Hoe bereik je generatie Z, millennials of babyboomers?
Je schrijfstijl aanpassen aan jouw doelgroep is essentieel. Met de juiste toon komt je boodschap pas echt binnen. Neem een bedrijf als Mailchimp. Dat heeft duidelijk een andere doelgroep dan Intertoys en dat zie je terug in hun content en communicatie. Zij moeten hun digitale doelgroep niet benaderen alsof het kinderen zijn. Maar hoe doe je dat nou concreet, schrijven voor jouw doelgroep? 

Inhoud

Hoe bereik je generatie z, millennials of babyboomers Kollektif Media

Een deel van de oplossing is dat je in gedachten houd tot welke generatie je doelgroep behoort. Elke generatie is anders en heeft ruwweg zijn eigen kenmerken. Onze oudste generatie heeft de Tweede Wereldoorlog nog meegemaakt, terwijl de nieuwste geen wereld zonder digitale schermen kent. Dit beïnvloedt hun normen en waarden en de daaruit voortkomende wensen. 

Als je die kenmerken kent, kun je je boodschap en schrijfstijl erop aanpassen. In de infographic hieronder vind je een beknopte beschrijving van elke generatie. Daaronder leggen wij per generatie uit hoe jij jouw communicatie aan kunt passen op basis van hun kenmerken. Met deze praktische gids schrijft iedereen gemakkelijk voor zijn doelgroep, simpelweg per generatie.


Schrijven per generatie tijdlijn Kollektif Media

De stille generatie (1925-1940)

De stille generatie wordt ook wel de geranium-zitters genoemd. Zij waren jong tijdens de Tweede Wereldoorlog en de wederopbouw die daarop volgde. Daarbij hoorde ook de verzuiling en een sterk collectief denken. 

Dankzij deze heftige ervaringen in uitdagende tijden kun je deze generatie typeren als plichtsgetrouwe mensen die bereid zijn de mouwen op te stropen. Ze zijn spaarzaam, loyaal en saamhorig. Het is onze oudste generatie en ze vertrouwen op diensten die hen ontlasten.

Deze kenmerken tonen ons dat ze op zoek zijn naar betrouwbaarheid. Toon dat jij en je aanbod betrouwbaar zijn en hoe dit hen kan ontlasten. Daarnaast vereist het schrijven voor deze generatie respect en geduld. Wat voor de meeste mensen over het algemeen bekend is, zoals advertising via sociale media, zegt hen weinig tot niks. Wees duidelijk en netjes, tutoyeer niet. 

Babyboomers (1941-1955)

De babyboomers, ook wel de rebellen, boomers of de protestgeneratie. Geboren na de Tweede Wereldoorlog en opgegroeid in een tijdperk van toenemende welvaart. Deze relatief progressieve en linkse jeugdbult in de demografie schopte tegen heilige huisjes aan. Zij ontketenden de seksuele revolutie, de ontzuiling en de ontkerkelijking. Het is de oudste nog werkende generatie.

Babyboomers staan bekend om hun onvrede over de gevestigde orde, hun vrije moraal en hun aandacht voor zelfontplooiing. Ze experimenteerden graag en leggen zich niet zomaar bij iets neer. Het zijn digital immigrants. Ze zijn op de hoogte van nieuwe digitale ontwikkelingen, maar geen voorlopers.

Dat betekent dat het bij deze generatie best eens wat anders mag. Een creatieve manier van communiceren die op ongewone wijze de aandacht grijpt wordt erg gewaardeerd. Hun wilde haren hebben ze over het algemeen wel verloren, maar het blijven idealistische mensen die opkomen voor hun vrijheden. Richt je communicatie daarop, dan weet je zeker dat je bij ze binnenkomt.

Generatie X (1956-1970)

De verloren generatie, ook wel generatie X of generatie Nix. Deze generatie wordt zo genoemd omdat ze jong waren tijdens het economisch verval van de jaren tachtig en geconfronteerd werden met grote jeugdwerkloosheid. Deze generatie is daardoor zelfredzaam, individualistisch, nuchter en relativistisch.

Generatie X komt daarom prima mee met nieuwe technologische ontwikkelingen. Het zijn de nieuwe leiders op de werkvloer. Met deze generatie communiceer je het beste op een no-nonsense manier. Moderne termen zijn goed te volgen en anders googelen ze het wel.

Je mag aannemen dat ze op de hoogte zijn van hedendaagse ontwikkelingen en dat ze zich makkelijk aanpassen als jij iets nieuws te bieden hebt. Daarnaast is het de meest omvangrijke generatie in ons land. Sla deze doelgroep dus niet zomaar over wanneer je met een modern aanbod komt!

De pragmatische generatie (1971-1985)

De pragmatische generatie, ook wel patatgeneratie, bestaat uit de kinderen van de protestgeneratie. Geen wonder dat zelfontplooiing, vrijheid en keuzes voorop staan. Ouders stonden niet boven maar naast hen en stimulatie en dwang ontbraken in de opvoeding waardoor ze ook de passieve of patatgeneratie genoemd worden.

Richt je communicatie op hun behoefte naar zelfontplooiing en levensgeluk. Geef aan hoe jouw aanbod daar aan bij kan dragen. Onthoud dat het de generatie is die nu net de senior functies heeft of binnenkort krijgt en wier kinderen nu op de basis- en middelbare school zitten. Als je de patatgeneratie niet kunt bereiken, kun je misschien wel hun organisaties of kinderen bereiken.

Generatie Y (1986-2000)

Een generatie met een lading aan alternatieve namen, waarvan millennials de bekendste is. Opgegroeid met terreurdreigingen, crises, vergrijzing en klimaatproblemen. Tegelijkertijd kregen zij alle nieuwe digitale ontwikkelingen mee, zoals DVD’s, game consoles en sociale media.

De millenials zijn opgegroeid met het idee dat alles mogelijk is en zijn daardoor zelfverzekerd en authentiek. Richt je tot hun grenzeloze ambities en hun wens om speciaal te zijn. Het zijn de 20- tot 35-jarigen van nu, dus zorg ervoor dat je communicatie volwassen hip is. Niet te stijf en ouderwets, maar ook zeker niet te kinderlijk cool. 

Ze zijn net als de generaties die hierna nog komen erg actief op het internet, dus gebruik ook vooral online communicatie kanalen. Om te weten welke online opties er allemaal zijn kun je je hier verdiepen in het PESO-model.

Generatie Z (2001-2015)

De bekendste alternatieve benaming voor deze generatie is de iGeneratie, naar aanleiding van de vele Apple-producten waarmee ze zijn opgegroeid (iMac, iPad, iPod, iPhone). Het is de eerste generatie die geen leven zonder digitale wereld kent. Niet gek dat ze ontzettend vaardig zijn in die digitale wereld.

Generatie Z bevat grofweg de huidige adolescenten. De generatie moet dus nog gevormd worden, al kunnen wij je nu alvast vertellen dat aanhoudende terreurdreigingen, mondiale politieke onzekerheid. klimaatproblemen en het coronavirus veel impact zullen hebben.

De jongsten zijn nu 5, de oudsten 20. Op die leeftijden is de diversiteit onderling nog erg groot waardoor het lastig is om te communiceren aan de hand van kenmerken die deze generatie deelt. Je kunt er wel nu alvast over na denken. Wat vormt hen, wat willen zij (in de toekomst)? Met die kennis op zak kun je je communicatie alvast perfectioneren.

Generatie A (2016-2030)

De jongste generatie, ook wel generatie Alpha genoemd. Het merendeel moet nog geboren worden, dus over hen valt nog niks te zeggen. Laat staan dat je al met ze kunt communiceren. Nog los van de vraag of het ethisch verantwoord is om je marketing tot hen te richten. 

Wat je wel vast kan stellen, is dat het voornamelijk de kinderen van millennials zullen zijn. Wat voor ons nog futuristisch en toekomstmuziek is, zoals AI, robots en VR, zal waarschijnlijk voor hen de normaalste zaak van de wereld zijn. Nu maar hopen dat die robots geen I, Robot-achtige dingen gaan doen.

Wil je meer concrete schrijftips? Vind hier alles over een effectief schrijfproces of leer hoe je goede vacatures of whitepapers schrijft.

 

Gerelateerde artikelen