Zo haal je het meeste uit goede content
Wanneer je investeert in goede content – of je dat nou zelf creëert of uit handen geeft – wil je daar het maximale uithalen. Dat heeft veel voordelen: het bespaart je tijd en geld, maar draagt ook bij aan een goede contentmarketingstrategie, je naamsbekendheid en het vertrouwen in jouw organisatie. Vanuit onze jarenlange ervaring met het creëren en verspreiden van content, kunnen we jou de belangrijkste handvatten geven om je content optimaal te gebruiken: goede ordening en toegankelijkheid (intern) en het opdelen van je content om strategisch te delen (extern).

Inhoud

zo haal je het meeste uit goede content kollektif media

Structuur en toegankelijkheid van je content

Als slechts één of enkele collega’s weten waar alle content van de afgelopen jaren te vinden is (denk aan communicatiemedewerkers), loop je veel kansen mis en doe je uiteindelijk misschien zelfs dubbel werk. Investeer daarom in het creëren van een goede (mappen)structuur die voor alle medewerkers toegankelijk én goed te begrijpen is. Dan wordt bijvoorbeeld de promotievideo die voor een evenement gemaakt is niet alleen op je YouTube-account geplaatst, maar kan je collega ‘m ook laten zien tijdens een presentatie of naar een journalist sturen als er een artikel over jullie geschreven wordt. Wanneer de juiste mensen de juiste content op het juiste moment weten te vinden, kun je nog jarenlang plezier hebben van de waardevolle informatie die over jouw organisatie beschikbaar is.
Sta je nog aan het begin van je contentmarketing avontuur? Laat Kollektif Media meekijken en -denken voor de beste resultaten!

Praktische tips voor een goede en toegankelijke structuur

  • Kies de plek. Wordt het een mappenstructuur op een server of een online (bijvoorbeeld Google Docs)-omgeving? Denk hierbij goed aan wat bij de organisatie en de werknemers past.
  • Sorteer niet alleen op soort content (dus: tekst, video, PowerPoint, whitepaper, e-book, etc.) maar ook op thema binnen jouw organisatie (dit verschilt enorm per werkvloer, dus zoek wat bij jullie past) waar de content over gaat en waar het eventueel voor gebruikt kan worden (denk: promotiemateriaal, vakkennis, pers).
  • Wijs iemand aan die verantwoordelijk is voor de structuur en waarborgt dat jullie bedachte indeling gehandhaafd wordt.
  • Licht de structuur en het gebruik ervan toe aan elke collega, bijvoorbeeld via een presentatie. Zorg er ook voor dat eventueel nieuwe collega’s de uitleg altijd krijgen. Neem dit bijvoorbeeld standaard op in hun onboarding.

Sharing goede content is caring

Zodra je je interne zaakjes op orde hebt, wil je de content natuurlijk ook optimaal gebruiken waar deze voor bedoeld is: naar buiten toe. Als je creatief denkt, zul je zien dat je met bijvoorbeeld één whitepaper of één interview veel verschillende deelbare content kunt creëren. Dit doe je door niet alleen te kijken naar de deelbaarheid van je content, maar ook naar de opdeelbaarheid van je content. In onderstaand stappenplan nemen we je hierin mee.

Stap 1: weet waar je doelgroep zich bevindt

Ten eerste wil je weten via welke kanalen je jouw doelgroep het beste bereikt. Het is natuurlijk fijn als je je content via veel verschillende kanalen kunt verspreiden, maar het moet wel rendabel blijven en het heeft dus weinig zin om je te verdiepen in een nieuw medium als TikTok als jouw doelgroep veertig plus is. Bij de verschillende kanalen kun je denken aan je eigen media zoals je website, je nieuwsbrief, je magazine of persberichten en aan media buiten jouw organisatie zoals de pers, social media (Facebook, Twitter, LinkedIN, YouTube, Instagram) en influencers. Doe gedegen onderzoek naar je doelgroep en bepaal daarna op welke kanalen je jouw boodschap wilt verspreiden. Het PESO-model helpt je hierbij.

Stap 2: creatief denken

Om uit bestaande content weer nieuwe content te krijgen, helpt het om met een frisse blik te kijken. Plan bijvoorbeeld een brainstormsessie met collega’s om een aantal succesvolle publicaties onder de opdeelbare loep te leggen. We helpen je alvast op weg met een aantal concrete ideeën: – deel een whitepapier op in verschillende blogs die je op je website, in je nieuwsbrief en op social media deelt (verwijs door naar de volledige whitepaper voor nieuwe leads); – maak infographics met informatie uit bijvoorbeeld je jaarverslag om op social media te delen; – vertaal een succesvolle blog naar een podcast of een video; – benader de pers met nieuws uit bijvoorbeeld je nieuwsbrief; – gebruik een mooie foto voor een social ad.
Meer weten over het succesvol hergebruiken van je content? Lees hoe je in 4 simpele stappen meer leads krijgt.

Stap 3: stel meetbare doelen en analyseer

Als je weet op welke kanalen je je content wilt delen en nieuwe content gecreëerd hebt, kun je daadwerkelijk publiceren. Met meetbare doelen houd je goed in de gaten of je inspanningen het gewenste resultaat leveren. Denk bij dergelijke doelen bijvoorbeeld aan het groeien in aantallen volgers of nieuwe leads creëren. Aan de hand hiervan kun je je (online) campagne direct bijsturen of lering trekken voor de volgende keer dat je opdeelbare content deelt. Duidelijke KPI’s zijn hierbij onontbeerlijk.
Gerelateerde artikelen