Zichtbaarheid vergroten

Persbericht in de krant: wees actueel, relevant en identificeerbaar

Een beetje redactie krijgt dagelijks honderden persberichten binnen. Om op te vallen zul je je moeten onderscheiden. Hoe doe je dat? Hoe schrijf je een persbericht dat overtuigt? Maar bovenal, hoe schrijf je een persbericht dat wordt gepubliceerd? Drie essentiële elementen mogen in een publiceerbaar persbericht niet ontbreken.

persbericht in krant

Persbericht = nieuwsbericht

Een goed persbericht is als een nieuwsbericht. Een informatief artikel dat een publiek door zijn inhoud en stijl verleidt tot lezen. Daarmee valt het buiten gebruikelijke marketingteksten en ligt het op het vlak van PR, het onderhouden van je relatie met je publiek. Dat is belangrijk om te weten, omdat je je persbericht hierdoor gelijk al de juiste richting kan geven.

Een marketingtekst heeft tot doel de verkoop van je product of dienst te bevorderen. Een nieuwsbericht is daarentegen in eerste instantie gericht op informeren. PR en marketing hebben een grote overlap en kunnen elkaar versterken, maar ze bepalen op een andere manier de toon en stijl van je bericht.

Een nog belangrijker verschil is de doelgroep van je bericht. Een marketingtekst richt je tot je klanten en prospects, een persbericht tot redacties. En de laatste categorie is op zoek naar nieuws. Redacties zoeken naar feitelijke en informatieve verhalen die aansluiten op hun doelgroep, lezers, kijkers of luisteraars.

Het doel van je persbericht

Het doel van jouw persbericht is daarom gepubliceerd worden. Het bericht is het middel om een redactie te overtuigen dit te doen. Maak daarom van je nieuws, verhaal of mededeling een nieuwsbericht. Daarmee sluit je aan op het doel van een redactie en neem je haar bovendien op voorhand al veel werk uit handen.

Hoe krijg je een persbericht gepubliceerd?

Wat maakt een persbericht nu publiceerbaar? Waar let een journalist of redacteur op als hij besluit jouw persbericht wel of niet te publiceren? Drie elementen zijn essentieel om redacties ertoe te bewegen je persbericht te publiceren. Voldoet je bericht hieraan, dan is de kans heel groot dat redacties je verhaal interessant vinden.

Actualiteit

Zonder nieuws geen persbericht. Maar geen nood, gelukkig is bijna alles wat binnen een organisatie gebeurt nieuw. Iedere dag gebeuren er immers dingen die niet eerder zijn voorgevallen.

Daarmee is nog niet gezegd dat het het vermelden waard is. Daarvoor is wat extra nodig: nieuwswaarde. Wat heeft nieuwswaarde? Denk aan: nieuwe producten, nieuwe klanten, nieuwe ontwikkelingen, nieuw onderzoek, nieuwe data, nieuwe inzichten, noem maar op.

Iedere organisatie beschikt over dit soort informatie, want iedere organisatie is in ontwikkeling. Daarmee is actualiteit ook het eenvoudigste element in je persbericht om aan te voldoen

(Maatschappelijke) relevantie

Redacties zoeken verhalen die interessant zijn voor hun publiek. Dat betekent dat jouw bericht moet passen in het zoekplaatje van de journalist en dus voor hem of haar relevant moet zijn.

Die relevantie is afhankelijk van de signatuur van de redactie. Gaat jouw bericht over de bedrijfsresultaten van afgelopen kwartaal, dan zul je daarmee bij het FD eerder in de roos schieten dan bij een techblog.

Maar een nieuwe technologische ontwikkeling sluit weer eerder aan op wat een techblog zoekt. De Volkskrant zoekt naar verhalen die de samenleving of maatschappij raken, een vakblad ligt veel meer in lijn met je dagelijkse bedrijfsvoering.

Dit klinkt allemaal natuurlijk volkomen logisch – en dat is het ook – maar toch blijkt het in de praktijk altijd weer een hele zoektocht hoe je je bericht moet afstemmen op al die verschillende ontvangers. Het laatste element kan hierbij van pas komen.

Identificeerbaar

Over wat of wie gaat je nieuws? En in welk element daarvan herkent je doelgroep zich? Verhef dat element tot hoofdonderwerp of hoofdpersonage van je bericht.

Voor media die geïnteresseerd zijn in maatschappelijke verhalen kan het waardevol zijn je bericht terug te brengen tot een persoonlijk en herkenbaar niveau.

Vakmedia zijn doorgaans meer geïnteresseerd in wat jouw nieuws bijdraagt aan je branche, dus kan het verstandig zijn juist uit te zoomen en je nieuws breder te trekken.

De kern

De kern waar het om draait is: maak je nieuws relevant. Niet voor jezelf, maar voor je klanten. Breng je een nieuw product op de markt? Wie is de uiteindelijke doelgroep? De gebruiker?

Steek in met het gemak of de tijdwinst die jouw product oplevert. Nieuw initiatief waarmee je branche zich veel beter kan profileren?

Neem de insteek wat dit betekent voor de man of vrouw op straat en grote kans dat maatschappelijke media je verhaal overnemen. Bedrijfsovername? De betekenis hiervan voor je sector kan een interessante invalshoek zijn voor het FD.

Houd het doel voor ogen

Het doel van een persbericht is: je boodschap gepubliceerd krijgen. Het persbericht is het middel om dit doel te bereiken. Daarin neem je je boodschap op, die je afstemt op redacties.

Je persbericht afstemmen, op maat maken, is essentieel, omdat je redacties er alleen van kunt overtuigen je bericht te plaatsen als het voor hen van waarde is.

De drie in dit bericht genoemde elementen – actualiteit, (maatschappelijke) relevantie en identificeerbaarheid – dragen alle bij aan de publiciteitswaarde van je bericht.

Meer weten over de voordelen van regionale media? Lees dan hier verder.

Journalisten nabellen, de meningen erover zijn verdeeld. Lees hier alle voors en tegens om te ontdekken wat het beste werkt.

Meer praktische tips? Ja, graag!