Persona’s maken doe je gemakkelijk met deze persona handleiding
Je wilt je product of dienst op de markt brengen. Maar hoe doe je dat? Wie is je doelgroep? Waarop baseren zij hun keuze om wel of niet met jou in zee te gaan? Persona's helpen je hierbij. Hoe? Dat leggen we hier voor je uit met onze persona handleiding.

Inhoud

persona's maken handleiding kollektif media

Een persona is een uitgebreide beschrijving van je ideale klant. Het is een karakteriserende schets van jouw doelgroep waarin je bijvoorbeeld leeftijd, beroep en wensen beschrijft. Op deze manier creëer je een persona waar jouw organisatie zich toe kan richten. 

De persona check

Jouw persona bepaalt de toon van jouw teksten, de marketingkanalen die je gebruikt en in wat voor mate informatie uitgelegd dient te worden. Onthoud, een bedrijf kan meerdere doelgroepen en dus meerdere persona’s hebben. Werk die dus allemaal uit, zodat je elke doelgroep helder in kaart krijgt.

Het maken van persona’s kan ontzettend nuttig zijn. Doorloop jouw site bijvoorbeeld eens alsof jij jouw 80-jarige persona bent. Een uitstekende check om te zien of jouw site duidelijk genoeg is. 

Door je persona’s uit te printen en aan de muur te hangen voorkom je dat ze vergeten worden. Zo kan iedereen op concrete wijze zien met wie ze te maken hebben en hoe ze hun werkzaamheden daar op aan kunnen passen.

Het doel van dit artikel is een handleiding verschaffen voor het maken van persona’s. Inmiddels weet je wat een persona is en hoe nuttig ze kunnen zijn. Nu leggen we jou uit welke informatie je nodig hebt om je persona’s te bouwen. Daarna geven we een stappenplan waarmee je de benodigde informatie kunt verzamelen. Ten slotte bieden we een gratis persona template die jou kan helpen met het maken van jouw persona’s.

Deze persona informatie wil je verzamelen

Stel, je ideale klant is een directrice van een grote organisatie. Ze heeft een drukke agenda, dus weinig tijd om zich in zaken te verdiepen. Beslissingen neemt ze op basis van bondige, maar concrete informatie. Dan helpt dit je om te bepalen wat voor content je moet maken. Factsheets en infographics bijvoorbeeld. Ideale content om informatie op concrete en bondige wijze te delen.

Een tweede voorbeeld. Je zoekt een administratief medewerker. Je weet door onderzoek dat je ideale kandidaat vrouw is, tussen de 25 en 55 jaar, en waarschijnlijk schoolgaande kinderen heeft. Dan is bijvoorbeeld flexibiliteit heel belangrijk. Leg hier de nadruk op in je vacature: “Samen vullen we je werkweek in, zodat jij om 15.00 uur naar huis kunt om je kinderen op te halen.” Je ziet, persona’s werken ook voor arbeidsmarktcommunicatie.

Zoek niet alleen naar harde feitelijke informatie, maar vul ook de zachte kant in. Hoe ziet iemands leven eruit, op zijn werk of thuis. Wat doet hij of zij graag, wat zijn zijn of haar wensen, opvattingen en waardes? 

Hoe meer je je persona’s kunt invullen, hoe beter je kunt bepalen waar hun behoeftes liggen. De volgende gegevens geven een compleet beeld dus hiermee heb je in principe alle info die je nodig hebt. Ga desalniettemin bij jezelf na of er, op basis van jouw unieke branche, nog informatie mist waarmee je je voordeel kunt doen.

Data voor B2C-persona’s

Is jouw bedrijf gericht op Business 2 Consumer? Dan kun je met de volgende informatie jouw B2C-persona’s maken:

  • Geslacht
  • Fictieve foto en naam
  • Leeftijd
  • Woonplaats
  • Thuissituatie: burgerlijke staat, kinderen, eventueel informatie over lifestyle
  • Beroep met salaris
  • Doelen en wensen
  • Frustraties
  • Uitdagingen om doel te bereiken
  • Social media-gebruik
  • Wensen op website
  • Omgeving waarin ze de site bezoeken: thuis, onderweg, werk
  • Platform: desktop/laptop, tablet, smartphone

Data voor B2B-persona’s

Bij B2B ligt het net anders. Onthoud dat je persona in dat geval een professional is. Dat betekent dat je naast bovenstaande punten ook andere informatie nodig hebt:

  • Branche van de organisatie
  • Omvang: omzet, aantal werknemers
  • Wie is jouw baas/van wie ben jij de baas?
  • Typische werkdag
  • Gebruikte tools
  • Nieuwsbronnen
  • Professionele netwerken
  • KPI’s

Let erop dat er niet alleen een verschil zit tussen B2C en B2B maar ook tussen geografie. Een Fries is geen Amsterdammer en een Nederlander is geen Chinees. Toon deze geografische verschillen dus in je persona’s.

Stappenplan voor het verzamelen van jouw persona-informatie

Nu je weet welke data je nodig hebt, is het tijd om deze te verzamelen. Dit kan op verschillende manieren en elke manier kan nieuw licht schijnen op je informatie. De volgende 4 stappen beginnen met deskresearch, zodat je daarna gerichte vragen kan stellen aan collega’s en klanten:

1. Raadpleeg Google Analytics

Google Analytics (GA) biedt een schat aan informatie wat betreft bezoekers van je website. Waar komen ze vandaan en waar zijn ze in geïnteresseerd? Zijn het mannen of vrouwen? Hoe oud zijn ze en wat voor platform gebruiken ze? Een perfecte plek om de eerste data te zoeken voor je persona’s.

2. Raadpleeg bestaande marktonderzoeken

Vul de GA-gegevens aan met bestaande marktonderzoeken. Dit komt simpelweg neer op Googelen. Met zoektermen zoals ‘marktonderzoek bouwsector Nederland’ krijg je al meerdere resultaten op de eerste pagina. Zulke marktonderzoeken kun je vervolgens rustig doornemen om te zoeken naar de info die voor jou van belang is. 

3. Benut de klantkennis van collega’s

Met de kennis van GA en de marktonderzoeken op zak is je volgende stap het bezoeken van je collega’s. Ga langs bij de mensen die het meeste in contact zijn met de klanten. Callcenter-medewerkers zullen je uitstekend uit kunnen leggen waar de frustraties liggen bij klanten. Accountmanagers kennen hun leads door en door en kunnen je daarom vertellen hoe de ideale persona eruit ziet. 

Benut deze kennis goed! Je collega’s zullen zich gewaardeerd voelen om hun kennis en jij hebt makkelijk toegankelijke, gratis informatie binnen handbereik.

4. Raadpleeg je klanten

De laatste stap is het raadplegen van klanten. Dit is misschien wel de leukste stap omdat je nu bij de kern van de informatie zult komen. Voor klanten is het ook fijn omdat zij zich, net als je collega’s, gewaardeerd voelen om hun kennis. Door het gesprek met ze aan te gaan verzamel je dus informatie en vergroot je ook nog eens de betrokkenheid van klanten.

Het raadplegen van klanten kun je doen middels een interview of een enquête. Een interview is tijdrovend waardoor je dit maar met enkele klanten zult doen. Het mooie aan een interview is wel dat je echt in gesprek kunt gaan met een klant. Je kunt doorvragen wanneer iets niet duidelijk is. En het is erg persoonlijk, een klant zal zich echt gehoord voelen wanneer je diegene uitnodigt voor een interview.

Een enquête daarentegen is veel statischer. Je kunt niet doorvragen en het is minder persoonlijk. Je kunt echter wel veel meer mensen bereiken. Voor harde data zoals demografische kenmerken is het daarom perfect.

Een combinatie van de twee is natuurlijk het optimum. Zo kun je én veel data vergaren én de diepte ingaan met je belangrijkste klanten. Vergeet de stukgelopen onderhandelingen of negatieve recensies niet. Die leads zijn om een reden ergens in de sales funnel afgehaakt. De oorzaak daarvan kan buiten jouw organisatie liggen, maar voor hetzelfde geld slaat bijvoorbeeld de aftersales de plank compleet mis. Frustraties zijn ook onderdeel van persona’s. Benut dus alle kansen om je persona’s zo compleet mogelijk op te bouwen.

Persona’s maken: hier moet je op letten

Nu je alle informatie verzameld hebt, is het tijd om jouw persona’s te maken. Maak ze zo compleet mogelijk maar houdt het wel bondig en concreet. Niemand heeft de tijd om ellenlange psychologische analyses van ‘Beppe Bertie’ door te lezen wanneer ze hun ideale persona willen leren kennen. 

Daarin ligt nog een tip. Kies voor een allitererende naam, zoals Sale Sarah of Duurzame Dirk, zo onthoud je ze makkelijker. Let daarnaast op het aantal persona’s dat je maakt. Heb jij 1 specifieke doelgroep? Dan is 1 persona genoeg. Heb je er meerdere? Maak dan meerdere. Maar let op, maak niet te veel! Met 20 persona’s raak je het overzicht kwijt. Wij raden daarom aan om maximaal 5 persona’s te maken, mits er genoeg verschil is tussen de persona’s.

Download je gratis Persona Template

Voor het uitwerken van je persona’s hebben we een template gemaakt waarin je concreet persona’s kunt maken.

Download hier je gratis Persona Template!

Wil je een kopje koffie drinken om te ontdekken hoe jouw persona’s effect hebben op jouw marketing en PR? Neem dan vrijblijvend contact ons op.



Gerelateerde artikelen