Zichtbaarheid vergroten & communicatie optimaliseren

Hoe bereik je kandidaten uit generatie Z, millennials en babyboomers?

Je arbeidsmarktcommunicatie aanpassen aan je doelgroep is essentieel. Met de juiste toon komt je boodschap pas echt binnen. Neem een bedrijf als Mailchimp. Dat heeft duidelijk een andere doelgroep dan Intertoys en dat zie je terug in hun content en communicatie. Zij moeten hun digitale doelgroep niet benaderen alsof het kinderen zijn. Maar hoe doe je dat nou concreet, communiceren met generatie Z, millennials en babyboomers? 

communiceren met generatie z millennials babyboomers

Arbeidsmarktcommunicatie in tijden van arbeidsmarktschaarste steeds belangrijker in de zoektocht naar en de werving van personeel. Goede arbeidsmarktcommunicatie voor doelgroepen, zoals generatie Z, millennials en babyboomers, is een vak apart.

Het is bijvoorbeeld belangrijk aandacht te besteden aan de generatie die je aanspreekt. Dan verloopt het werven van personeel succesvoller en vind je de juiste mensen. In dit artikel zetten we alle ins en outs over goeie vacatureteksten voor specifieke doelgroepen voor je op een rijtje.

Een deel van de oplossing voor succesvolle arbeidsmarktcommunicatie is dat je in gedachten houdt tot welke generatie je doelgroep behoort. Elke generatie is anders en heeft ruwweg zijn eigen kenmerken.

Lees meer over succesvolle arbeidsmarktcommunicatie in onze Ultieme gids om je arbeidsmarktcommunicatie te verbeteren

Onze oudste generatie heeft de Tweede Wereldoorlog nog meegemaakt, terwijl de nieuwste geen wereld zonder digitale schermen kent. Dit beïnvloedt hun normen en waarden en daaruit voortkomende wensen.

Vacatures voor jongeren zien er logischerwijs ook anders uit dan die voor ouderen. Als je hun kenmerken kent, pas je je boodschap en schrijfstijl hierop aan.

In de infographic hieronder vind je een beknopte beschrijving van elke generatie. Daaronder leggen we uit hoe je jouw arbeidsmarktcommunicatie per generatie hierop aan kunt passen. Met deze praktische gids is het werven van nieuwe medewerkers een stuk makkelijker.

Generatie tijdlijn kollektif media

De stille generatie (1925-1940)

De stille generatie noem je ook wel geraniumzitters. Zij waren jong tijdens de Tweede Wereldoorlog en de wederopbouw. Daarbij hoorde ook de verzuiling en een sterk collectief denken.

Dankzij deze heftige ervaringen kun je deze generatie typeren als plichtsgetrouw en bereid de mouwen op te stropen. Ze zijn spaarzaam, loyaal en saamhorig. Het is onze oudste generatie en ze vertrouwen op diensten die hen ontlasten.

Betrouwbaarheid is voor hen belangrijk. Toon dat jij betrouwbaar bent en ontlast hen met jouw oplossing. Schrijf daarnaast met respect en geduld. Wees duidelijk en netjes, tutoyeer niet.

Let ook op de kanalen die je gebruikt. Wat voor de meeste mensen algemeen bekend is, zoals advertising via sociale media, zegt hen weinig tot niks.

De kans dat zich in deze generatie potentiële medewerkers bevinden, is natuurlijk klein. Maar als je dan toch vacatures voor ouderen maakt, houd hier dan rekening mee.

Babyboomers (1941-1955)

De babyboomers, ook wel de rebellen, boomers of de protestgeneratie. Geboren na de Tweede Wereldoorlog en opgegroeid in een tijdperk van toenemende welvaart.

Deze relatief progressieve en linkse jeugdbult in de demografie schopte heilige huisjes omver. Zij ontketenden de seksuele revolutie, de ontzuiling en de ontkerkelijking. Het is de oudste nog werkende generatie.

Babyboomers staan bekend om hun onvrede over de gevestigde orde, hun vrije moraal en hun aandacht voor zelfontplooiing. Ze experimenteerden graag en leggen zich niet zomaar bij iets neer. Het zijn digital immigrants. Ze zijn op de hoogte van nieuwe digitale ontwikkelingen, maar geen voorlopers.

Dat betekent dat het bij deze generatie best eens wat anders mag. Een creatieve manier van communiceren die op ongewone wijze de aandacht grijpt wordt erg gewaardeerd.

Hun wilde haren hebben ze over het algemeen wel verloren. Toch blijven babyboomers idealisten die opkomen voor hun vrijheden. Richt je arbeidsmarktcommunicatie voor boomers daarop en je weet zeker dat je bij hen binnenkomt.

Generatie X (1956-1970)

De verloren generatie, ook wel generatie X of generatie Nix. Deze generatie was jong tijdens het economisch verval van de jaren tachtig en werd geconfronteerd met grote jeugdwerkloosheid. Deze generatie is daardoor zelfredzaam, individualistisch, nuchter en relativistisch.

Generatie X komt prima mee met nieuwe technologische ontwikkelingen. Het zijn de nieuwe leiders op de werkvloer. Met deze generatie communiceer je het beste op een no-nonsense manier. Moderne termen zijn goed te volgen en anders googelen ze het wel.

Generatie X is op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en past zich makkelijk aan als jij iets nieuws te bieden hebt. Daarnaast is het de meest omvangrijke generatie in ons land. Sla deze doelgroep dus niet zomaar over!

De pragmatische generatie (1971-1985)

De pragmatische generatie, ook wel patatgeneratie, bestaat uit de kinderen van de protestgeneratie. Geen wonder dat zelfontplooiing, vrijheid en keuzes voorop staan. Hun ouders stonden niet boven maar naast hen.

Stimulatie en dwang ontbraken in de opvoeding van deze generatie. Daardoor worden ze ook wel de passieve of patatgeneratie genoemd.

Richt je communicatie op hun behoefte naar zelfontplooiing en levensgeluk. Geef aan hoe jouw aanbod daar aan bij kan dragen.

Het zijn de huidige medewerkers die nu net de senior functies overnemen of binnenkort krijgen. Hun kinderen zitten nu op de basis- en middelbare school. Weet je de patatgeneratie niet te bereiken? Dan kun je misschien wel hun organisaties of kinderen aanspreken.

Generatie Y (1986-2000)

Een generatie met een lading aan alternatieve namen, waarvan millennials de bekendste is. Opgegroeid met terreurdreigingen, crises, vergrijzing en klimaatproblemen. Tegelijkertijd kregen zij alle nieuwe digitale ontwikkelingen mee, zoals DVD’s, game consoles en sociale media.

De millenials zijn opgegroeid met het idee dat alles mogelijk is en zijn daardoor zelfverzekerd en authentiek. Richt je tot hun grenzeloze ambities en hun wens om speciaal te zijn. Het zijn de 20- tot 35-jarigen van nu, dus zorg ervoor dat je communicatie volwassen hip is. Niet te stijf en ouderwets, maar ook zeker niet te kinderlijk cool.

Ze zijn net als de generaties die hierna nog komen erg actief op het internet, dus gebruik ook vooral online communicatie kanalen. Om te weten welke online opties er allemaal zijn kun je je hier verdiepen in het PESO-model.

Generatie Z (2001-2015)

De bekendste alternatieve benaming voor deze generatie is de iGeneratie, naar aanleiding van de vele Apple-producten waarmee ze zijn opgegroeid (iMac, iPad, iPod, iPhone). Het is de eerste generatie die geen leven zonder digitale wereld kent. Het zijn digital natives, digitaal ontzettend vaardig.

Generatie Z bevat grofweg de huidige adolescenten. De generatie moet dus nog gevormd worden, al kunnen wij je nu alvast vertellen dat aanhoudende terreurdreigingen, mondiale politieke onzekerheid. klimaatproblemen en het coronavirus veel impact zullen hebben.

De jongsten zijn nu 5, de oudsten 20. Op die leeftijden is de diversiteit onderling nog erg groot waardoor het lastig is om te communiceren aan de hand van kenmerken die deze generatie deelt.

Je kunt er wel nu alvast over na denken. Wat vormt hen, wat willen zij (in de toekomst)? Met die kennis op zak kun je je arbeidsmarktcommunicatie voor jongeren alvast perfectioneren.

Generatie A (2016-2030)

De jongste generatie, ook wel generatie Alpha genoemd. Het merendeel moet nog geboren worden, dus over hen valt nog niks te zeggen. Laat staan dat je al met ze kunt communiceren. Nog los van de vraag of het ethisch verantwoord is om je marketing tot hen te richten.

Wat je wel vast kan stellen, is dat deze nieuwe generatie vooral bestaat uit de kinderen van millennials. Zaken als AI, robots en VR zullen voor hen de normaalste zaak van de wereld zijn.

Werving nieuw personeel

Werving van nieuwe medewerkers is in de huidige arbeidsmarkt niet eenvoudig. Die ‘spin in het web’ en dat ‘schaap met de vijf poten’ vind je niet meer. Maar als je jouw arbeidsmarktcommunicatie richt op specifieke doelgroepen en consistent doorvoert, weet je ook op termijn goed personeel te vinden.

Een goede vacaturetekst schrijven, is meer dan alleen het opsommen van de functie-eisen en secundaire arbeidsvoorwaarden. Met bovenstaande informatie over het werven van potentiële kandidaten kun je nu zelf aan de slag met je employer brand afstemmen op verschillende generaties!

Wil je meer concrete schrijftips? Vind hier alles over een effectief schrijfproces of leer hoe je supervacatures of whitepapers schrijft.

Meer praktische tips? Ja, graag!

Kunnen wij je helpen met je arbeidsmarktcommunicatie?

Heb je nog vragen over het bereiken van specifieke generaties? Neem contact met ons op!

Contact