Zichtbaarheid vergroten

Negatieve publiciteit: zo gebruik je het in je voordeel

Hoe succesvoller je bent en hoe meer bekendheid je krijgt, des te groter de kans dat je op een keer te maken krijgt met negatieve publiciteit. Maar kun je dit ook in je voordeel gebruiken?

negatieve publiciteit kollektif media

Niet alleen individuele bedrijven worden geconfronteerd met negatieve publiciteit. Het overkomt hele sectoren. Het televisieprogramma Radar deed eens een steekproef bij 78 uitzendbureaus en stelde daaruit vast dat discriminatie in deze branche nog veel voorkomt. Heel vervelend als je net een van de duizenden uitzendbureaus bent die niet is gebeld of gewoon een goed bedrijfsbeleid voert.

De kansen van negatieve publiciteit

Als je bedrijf, organisatie of sector plotseling in een kwaad daglicht komt te staan, is dat een vervelende klap om te incasseren. Toch moet je zo snel mogelijk op zoek naar manieren om de schade van dit soort publiciteit te beperken.

Waar mogelijk kun je er zelfs een positieve draai aan geven en dit onverwachte moment in the picture in je voordeel benutten. Het is immers een uitgelezen kans om je kennis en expertise te etaleren. Want als je je niet verschuilt en openlijk oplossingsgericht bent, kun je het momentum van de media-aandacht aangrijpen om je merk te promoten.

8 stappen voor een positieve impuls

Maar hoe pak je zoiets aan? De volgende 8 stappen kunnen je hierbij helpen:

1 – Erken problemen

Is er inderdaad een probleem vastgesteld? Zo ja, erken het en zoek naar oplossingen. Waar gewerkt wordt, vallen spaanders en geen enkele organisatie is foutloos. Geef het toe wanneer er fouten zijn gemaakt. Schiet niet in de kramp van de ontkenningsfase.

2 – Ga de dialoog aan, maar vermijd discussie

Een dialoog aangaan is een gesprek voeren en in een gesprek sta je open voor de standpunten van de ander. Bij een discussie is dat anders. Dan wek je al snel de indruk te volharden in je eigen (on)gelijk.

3 – Verbeter wat beter kan en moet

Zorg dat de buitenwereld op de hoogte is van de maatregelen die je neemt om de situatie recht te zetten. Dit is ook in je eigen belang, want een beter product of dienst levert een betere waardering op.

4 – Blijf scherp

Blijf wel scherp op de kritiek die je krijgt en weerleg die als ze niet juist is. Niet de kritiek is immers het doel, maar de oplossing. Onjuiste informatie draagt daar niet aan bij.

Als het gaat om een publicatie aan de hand van wetenschappelijk onderzoek, is de uiteindelijke krantenkop bijvoorbeeld vaak veel stelliger dan de resultaten zelf, terwijl de nuance in de jacht op nieuws vaak verloren gaat. Journalisten zijn niet feilloos.

5 – Neem de tijd, maar verschuil je niet

Heb je tijd nodig om een antwoord te formuleren? Of om de juistheid van de aantijging na te gaan? Vraag voor je inhoudelijk reageert om een deadline. Daarmee win je tijd om de nuance op te zoeken en goed beslagen ten ijs te komen.

Bedenk wel dat je een belofte hebt gedaan voor een reactie. Kom die dus ook tijdig en inhoudelijk na. Dat is een blijk van integriteit en komt je imago alleen maar ten goede.

Wacht je te lang met een reactie dan kan dat de schade vergroten. Denk aan de excuses van Facebook-baas Mark Zuckerberg na onthullingen over grootschalige datalekken bij zijn organisatie. Door ruim vier dagen te wachten met een reactie tastte hij het vertrouwen in Facebook alleen maar verder aan.

6 – Zorg dat je kunt onderbouwen

Zorg dat je beschikt over de originele gegevens. Als je het goed onderbouwt, kun je kritiek pareren en nuance aanbrengen die in jouw voordeel werkt. De realiteit is altijd complexer en dikwijls genuanceerder dan het beeld.

7 – Er gaan ook dingen goed

Vestig ook aandacht op de dingen die wel goed gaan. Negatieve publiciteit heeft meestal betrekking op een specifiek aspect, op een enkele schakel in een lange ketting die verder goed in elkaar kan steken en waar veel moois over valt te zeggen. Ga hierbij niet voorbij aan het eerder vastgestelde probleem. Erken dat en deel de verbeteringen die je hebt voorgesteld of doorgevoerd.

8 – Zorg voor positieve publiciteit

Deel het met de buitenwereld zodra je zelf positief nieuws hebt te vertellen. Laat mensen weten dat je continu bezig bent je product of dienst te verbeteren.

Het opbouwen van een goede reputatie is werk van de lange adem en vergt structurele aandacht. Het grote voordeel is dat je hier op verschillende manieren zelf de regie over kunt nemen.

Als je meer wilt lezen over structureel positieve publiciteit creëren, lees dan vooral ons artikel over hoe je met PR je imago vandaag nog een boost kunt geven.

Voorbereiding is het halve werk

Je kunt je op voorhand wapenen tegen nare verrassingen door een plan de campagne op te stellen, een stappenplan van mogelijke reacties.

Verzamel inhoudelijke verhalen over de positieve aspecten van je organisatie, product of dienstverlening en anticipeer op aspecten die mogelijk kritiek op gaan leveren. Dan ben je voorbereid en hoef je niet ad hoc te reageren.

Dit wil overigens niet zeggen dat je met standaardreacties moet werken. Knip-en-plak-repliek is nooit een goed idee. Een rookgordijn van vage praat en loze beloftes evenmin.

Betrouwbare expert

Wat levert al dit werk je op? In het meest positieve geval zet je een imago neer van een genuanceerde, integere expert die niet wegloopt voor problemen, maar ze oplost.

En bedenk, als jij een expert bent met een open houding en een inhoudelijk verhaal kun je als hoge boom wel wat storm weerstaan.

Meer praktische tips? Ja, graag!

Kunnen wij je helpen met je PR-vragen?

Wil je graag meer informatie of ben je benieuwd hoe wij je kunnen helpen met het pakken van je media-aandacht? Neem contact met ons op!

Contact