Hoe het PESO-model jou helpt de juiste mediakanalen te benutten
Het budget is rond. Je doel en doelgroepen zijn bepaald en je boodschap is geformuleerd. Je staat klaar om een nieuwe marketingcampagne te beginnen en je PR-afdeling staat te trappelen om de verschillende leads, suspects en prospects te benaderen. Maar dan komt de vraag, welke kanalen benut je om je doelgroep te benaderen? Aanschouw, het PESO-model!
PESO-model mediakanalen marketing pr kollektif media

Het PESO-model: een korte uitleg

Het PESO-model is een model dat de mediakanalen die je tot je beschikking hebt visualiseert. Het geeft overzichtelijk weer welke kanalen je gebruikt om je doel te bereiken. Organisaties richten zich vaak al op één of twee kanalen, maar missen in het beste geval veel mogelijkheden door de andere kanalen over te slaan. Het PESO-model is in die gevallen een handig hulpmiddel. PESO staat voor Paid, Earned, Shared en Owned media.

Paid media

Paid media is alle marketing waar je voor betaalt, zoals social media advertising en gesponsorde of branded content. Het voordeel van betaalde media is dat je snel en gericht een specifieke boodschap bij een specifieke doelgroep kunt krijgen. Het nadeel is duidelijk: het kost geld. Daarnaast moet je bij  paid media vaak weerstand tegen advertizing overwinnen en kan het een grotere investering vereisen dan je in eerste instantie verwacht. Je landingspagina’s en CTA’s moeten er perfect op aansluiten, anders haakt je prospect af en is het money down the drain.

Earned media

Media die je hebt verkregen, bestaan uit publiciteit via bijvoorbeeld kranten, radio of influencers. Hierbij maken journalisten of influencers een item over jou of over je organisatie, product of dienst. Earned media zijn de ultieme graal van de PR, omdat je hiermee onafhankelijke exposure over jouw expertise ‘verdient’, met doorgaans een veel groter bereik dan je zelf hebt. Je kunt je daarmee bijna geen betere ambassadeurs van jouw boodschap wensen. Het enige nadeel van Earned media is dat je maar beperkt grip hebt op de berichtgeving.

Shared media

Shared media bestaan uit activiteiten via sociale platforms zoals LinkedIn, Instagram en Pinterest. Deze platformen gebruik je zelf om je content te delen. Participatie en interactie met je prospects, denk aan likes en shares op LinkedIn, en leadgeneratie zijn de doelen. Het belangrijkste verschil met Owned media is dat je deze kanalen niet zelf ‘bezit’. Je bezit het account waarmee je een pagina en berichten voor je organisatie maakt. Andere gebruikers kunnen hier buiten jou om interactie mee hebben waardoor de controle niet compleet bij jou ligt. Daarnaast is een Shared media-kanaal tijdsintensief en vraagt het om constante monitoring. De voordelen van Shared media zijn de lage kosten en de mogelijkheid een ‘gezicht’ te geven aan je organisatie.

Owned media

Media die je bezit, zijn bijvoorbeeld je website of content zoals infographics en persberichten. Het voordeel is duidelijk: jij hebt volledige controle over alles wat er via je eigen kanalen verspreid wordt. Je Owned media vormen vaak het startpunt en uitgangspunt van verdere marketing- en PR-activiteiten. Daarom is het belangrijk de volgende punten goed voor ogen te houden. Ten eerste richt je je met Owned media op de lange termijn en geef je ze met dit doel voor ogen ook vorm. Oftewel, Owned media zijn een langetermijninvestering. Daarnaast zijn Owned media maar een onderdeel van een succesvolle strategie. Je zet ze in combinatie met andere kanalen in, zodat je doelgroep je Owned media-kanalen kan vinden.

PESO-model mediakanalen marketing pr kollektif media

PESO in de praktijk

Zodra je je doel en doelgroepen voor ogen hebt, kies je de gewenste kanalen. Begin daarbij altijd vanuit Owned media. Daar heb je immers de meeste controle over. Plaats het doel van je campagne in het midden en brainstorm over de verschillende berichten die bijdragen aan het realiseren van je doel. Die verspreid je in het over de verschillende kanalen. Daarmee heb je in één oogopslag duidelijk of je alle kanalen ten volle benut. Een mooi voorbeeld van het gebruik van het model vind je hier.

Concreet en meetbaar

De verschillende kanalen helpen je bepalen welke content je moet maken en hoe je je marketing in steekt. Pas de stijl van je content en de tone of voice aan zodat je bericht past bij het desbetreffende kanaal.
Test de effectiviteit van je kanaal door je doel concreet te formuleren en door gebruik van duidelijk KPI’s. Bekende KPI’s voor mediakanalen zijn onder andere bereik, aantal impressies en het aantal conversies. Het meten van je gebruik en de resultaten van je mediakanalen stellen je in staat om op tijd bij te sturen en het beste effect te bereiken.

Sluit Menu