Met deze tips schrijf ook jij een goed whitepaper
Een whitepaper is een perfect middel om jezelf te positioneren als expert en thought leader. In een whitepaper behandel je een probleem van je doelgroep en jouw oplossing hiervoor. Door het delen van deze kennis presenteer je jezelf als betrouwbare expert. In andere woorden, met whitepapers geef je je doelgroep nuttige informatie om de status van thought leader te veroveren of te vergroten.
hoe schrijf je een goed whitepaper - kollektif media

24/7 sales tool

Binnen marketing is een whitepaper als kennisdocument een middel om je product of dienst aan te bieden. Je beschrijft het probleem van je doelgroep en geeft vervolgens aan hoe jouw product of dienst dit probleem oplost. Dit doe je met een duidelijk doel voor ogen: leads genereren. Door je whitepaper beschikbaar te stellen als download verzamel je gegevens over je prospects.

Je whitepaper is een ideale sales tool. Zodra je het geschreven hebt en op je website hebt geplaatst, kan het daar 24/7 gedownload worden.

Plaats je doelgroep voorop

Maar hoe schrijf je een goed whitepaper? De inhoud is het allerbelangrijkst en daar hebben wij tips voor. Om te beginnen, schrijf altijd vanuit je doelgroep. Ga na tegen welke vragen of problemen je doelgroep aanloopt en hoe die voorkomen of opgelost kunnen worden. Dat zijn de uitgangspunten voor je whitepapers.

Structuur, argumentatie en stijl

De overtuigingskracht van je tekst hangt af van drie belangrijke elementen: structuur, argumentatie en stijl. Als je die drie op orde hebt, beschik je over een overtuigend verhaal dat bijdraagt aan jouw positie als thought leader en expert.

Structureer voor je gaat schrijven

Orden voor je begint te schrijven eerst de informatie die je wilt overbrengen. Wat is je hoofdboodschap? Hoe onderbouw je die? Welke argumenten voer je aan en hoe bouw je je tekst op? Dit zijn de vragen die belangrijk zijn voor je je verhaal gaat uitwerken.

Een whitepaper bevat in ieder geval een introductie, een probleembeschrijving, de voordelen en resultaten van jouw oplossing en een conclusie of samenvatting. Heb je meerdere secties geschreven? Dan kan ook een inhoudsopgave zinvol zijn.

Argumentatie voor inhoudelijke overtuigingskracht

Als je duidelijk voor ogen hebt hoe de opbouw van je verhaal eruitziet, kun je je argumenten uitwerken. Een argument bestaat uit verschillende onderdelen, maar het belangrijkste is dat ze inhoudelijk bijdragen aan je hoofdboodschap. Dat kan op verschillende manieren: in de vorm van bijvoorbeeld prestatie-informatie, voorbeelden of verwijzingen naar (onafhankelijke) onderzoeksresultaten.

Gebruik ook waar mogelijk visuele elementen, zoals grafieken en afbeeldingen, om je lezer bij de les te houden. Deze trekken de aandacht en verschaffen je informatie op een andere inzichtelijke manier.

Stijl in tekst en vorm

Breng je kennis over op een vriendelijke en professionele manier, alsof je een gesprek voert. Dit leest prettig en het brengt je informatie helder over. Vermijd daarom jargon en onnodig lange en moeilijke zinnen. Schrijf actief en foutloos en hanteer een vierogenprincipe. Laat iemand anders je tekst proeflezen voor je hem publiceert. Voor het beste resultaat laat je het whitepaper redigeren en reviewen door een ervaren (eind)redacteur.

Opmaak ondersteunt je verhaal

Zorg in het verlengde van stijl ook voor een goede opmaak van het document. Huur hiervoor desnoods een goede DTP’er in, want de opmaak draagt enorm bij aan de aantrekkelijkheid en overtuigingskracht van je tekst. Doe je het zelf. Begin dan in ieder geval met een goede, relevante en aantrekkelijke afbeelding op het voorblad om de aandacht te trekken. Heb je die niet, kijk dan eens naar dit artikel waarin we uiteenzetten waar je gratis rechtenvrije afbeeldingen kunt vinden.

De kop

Bedenk tot slot een goede kop voor je whitepaper. Trek de aandacht met cijfers, een vraag, belofte, gewaagde uitspraak of snel naderende deadline. Worden whitepapers continu door alles en iedereen in jouw branche gebruikt? Geef er dan een creatieve draai aan.

Algemene tips

Sommige organisaties stellen specifieke eisen aan de vormgeving van whitepapers, maar tenzij het om een formeel document gaat, ben je hierin natuurlijk vrij om het aan te pakken zoals je zelf wilt.

Steek het whitepaper bijvoorbeeld in met de algemene ontwikkelingen in je branche en leg een verband met het probleem dat je gaat behandelen. Het kan zijn dat je lezer niks van het onderwerp af weet, dus houd daar wel rekening mee.

De omvang van je whitepaper kan variëren. Doorgaans tellen ze minimaal een pagina of 4, maar ook 10 is mogelijk. Verwerk eenvoudigweg alle benodigde informatie in je paper, zonder onnodige opvulling om je whitepaper maar langer te maken. Langer is niet per se gewichtiger.

Om toch een richtlijn te bieden: wij gaan doorgaans uit van 1000 tot 2000 woorden. Heb je er minder, overweeg dan of je verhaal inhoudelijk stevig genoeg is. Het kan natuurlijk ook altijd uitgebreider, maar zorg ervoor dat je niet te langdradig wordt en je je lezer met een stoffige tekst wegjaagt.

Een whitepaper is altijd een document dat je kunt delen of downloaden. Dat wil zeggen, een PDF. Iedere andere vorm waarin jij je content kunt gieten, zoals een vlog, blog, podcast, prezi of PowerPoint- presentatie, is geen whitepaper, maar een vlog, blog, podcast, prezi of PowerPoint-presentatie, etc.

Je whitepaper verspreiden

Heb je een goed whitepaper geschreven? Promoot het dan goed. Gebruik al je mediakanalen om je whitepapers onder de juiste neuzen te krijgen, zodat je er het maximale uithaalt!

Kun je wel wat extra hulp gebruiken bij de productie van een whitepaper? Laat het ons weten, dan bekijken we samen hoe je dit het beste kunt aanpakken!

Sluit Menu