Content schrijven moeilijk? Creëer in een handomdraai creatieve content
Jouw organisatie kan niet zonder goede teksten. Je hebt een website, interne en externe kanalen, misschien wat folders en als je je al meer met content marketing bezig houdt bijvoorbeeld ook een digitale nieuwsbrief of social media-pagina’s. Geen van deze media is succesvol zonder goede content. Om al deze kanalen te blijven vullen heb je content nodig, zoals goede teksten. Maar wat nou als je liever verre blijft van schrijven? Of als je moeite hebt om goede teksten te produceren? Om jou en je organisatie verder te helpen delen we graag hoe je content creëert die staat als een huis als je hier zelf (nog) geen ervaring mee hebt.

Inhoud

Geen schrijver? Geen probleem! In een handomdraai creëer je zelf creatieve content kollektif media

Is zelf schrijven iets waar je tegenaan hikt? Zie je er niet als één, maar misschien zelfs als twee of drie bergen tegen op? Dan zijn de eerste drie tips je op het lijf geschreven. Durf jij de tekstuele sprong te wagen en zelf je (tekstuele) content te produceren? Lees dan verder vanaf tip 4.

Laat content schrijven maar aan een ander over!

1. Simpelweg je contentcreatie uitbesteden

De makkelijkste manier om aan je content te komen als je niet in de pen wil kruipen, is het inhuren van een goede tekstschrijver. Ervaren schrijvers met SEO-kennis kunnen je het werk uit handen nemen. Je kunt ze bij Kollektif Media incidenteel of structureel inhuren. De investering verdien je al snel terug in tijd, zichtbaarheid en conversie. Én in het wegnemen van die eerder genoemde bergen waar je zo tegen op zag. Dat is veel waard, toch?

Wil jij content van een ervaren schrijver die alle kennis inzet om jouw doelen te verwezenlijken? Bekijk hier onze oplossingen om samen aan structurele groei te werken.

2. Zoek gastbloggers

Wellicht kun je in jouw branche schrijvers vinden die een podium zoeken om hun kennis op te delen, die gratis of eventueel tegen een kleine tegenprestatie als gastblogger voor jouw website willen schrijven. Het regelmatig posten van nieuwe content op je website verhoogt je Google-score én jouw expert-status, dus win-win!

3. Niet tekstuele-content

Niet alle content die je kunt creëren om jouw organisatie beter in de markt te zetten bestaat uit tekst. Denk ook aan mooie foto’s voor social media of een beeldverhaal op je blog of gefilmde interviews die interessant zijn voor jouw doelgroep. Ook inspirerende quotes (die je zelf bijvoorbeeld van Pinterest plukt), een fotovideo met voice-over (vrij simpel te editen in de Foto-app van Windows of iMovie op Apple) of grafieken, statistieken en infographics behoren tot de categorie ‘zeer interessant voor je doelgroep’

Ik neem de pen zelf ter hand

4. Daredevil die zelf in de pen kruipt? Maak een stappenplan!

Welk punt wil jij maken met de content? Wat is het doel van je tekst? Welke actie wil je je lezer laten ondernemen? Denk hierover na voordat je begint met schrijven en toets tijdens het proces, maar vooral ook achteraf of de uiteindelijke tekst klopt met wat je voor ogen had.

5. Ken je doelgroep en je concurrentie

Content schrijven wordt makkelijker als je een persoon voor ogen hebt – het liefst zelfs heel concreet in een persona aan wie je schrijft. Heb jij jouw doelgroep nog niet op zo’n manier in kaart? Misschien kan onze gratis persona-template je op weg helpen. Persona wel al in beeld? Denk ook na over de behoeften van jouw doelgroep en stem daar je tekst op af. Ook kun je baat hebben bij het analyseren van jouw concurrenten of rolmodellen. Schrijf voor jezelf op welke content-keuzes zij maken, wat je wel en niet aanspreekt en wat jij hiervan kunt leren.

6. Sterke opbouw

Een goede tekst heeft een prettige opbouw. Een klassiek en effectief model om als handvat te gebruiken is het AIDA-model. AIDA staat voor:

  • Attention. Trek de aandacht van de lezer met een sterke kop en een prikkelende inleiding. Weet dat je lezer in een paar seconden bepaalt of hij verder leest en dat is vaak gebaseerd op de manier waarop zijn aandacht wordt getrokken. Dit is dan ook de juiste plek om je belangrijkste informatie te delen.

  • Interest. Wek de interesse van je lezer en leg uit waarom de content die gaat volgen van waarde voor hem is.

  • Desire. Zorg ervoor dat je lezer denkt: dit wil ik!

  • Action. Benoem simpel en duidelijk wat je wil dat de lezer doet. Bijvoorbeeld: vraag nu een offerte aan! Koop meteen dit product! Download direct onze whitepaper!

Als je na afloop nog goed je eyecatchers (zoals de kop, de tussenkopjes, de call-to-action) checkt en eventueel extra nadruk op belangrijke informatie legt door bijvoorbeeld een zin dikgedrukt te maken, krijgt de lezer sowieso de belangrijkste elementen van je boodschap mee.

Inhoudelijke schrijftips

Een tekst die prettig leest en de lezer aanspreekt voldoet (meestal) aan de volgende eisen:

  • persoonlijk geschreven (van mij/ik naar jij/jou/u)

  • raakt een emotie (boos, blij, vrolijk, verdrietig)

  • geeft levendige voorbeelden

  • bevat geen vaktermen (of legt onvermijdelijke vaktermen in heldere taal uit)

  • is actief geschreven (dus: met actieve werkwoorden en niet onnodig in lijdende vorm)

  • is overzichtelijk vormgegeven (dus: bestaat uit verschillende alinea’s, subkoppen en opsommingen in bulletpoints zoals dit lijstje)

  • is foutloos (want: fouten leiden af van je boodschap en ondermijnen je expertise)

Je hoeft niet het schrijven van hele teksten uit te besteden, maar je kunt ook alleen een tekst laten nakijken door een professionele eindredacteur of copywriter. Neem vrijblijvend contact met ons op als je verzekerd wil zijn van een sterke, foutloze tekst. Of volg onze training Effectieve content schrijven.

Gerelateerde artikelen