Topic clusters: met het nieuwe SEO je vindbaarheid als expert vergroten
Zoekmachines als Google en Bing worden continu aangepast aan het veranderende zoekgedrag van gebruikers. Dacht je net dat je website voldeed aan de laatste eisen op het gebied van SEO, moet je weer een nieuwe strategie toepassen om hoog te eindigen in de zoekmachines. Maar geen nood, deze nieuwe strategie is bedoeld om de beste antwoorden te vinden bij steeds specifiekere zoekopdrachten. Het gebruik van zogenoemde topic clusters biedt jou als expert een uitgelezen mogelijkheid beter gevonden te worden door je doelgroep. 
topic clusters opdeelbare content

Van zoekterm naar zoekvraag

Voorheen bestonden de meeste zoekopdrachten uit losse zoektermen, maar mensen zoeken online steeds vaker via complexere vragen en woordcombinaties. De algoritmes van zoekmachines zijn inmiddels slim genoeg om verbanden tussen zoekopdrachten te herkennen en de de actuele context achter een zoekactie te begrijpen. Ze kunnen deze vergelijken met zoekopdrachten uit het verleden en resultaten bieden die iemands vraag het best beantwoorden.

Informeren loont

In plaats van zich uitsluitend op trefwoorden te concentreren, ontleden zoekalgoritmes nu zinnen, waardoor ze veel meer zijn ingesteld op inhoudelijke vragen. Deze overstap naar een onderwerpsfocus heeft als gevolg dat zoekmachines informatieve pagina’s bevorderen aan de hand van overkoepelende thema’s. Voor merken, bedrijven en ondernemers betekent dit dat er bij de indeling van een website minder rekening hoeft te worden gehouden met trefwoorden, maar meer moet worden gedacht aan thematische koppelingen tussen verschillende inhoudelijke pagina’s.

Content marketing: inhoudelijk publiceren over je expertise 

Alle organisaties die hun naamsbekendheid willen vergroten of visie willen uitdragen doen er goed aan zich te richten op content marketing: inhoudelijk publiceren over je expertise via informatieve en overtuigende whitepapers, video’s en blogs. Daarmee kun je je op eenvoudige wijze profileren als expert op jouw vakgebied. Door je te richten op de belangrijkste thema’s van je doelgroep. 

Van informeren naar overtuigen

In het ideale geval koppel je deze thema’s aan veelgestelde vragen van je klanten. Daarmee speel je in op je markt en toon je potentiële klanten je toegevoegde waarde. Je geeft ze inhoudelijk antwoord op hun vraag, maar kunt ze daarmee vervolgens overtuigen van je expertise en de oplossingen die je aanbiedt. Op die manier kun je ze steeds verder je sales funnel in krijgen.

Publiceren op basis van thema of topic

Binnen je vakgebied kun je onderscheid maken tussen verschillende thema’s of topics. Omdat zoekmachines steeds meer belang hechten aan onderling verbonden onderwerpen is het hierbij belangrijk de content binnen deze thema’s aan elkaar te linken. Dit draagt bij aan je online vindbaarheid, maar zorgt er ook voor dat Google je als expert ziet.

Topic clusters

Vandaar dat SEO zich steeds meer richt op zogenoemde topic clusters. Dit zijn verschillende publicaties die thematisch en via links met elkaar verbonden zijn. Deze indeling in topic clusters zorgt ervoor dat jouw pagina’s op deze thema’s beter scoren in de lijst met zoekresultaten.

Een pillar page als knooppunt van je topic cluster

In dit model van topic clusters fungeert één centrale pagina, een pillar page, als het belangrijkste knooppunt voor een overkoepelend thema. Het clusterprincipe werkt het beste als het onderwerp op deze kernpagina in grote lijnen wordt geschetst en meerdere inhoudelijke pagina’s die dieper ingaan op aanverwante aspecten terugverwijzen naar de centrale pillar page en elkaar. Hoe meer onderlinge links, hoe hoger een zoekmachine je rangschikt. Met deze koppelingen laat je zoekmachines zien dat de kernpagina een autoriteit is op het gebied van het onderwerp in kwestie, waardoor deze pagina hoger zal scoren als er op dit thema wordt gezocht.
 
Topic clusters richt je efficiënt in met opdeelbare content
Topic clusters richt je efficiënt in met opdeelbare content
 

Op naar een hogere search ranking

Bijkomend voordeel is dat het topic cluster ervoor zorgt dat je de content op je website overzichtelijker en doordachter indeelt. Hierdoor is het eenvoudiger voor zoekmachines alle inhoud van je website te scannen. Daarmee begrijpen ze de relatie tussen de verschillende pagina’s beter. Algoritmes als die van Google belonen zo’n ordelijke indeling met een hogere search ranking.

Opdeelbare content om je topic cluster aan te kleden

Voor veel bedrijven en ondernemers is het niet altijd even eenvoudig om regelmatig artikelen te publiceren. Daardoor kan het een opgave zijn voldoende content te genereren voor het topic cluster. Bij een gebrek aan materiaal is het een goed idee je content uit te spreiden over meerdere thematisch gelinkte pagina’s door deze op te delen. Opdeelbare content is een efficiënte manier om het optimale uit je publicaties te halen.

Eenvoudig en efficiënt een topic cluster bouwen

Een langer stuk kerncontent als een whitepaper of e-book vormt hierbij het uitgangspunt. Die kun je uitbouwen tot pillar page. De informatie kun je vervolgens opdelen en hergebruiken voor meerdere blogs en social media-berichten. Daarin verwijs je weer terug naar de kerncontent op de pillar page. Op die manier bouw je op een eenvoudige, efficiënte en veelzijdige wijze een topic cluster.
Sluit Menu