbericht naar lokale en regionale media levert je de volgende voordelen op.

1. Interesse in regionale spelers

Veel organisaties, met name mkb’ers, opereren op regionaal niveau. Of je nu in Twente zit of in Groot-Amsterdam, er zit altijd een medium in de buurt dat geïnteresseerd is in verhalen met een regionale insteek. Tubantia en Het Parool, bijvoorbeeld. Deze media zijn perfect voor jouw nieuws. Ze spreken een regionaal publiek aan waar waarschijnlijk een groot deel van jouw doelgroep onder valt.

2. Korte lijntjes naar landelijke media

Regionale media zijn vaak verbonden aan een groter mediahuis. Het voordeel daarvan is dat als lokale journalistiek jouw verhaal oppakt, ze het kunnen doorschuiven naar landelijke media. Earned media in een lokaal medium kan daardoor leiden tot earned media in een nationaal medium. Denk aan de regioberichten die vaak door de NOS worden overgenomen.

Gerelateerd: Earned media is een van de voordeligste manieren om exposure te krijgen

3. Korte lijntjes naar regionale journalisten

Regionale journalisten zoeken regionale verhalen. Jij deelt hetzelfde werkgebied waardoor zij zich met jou kunnen identificeren. Dat maakt het makkelijker om een band op te bouwen. De lijntjes zijn bovendien kort, zodat je je verhaal eenvoudiger bij hen kwijt kunt.

4. Al vroeg in contact met toekomstige topjournalisten

Wat hebben Matthijs van Nieuwkerk, Jeroen Wollaars, Merel Westrik, Erik Dijkstra en Janine Abbring gemeen? Ze werkten allen aan het begin van hun carrière voor een lokale of regionale omroep of krant.

Plaatselijke media, zoals regionale omroepen, zijn een belangrijke kweekvijver voor journalistiek talent. Veel journalisten starten hun carrière in de lokale journalistiek. Voor PR-professionals een belangrijke manier om al vroeg contact te leggen met de toonaangevende journalisten van de toekomst.

Gerelateerd: Hoe kom je aan een goede perslijst?

5. Relevanter, dus een grotere impact

Regionale media zijn voor de meeste organisaties veel relevanter dan grotere, landelijke spelers. Als je als regionale ondernemer je verhaal kwijt kunt in de regio, weet je zeker dat je je richt tot je doelgroep. Doe je dit via nationale media, dan bereik je waarschijnlijk heel veel mensen die buiten je doelgroep vallen en voor jou minder relevant zijn.

6. Makkelijker en goedkoper

Regionale onderwerpen moeten aan bod komen. Dat zorgt ervoor dat er altijd ruimte is in de krantenkolommen of in items op radio of tv voor regionaal nieuws en dus voor jouw persbericht. In landelijke media ligt de prioriteit bij nationaal of wereldnieuws. Daar heb je bij regionale media geen last van. Dat nationale of wereldnieuws krijgt een regionale invalshoek en daar kun jij mooi op inhaken.

regionale media kranten

7. Regionaal nieuws staat dichtbij mensen

Nationaal nieuws kan een ver-van-je-bedshow zijn. Regionaal nieuws is bijna altijd onderwerp voor een praatje bij de koffieautomaat. Nieuws over een nieuwe zaak bij je om de hoek of een lokale aannemer die een plaatselijk verkeersknelpunt oplost, zijn onderwerpen van gesprek. In die zin staan lokale media en regionale media dichterbij hun publiek en jouw doelgroep.

8. Regionaal nieuws is persoonlijk nieuws

Mensen hechten om verschillende redenen waarde aan regionale media, maar bovenal omdat het dichtbij komt en hen raakt. Lokaal en regionaal is belangrijk en heeft daardoor waarde. Iedereen kent namelijk wel een broer of zus van een vriend of kennis die op de regionale publieke omroep figureerde.

Heb jij als regionale speler nieuws, dan is dat voor veel mensen van waarde. Zoals we bij punt 5 al zeiden: relevanter, dus een grotere impact. Maar het is meer dan dat. Regionaal nieuws heeft een gevoelswaarde. Mensen geven er meer gewicht aan.

Gerelateerd: Deze 3 aspecten mogen niet ontbreken als je gratis exposure zoekt

Regionale media benaderen met een persbericht

De voordelen van regionale media hebben we hopelijk duidelijk gemaakt. Maar hoe benader je ze nu eigenlijk? Je kunt ze een persbericht sturen. Let er daarbij wel op dat je direct in de kop en de onderwerpregel de regionale invalshoek duidelijk maakt.

Regionale media benaderen door direct contact

Een andere manier – en eentje die op regionaal niveau goed werkt – is door media direct te benaderen. De redacties van landelijke of internationale media zitten ver weg. Als je al een lijntje met een journalist hebt, is het moeilijk dat te blijven benutten. Nieuws is immers vluchtig en de aandacht wordt snel verlegd naar een andere ontwikkeling.

Regionale media hebben daar minder last van. Bovendien is het netwerk kleiner. Het is dus goed mogelijk dat je al een regionale journalist kent en anders zit er wel iemand in je netwerk die iemand kent. Een goed PR-bureau inschakelen, helpt ook. Dat maakt deze media een stuk beter benaderbaar.

Wil je je nieuws gepubliceerd krijgen? Succesvolle digitale PR zorgt voor de beste resultaten in je contentstrategie. 

Meer praktische tips? Ja, graag!

Kunnen wij je helpen met je PR-campagne?

Heb je nog vragen over het benaderen van regionale media? Neem contact met ons op!

Contact