8 praktische neuromarketing lessen om de koopknop van je doelgroep te vinden
Waar zit de koopknop van je doelgroep? Met een MRI-scan kun je daar wellicht achter komen. Maar waar betaal je die van? Nog los van de vraag hoe je zo’n scan online gebruikt. Gelukkig zijn er algemene neuromarketing lessen die je makkelijker kunt toepassen. Die hebben we hieronder bijeengezet, zodat ook jij in kunt spelen op het beslisproces van je doelgroep!

Inhoud

Neuromarketing Kollektif Media

Neuromarketing is marketing die gebruikmaakt van neurologisch onderzoek. Oftewel, onderzoek dat kijkt hoe de hersenen werken. In het geval van marketing gaat dat om de beleving en de voorkeuren van je doelgroepen. Hoe reageren ze en waar reageren ze precies op? Is het de heldere storytelling of toch de verbluffende vormgeving die klanten aantrekt? 

Het belang van neuromarketing

Neuromarketing is belangrijk, omdat mensen soms iets anders vertellen dan ze (denken te) ervaren. Door te onderzoeken hoe hersenen reageren, door middel van functional Magnetic Resonance Imaging (fMRI), krijg je een accurater en waarheidsgetrouw beeld rechtstreeks van de hersenen.

Met die kennis op zak kun je gaan overtuigen op emotie. In een eerder artikel over storytelling gaven we al aan dat overtuigen op emotie veel effectiever is dan je doelgroep op een rationele manier proberen te overtuigen. Mensen zijn namelijk niet rationeel, hoe graag we onszelf dat ook voorhouden. Daarnaast stelt het je in staat om een emotionele verbintenis aan te gaan met je doelgroep. Neuromarketing en storytelling zijn dan ook een hele sterke combi.

8 tips om de neuromarketing lessen zelf toe te passen

Met de volgende lessen van neuromarketing kun je de eerste stappen zetten.

1. Toon mensen

Mensen identificeren zich graag met anderen en kunnen dat makkelijker doen wanneer ze een beeld bij die ander hebben. Toon daarom mensen op je website, zoals foto’s van je medewerkers op de teampagina of portretten van klanten bij hun recensies. Vooral dat laatste is sterk, omdat een review dan nog betrouwbaarder overkomt.

2. De kracht van afbeeldingen

Afbeeldingen zijn überhaupt een pluspunt voor je website, ook als ze iets anders tonen dan mensen. Een afbeelding kan in één oogopslag meer laten zien dan een lap tekst en het maakt je website daarmee aantrekkelijk voor bezoekers. Een onverwachte afbeelding of kleur kan mensen ook nog eens verrassen en hun aandacht grijpen.

3. Gebruik urgentie

Een klassieker in de marketingwereld en om een goede reden. Urgentie kan mensen over de streep trekken, bijvoorbeeld met een tijdelijke aanbieding of door schaarste te suggereren met meldingen als ‘nog maar 3 beschikbaar’. Geef ze dat laatste duwtje om tot een beslissing te komen.

4. Creatieve prijzen

Een van de basistrucs binnen marketing. Verander €500 in €499 om de prijs te verzachten. Ronde getallen worden als groter ervaren. Ook al verschilt het nauwelijks in prijs, een eerste getal dat kleiner is zoals de 4 i.p.v. de 5 maakt de prijs aantrekkelijker.

5. Creëer vertrouwen

Recensies of testimonials van derden zijn een uitstekend middel om vertrouwen te wekken. Die recensies werken nog beter als je ook de kritische kanttekeningen of negatieve cijfers toont. Dit komt eerlijk over en wekt daarom meer vertrouwen in de positieve recensies.

6. Kleurenpsychologie

Kleur is ontzettend belangrijk bij hoe jouw doelgroep je ervaart. Specifieke kleuren roepen specifieke verwachtingen of emoties op. Ga dus goed bij jezelf na wat voor gevoel en verwachting jij op wilt roepen. Een bekend voorbeeld van kleurenpsychologie is het volgende:

Bron: TheLogoCompany

7. Context is key

Emoties, verwachtingen, kleur en taalgebruik zijn erg gevoelig voor de context. Neuromarketing onderzoeker Eveline van Zeeland-van der Holst vertelde eens dat bijvoorbeeld de emotie blijdschap het normaliter goed doet, maar niet in promotievideo’s van banken. Mogelijk omdat dat de gedachte oproept dat ze blij zijn omdat ze op jouw berg zuurverdiende spaarcentjes zitten. Blij kijkende bankiers doen het blijkbaar minder goed dan neutraal kijkende bankiers. Context is dus key, houd daarom altijd jouw context in gedachten.

8. Mensen zijn sociale dieren, doe er je voordeel mee

Mensen zijn sociale dieren en twee neuromarketing lessen die wij vonden, zijn daar concrete voorbeelden van. De eerste is dat mensen voor sommige boodschappen niet meteen ontvankelijk zijn, zoals ‘sport meer’ of ‘eet minder’. Je kunt echter voorkomen dat mensen bij dit soort boodschappen hun hakken in het zand zetten als je eerst verwijst naar zelf-overstijgende waarden. Bijvoorbeeld, je kinderen kunnen langer van jouw steun en liefde genieten als je nu gezonder begint te leven. Je doelgroep staat dan meer open voor je corrigerende boodschap.

Het tweede voorbeeld van mensen als sociale dieren is dat gemeenschapsgevoel een goede drijfveer is. In plaats van een boodschap als ‘verleg je eigen grenzen’ werkte de tekst ‘je omgeving is er om je toe te juichen’ veel beter om mensen mee te laten doen aan een marathon.

Soms is het gewoon het weer

Waardevolle lessen, waar we allemaal ons voordeel uit kunnen halen. Vergeet echter niet dat, hoe belangrijk kleurgebruik, je verhaal, verleidelijke deals of urgentie en dergelijke ook zijn, de verkoopknop soms gewoon buiten je macht ligt. Er is eens een uitgebreid neuromarketing onderzoek gedaan naar waarom er tijdens een winter minder chocomelk verkocht werd. Daar kwam uit dat er niks mis was met het product of het merk, maar dat het simpelweg een warmere winter was.

Meer quick tips lezen? Je vindt ze hier.

Contentmarketing is een strategie van de lange adem. Wil je toch snel succes boeken? Bekijk dan deze tips: Quick wins voor contentmarketing

Gerelateerde artikelen