Journalist belt over je persbericht? Zo wordt het een succesvol gesprek!
Een telefoontje krijgen van een journalist voor een artikel of item naar aanleiding van je persbericht: de kers op de taart van al je harde werk om meer publiciteit te krijgen. Free publicity, daar doe je het ten slotte voor! Maar het neemt niet weg dat het ook best even een dingetje is, zo’n vraaggrage journalist aan de andere kant van de lijn. Met deze tips zorg je ervoor dat je het meeste haalt uit het gesprek, zodat er gratis publiciteit uitrolt om trots op te zijn.

Inhoud

Journalist belt over je persbericht? Zo wordt het een succesvol gesprek!

Kom goed beslagen ten ijs als een journalist belt

Een goede voorbereiding is het halve werk, zeker als er onverwachts een journalist belt. Zorg er dus voor dat je een overzicht met belangrijke informatie paraat hebt, bijvoorbeeld in de vorm van een factsheet over de organisatie én het specifieke onderwerp waar je aandacht voor hebt gevraagd. Idealiter ligt deze informatie al klaar wanneer je een persbericht uitstuurt, want je weet maar nooit wanneer een journalist de telefoon oppakt.

Wil jij weten wat de nieuwswaarde van jouw organisatie is? Doe gratis onze nieuwscheck!

Creëer voor het gesprek een volledig beeld van wat de journalist wil

Voordat de persoon aan de andere kant van de lijn van wal steekt met allerlei vragen, doe je er goed aan om te weten wat voor soort artikel of item het ongeveer wordt. Dat helpt jou ook weer om de vragen die gesteld worden beter te plaatsen en dus ook beter te beantwoorden. Informatie waar je zoal om kunt vragen is: welke invalshoek de journalist heeft gekozen, welke andere partijen nog aan het woord komen, de omvang van het artikel, wanneer het artikel gepubliceerd wordt en waar het gepubliceerd wordt. Ook niet onbelangrijk: misschien vind je het wel fijn om te weten of het gesprek opgenomen wordt of niet.

Ken je plek (spoiler alert: jij kunt de regie in handen houden)

Journalisten zijn opgeleid om kritische vragen te stellen, onwaarheden te ontmaskeren en sappige details te ontluiken. De manier waarop zij communiceren kan daardoor best intimiderend zijn – geheel afhankelijk van wie je aan de andere kant hebt natuurlijk. Maar vergeet niet: jij bent de expert die de journalist belt en jij bepaalt wat je wel en niet vertelt. Schroom niet om tegenvragen te stellen (bijvoorbeeld: ‘waarom vraag je dit?’ of ‘welke kant wil je op met die informatie?’) of vragen af te houden (‘bij het beantwoorden van die vraag voel ik mij niet prettig’). Heb je het gevoel dat je iets meer tijd nodig hebt om bepaalde vragen goed te beantwoorden? Geef het vooral aan! Vertel je gesprekspartner bijvoorbeeld dat je juiste en volledige informatie wilt verstrekken waarvoor je eerst met een collega in overleg gaat en binnen twee uur weer terugbelt.

Check het artikel voor publicatie

Het is heel gebruikelijk om het artikel voor publicatie in te zien. Let wel: je mag meestal checken op feitelijke onjuistheden. Op- of aanmerkingen over de insteek van het artikel of over de tone of voice worden over het algemeen niet gewaardeerd (lees: kleine kans dat deze journalist je in de toekomst nog eens benadert). Kom je fouten tegen of is iets verkeerd geïnterpreteerd? Ga er op een rustige en open, maar toch duidelijke manier over in gesprek. Spreek dan ook van tevoren goed af wanneer de journalist jouw reactie wil hebben, zodat er nog ruim de tijd is om eventuele aanpassingen door te voeren.

Zit jij nog te wachten op een reactie op jouw persbericht? Lees onze 6 tips om tóch respons te krijgen!

EXTRA TIP: Nu je die journalist toch aan de lijn hebt: probeer eens waardevolle informatie te achterhalen die je in de toekomst van pas kan komen: over welke onderwerpen schrijft hij of zij regelmatig? Wat vond hij of zij van je persbericht? Wat vindt hij of zij een prettige manier om benaderd te worden? Houd dit bij in je perslijst en doe er je voordeel mee!

Gerelateerde artikelen