Het Amerikaanse Content Marketing Institute hanteert de volgende definitie:
“Content marketing is a marketing technique of creating and distributing relevant and valuable content to attract, acquire, and engage a clearly defined and understood target audience – with the objective of driving profitable customer action.”
Een bruikbare definitie, met een duidelijk doel (winstgevende klantacties), middel (het maken en verspreiden van relevante en waardevolle content) en resultaat (het aantrekken en betrekken van een duidelijke doelgroep).
Content marketing werkt goed…
Content marketing is niet nieuw, maar wordt wel steeds vaker toegepast. Het internet biedt ondernemers enorm veel mogelijkheden om direct met potentiële klanten te communcieren. Via publicaties – een blog, video of infographic – op je eigen website, maar ook via LinkedIn (als je je vooral op B2B richt), Twitter of Instagram.
…maar waarom?
Waarom werkt content marketing zo goed? Daar zijn meerdere redenen voor:
- Je biedt mensen iets van waarde. Verkoop je autoverzekeringen? Leg dan mensen uit wat ze moeten doen in het geval van een auto-ongeluk. Stap voor stap en duidelijk. Daar komen mensen op af die niet jouw verzekering hebben, maar bij wie je je naam kunt vestigen als vriendelijk en behulpzaam, maar ook als expert.
- Het geeft je de kans te laten zien wat je allemaal doet. Mensen weten vaak niet wat een bedrijf of organisatie allemaal voor ze kan betekenen. Dat uitlichten kan een enorme eye-opener zijn.
- Je profileert je als expert op een bepaald gebied. Als je al wat langer aan content marketing doet, zul je zien dat je bereik op sociale media stijgt. Dat betekent dat steeds meer mensen jouw berichten zien, je naam onthouden en hun vertrouwen in jou groeit.
- Het biedt je de kans actief met (potentiële) klanten in gesprek te gaan. Je kunt er op deze manier achter komen wat voor hen belangrijk is en hoe zij jouw onderneming zien.
- Je inspanningen worden blijvend beloond, want een tekst over een onderwerp kun je meerdere keren publiceren. Ook kun je een publicatie meerdere keren gebruiken. Een whitepaper kan bijvoorbeeld ook worden hergebruikt in meerdere blogposts.
- Je kunt je hele organisatie erbij betrekken. Verschillende medewerkers hebben verschillende expertises. Laat hen vertellen wat ze voor je klanten kunnen betekenen, hoe ze tegen onderwerpen aankijken of wat ze willen en kunnen doen.
- Je speelt makkelijk in op de actualiteit. Als je goed oplet, kun je jouw expertise vaak toepassen op zaken die in het nieuws zijn. Doe dat ook. Mensen lezen graag meerdere meningen en het versterkt de waarde van je bedrijf als expert.
Zelf beginnen?
Genoeg redenen dus om ook te gaan publiceren over je expertise! Voor inspiratie kun je kijken naar dit handige overzicht van de vele soorten content die je tot je beschikking hebt.
Heb je de tijd niet om te beginnen met content marketing, of zoek je hulp, neem dan gerust contact op met ons.