De voordelen van regionale media voor het mkb
Als je op regionaal niveau opereert is zichtbaar en vindbaar zijn net zo belangrijk als voor grote landelijke of internationale organisaties. Je wilt je doelgroepen duidelijk maken hoe jij in hun behoeftes voorziet. Gelukkig kan dit op allerlei manieren. Een persbericht is snel opgesteld en verstuurd, ook naar regionale media. Bij succes vergroot je je bereik enorm.

Inhoud

regionale media pr persbericht kollektif media

Meestal geldt, hoe groter de organisatie, hoe succesvoller de marketing en PR. Je kunt er namelijk meer tijd, geld en personeel aan besteden. Toch biedt PR via regionale media, zoals het regionale dagblad of een lokaal radiostation, kleinere organisaties volop mogelijkheden voor het vergroten van bereik en naamsbekendheid.

De voordelen van regionale media voor het mkb

We leggen 7 algemene voordelen van regionale media uit. Daarna gaan we dieper in op de voordelen per regiokanaal.

1. Regionale spelers

Veel mkb-organisaties opereren op regionaal niveau. Of je nu in Twente zit of in Groot-Amsterdam, er zit altijd een medium in de buurt dat geïnteresseerd is in verhalen met een regionale insteek (Tubantia en Het Parool, bijvoorbeeld). Deze media zijn de perfecte plek om je nieuws aan te bieden. Temeer, omdat zij een regionaal publiek aanspreken waar waarschijnlijk een groot deel van jouw doelgroep onder valt.

2. Bewustwording

Regionale media zijn vaak verbonden aan een groter mediahuis. Het voordeel daarvan is dat als een regionaal medium je verhaal oppakt, het doorgeschoven kan worden naar grotere media. Earned media in een lokaal medium kan daardoor leiden tot earned media in een nationaal medium. Denk aan de regioberichten die vaak door de NOS worden overgenomen.

3. Regionale journalisten

Regionale journalisten zoeken regionale verhalen. Jij deelt hetzelfde werkgebied waardoor zij zich met jou kunnen identificeren. Dat maakt het makkelijker om een band op te bouwen. De lijntjes zijn bovendien kort, zodat je je verhaal eenvoudiger bij hen kwijt kunt.

4. Relevanter, dus een grotere impact

Regionale media zijn voor de meeste organisaties veel relevanter dan grotere, landelijke spelers. Als je als regionale ondernemer je verhaal kwijt kunt in regionale media, weet je zeker dat je je richt tot je doelgroep. Doe je dit via nationale media, dan bereik je waarschijnlijk heel veel mensen die buiten je doelgroep vallen en voor jou minder relevant zijn.

5. Makkelijker en goedkoper

Regionale onderwerpen moeten aan bod komen. Dat zorgt ervoor dat er altijd ruimte is in de krantenkolommen of in items op radio of tv voor regionaal nieuws. In landelijke media ligt de prioriteit bij nationaal of wereldnieuws. Daar heb je bij regionale media geen last van. Dat nationale of wereldnieuws krijgt een regionale invalshoek en daar kun jij mooi op inhaken.

6. Regionaal nieuws gaat aan het hart

Nationaal nieuws kan een ver-van-je-bedshow zijn. Regionaal nieuws is bijna altijd onderwerp voor een praatje bij de koffieautomaat. Nieuws over een nieuwe zaak bij je om de hoek of een lokale aannemer die een plaatselijk verkeersknelpunt oplost, zijn onderwerpen van gesprek. 

7. Regionaal nieuws is persoonlijk nieuws

Mensen hechten om verschillende redenen waarde aan regionale media, maar bovenal omdat het dichtbij komt en hen raakt. Lokaal en regionaal is belangrijk en heeft daardoor waarde. Iedereen kent namelijk wel iemand die iemand kent die in het nieuws figureert. 

Heb jij als regionale speler nieuws, dan is dat voor veel mensen van waarde. Zoals we bij punt 4 al zeiden: relevanter, dus een grotere impact. Maar het is meer dan dat. Regionaal nieuws heeft een gevoelswaarde. Mensen geven er meer gewicht aan. 

Wees actueel, relevant en identificeerbaar

Als je wilt worden opgepikt door media zijn drie elementen belangrijk. Je moet actueel, relevant en identificeerbaar zijn. Dat zijn de ingrediënten om ervoor te zorgen dat redacties jouw verhaal publiceren. Het grote voordeel van regionale media is dat jij als regionale speler al automatisch aan twee van de drie ingrediënten voldoet. Zie de punten 1 en 7. Anders gezegd, als je nieuws hebt, is de kans groot dat regionale media dat plaatsen!

Hoe benader je regionale media?

De voordelen van regionale media hebben we hopelijk duidelijk gemaakt. Maar hoe benader je ze nu eigenlijk? Je kunt ze een persbericht sturen. Let er daarbij wel op dat je direct in de kop en de onderwerpregel de regionale invalshoek duidelijk maakt.

Een andere manier – en eentje die op regionaal niveau goed werkt – is door media direct te benaderen. De redacties van landelijke of internationale media zitten ver weg. Als je al een lijntje met een journalist hebt, is het moeilijk dat te blijven benutten. Nieuws is immers vluchtig en de aandacht wordt snel verlegd naar een andere ontwikkeling.

Regionale media hebben daar minder last van. Bovendien is het netwerk kleiner. Het is dus goed mogelijk dat je al een regionale journalist kent en anders zit er wel iemand in je netwerk die iemand kent. Dat maakt regionale media een stuk benaderbaarder.

Iedere organisatie kan dus haar voordeel doen met regionale media. Kun je alsnog wat hulp gebruiken? Laat het dan gerust weten, wij helpen je graag!



Gerelateerde artikelen