Google Analytics instellen in 7 stappen
Data zijn essentieel om je organisatie en branche beter te begrijpen en te verbeteren. Door data te verzamelen kun je ontdekken wat er goed en slecht gaat en welke ontwikkelingen er plaatsvinden. Hiermee kun je jezelf doelen stellen, strategieën uitstippelen of aanpassen, je organisatie verbeteren en anticiperen en reageren op ontwikkelingen.

Table of Contents

Google Analytics instellen in 7 stappen Kollektif Media

Eén van de meest gebruikte analysetools voor websites is Google Analytics. Je kunt er ontzettend veel mee. Dat kan afschrikken, maar met een beetje moeite kun je een goede basis leggen en profiteren van meerdere functies.

In dit artikel leg ik je daarom uit hoe je Google Analytics in moet stellen, aan de hand van onze eigen ervaringen.

1. First things first: Google Analytics-account

Om te beginnen moet je een Gmail-account voor je bedrijf aanmaken, mocht je dat nog niet hebben. Met dit account kun je je Google Analytics-account maken. Het formulier wijst redelijk voor zich. Vul onder andere je bedrijfsnaam en URL in en geef aan wat voor gegevens je met Google wilt delen. 

2. Tracking code

Vervolgens komt een lastigere stap. Je moet een tracking code verwerken in je website, zodat Google Analytics weet welke website het moet analyseren. Dit kun je zelf doen op elke pagina maar het kan gelukkig makkelijker en veiliger.

Voor bijvoorbeeld WordPress-sites zijn er genoeg plugins die het voor je doen. Wij gebruiken Google Analytics Dashboard for WP. Dat werkt prima en wordt met een 4.5 goed beoordeeld. Een goed alternatief is het eenvoudige GA Google Analytics, dat niet veel meer of minder doet dan de tracking code voor je regelen.

3. Account, property, view

Nu ben je klaar om je account, property’s en views (weergave) in te stellen. Je account is je organisatie. Werk je als consultant bij verschillende organisaties, dan kun je ze hier allemaal instellen. 

Je property is je website. Voor ons is dat Kollektif.nl en is 1 property genoeg. Google zelf zal daarentegen waarschijnlijk tig property’s hebben, zoals Youtube.com, Google.com en Gmail.com. 

De view bepaalt welke data je laat zien. Administrators en bedrijfs-onderzoekers zullen alle data willen zien. Het marketingteam heeft echter andere informatie en bevoegdheden nodig dan de IT-tak van je organisatie. Voor elke groep kun je een view maken met daarin enkel de bevoegdheden en informatie die voor hen van belang is.

Google Analytics instellen Kollektif Media
Hier maak je een view aan in Google Analytics

Voor Kollektif Media hebben we het als volgt ingesteld. Er is 1 account, Kollektif Media, met 1 property, onze website kollektif.nl, en voor nu 3 views. De eerste view is de Raw data. Hierin staan alle data die Google verzamelt. 

Bewaar je raw data!

Zorg ervoor dat er bij elke property 1 Raw data is. Google bewaart namelijk alleen de data waar de view om vraagt. Een Raw data vraagt alle data, waardoor je een back-up hebt van data die je nu nog niet nodig hebt, maar later misschien wel.

De tweede view is de Test view. Hierin kun je alle aanpassingen die je wilt doen eerst uitproberen om te zien of je alles goed ingesteld hebt. Zo kan er niks fout gaan met je andere twee views.

Dat brengt ons bij de derde view, de Main view. De main view is de dagelijkse view waarin alles getoond en geordend is zoals wij dat willen.

4. Schakel jezelf uit

Google Analytics analyseert al het verkeer op je website. Ook dat van jezelf. Dat kan de data vertroebelen. Zorg er daarom voor dat Google jouw IP-adres niet meeneemt in de verzamelde data. Je vervuilt dan de data niet langer met jouw verkeer.

Dit kun je op twee manieren regelen. Werk je altijd vanuit dezelfde plek met hetzelfde apparaat? Google dan ‘wat is mijn IP’ en kopieer je IP-adres. Ga in Google Analytics via Instellingen naar Beheerder en klik onder views op ‘filter’. Maak een filter aan genaamd ‘remove internal traffic’ en plak in het IP-balkje je IP-adres. Herhaal dat voor de IP-adressen van je collega’s.

Google Analytics instellen Kollektif Media 2
Sluit je eigen IP-adressen uit

Werk je op steeds wisselende plekken? Dan weer bij die opdrachtgever, dan weer in dat koffietentje? Dan werkt de oplossing hierboven niet, omdat je werkt met steeds andere IP-adressen. Elk IP-adres toevoegen dat jij en je collega’s overal krijgen, is erg veel werk. In plaats daarvan kun je er beter eenmalig voor zorgen dat Google Analytics al het verkeer vanaf jouw apparaat niet meer volgt.

Ga naar deze pagina. Hier kun je een extensie downloaden voor je browsers die je op je werk-computer kunt installeren. Ga na de installatie naar een pagina van je website waar nog niemand op zit en controleer Google Analytics. Als de pagina niet verschijnt onder ‘realtime’, ‘overzicht’ dan weet je dat Analytics jouw verkeer niet meer volgt. Dit werkt niet op mobieltjes en tablets, maar als je je verkeer enigszins beperkt tot de computers van jou en je collega’s dan is het opgelost.

5. Waar zoeken je bezoekers naar?

Weten wat de bezoekers van je site zoeken, stelt je in staat om te anticiperen op hun wensen. Wordt er veel gezocht op marketingstrategieën? Dan kun je ervoor kiezen om daar extra over te publiceren. Wordt er gezocht naar dingen die je niet aanbiedt? Dan is daar een gat om op te vullen.

Ga naar je view settings en scroll naar beneden. Klik daar op ‘Site Search bijhouden’ en vul je queryparameter in. Vaak is het de queryparameter een ‘q’ of ‘s’ in je URL. 

Dit kun je vinden door op je site een zoekopdracht uit te voeren. Bij ons ziet het er als volgt uit: https://www.kollektif.nl/?s=Test. ‘s’ is de queryparameter en ‘Test’ was mijn zoekopdracht. Voilà, weer een extra informatiebron!

Google Analytics instellen Kollektif Media 3
Voilà, weer een extra informatiebron!

6. Doelen en KPI’s

Als het goed is, heb je voor je organisatie doelen gesteld en KPI’s geformuleerd. Zo niet, lees dan ons artikel waarin we je er alles over vertellen.

Je doelen kun je instellen onder views, via ‘doelen’. Gebruik een bestaande template of formuleer je eigen doel. Het kan zijn dat je de doelen op Google Analytics anders moet formuleren dan de KPI’s die je voor jouw organisatie geformuleerd hebt. Een doel met als KPI 100 nieuwe klanten aantrekken moet je in Google Analytics invullen met je website in gedachten. 

Stel bijvoorbeeld in dat het je Analytics-doel is om 100 klanten het contactformulier in te laten vullen. Vul de details van je doel in en je bent klaar. Nu kun je je doelen in de gaten houden en gericht werken.

Google Analytics instellen Kollektif Media 4
Doelen instellen

7. Een dashboard naar jouw wensen

Google Analytics geeft heel veel informatie. Voor vele kleine organisaties misschien zelfs te veel. Is je organisatie bijvoorbeeld alleen actief in Nederland? Dan is informatie over de rest van de wereld of informatie over geografische verschillen niet nuttig. 

Pas daarom je dashboard aan aan de wensen van je organisatie. Wat wil jij zien wanneer je ‘s ochtends opstart? Waar zijn jouw doelen op dit moment op gericht? 

Onder ‘aanpassing’ en dan ‘dashboards’ kun je je eigen dashboard maken. Klik op creëer en kies een blank canvas of een voorbeeld canvas. Voeg alle onderdelen toe die jij nuttig vindt, zoals een timeline van het aantal bezoekers en een cirkeldiagram over de top kanalen waarlangs mensen naar jouw website komen.

Google Analytics instellen Kollektif Media 5
Richt je dashboard in naar jouw wensen

De basis is gelegd, maar er is nog veel meer

Als je bovengenoemde 7 punten hebt ingesteld, heb je een goed werkende basis. Hiermee kun je voorlopig uit de voeten. Het geeft je de tijd om rond te neuzen in Google Analytics om te zien wat het allemaal te bieden heeft. Wil je er meer over leren? Er staat enorm veel uitleg op Google en Youtube. De cursussen op de Analytics Academy van Google is ook een aanrader. 

Google Analytics is ontzettend uitgebreid, dus er is een hoop te ontdekken. Veel plezier en succes met het uitbreiden van je basis!