Quick wins voor als je aan de slag wilt met contentmarketing
Contentmarketing is een strategie van de lange adem. Je weet dat het werkt, je hebt de succesverhalen gehoord, maar toch. Als je er nu aan begint, zie je de eerste resultaten op zijn vroegst pas na een maand of drie. Vaak zelfs pas na een halfjaar. Je moet dus niet alleen geduld hebben. Zeker als je je contentmarketing deels of helemaal uitbesteedt, moet je er maar op vertrouwen dat het bureau dat je inschakelt je daadwerkelijk aan succes helpt.

Inhoud

Quick wins contentmarketing Kollektif Media

Laten we eerlijk zijn. Hoe aantrekkelijk een structurele succesvolle strategie ook is, het liefst zie je nu al resultaat. Direct, du moment, right now. Hoe mooi zou het zijn om alvast meteen wat quick wins te hebben. Liefst nog voor je opdracht geeft voor het produceren van stapels content.

Quick wins in contentmarketing behaal je makkelijk zelf

Wij helpen je in dit artikel alvast aan die quick wins. Ook al heb je ons nog helemaal niet ingeschakeld of zelfs maar benaderd om je te helpen. Gewoon, om je op weg te helpen. En natuurlijk om je te laten zien wat we kunnen.

Het mooie van deze quick wins is dat je ze zelf al kunt behalen. Zonder hulp van buitenaf. Als je met ons in zee gaat, helpen wij je hiermee. Maar dat hoeft dus niet. Je kunt het echt zelf doen, of je nu al met contentmarketing bekend bent of niet:

  1. Beginner in contentmarketing. Heb je contentmarketing nog niet eerder toegepast, maar ben je wel overtuigd van de mogelijkheden? Onderstaande quick wins helpen je aan inzicht in de resultaten die je kunt verwachten.
  2. Bekend met contentmarketing. Je bent al een tijdje bezig met contentmarketing, maar ziet de resultaten nog niet echt. Misschien overweeg je een bureau in te huren. Onderstaande stappen helpen je om eerst zelf je content te optimaliseren. Daarnaast helpen ze je bij het selecteren van een bureau. Als dat je in de eerste maanden van een samenwerking helpt aan quick wins geeft dat vertrouwen voor de toekomst.
  3. Bedreven in contentmarketing. Je website staat al vol content en de verspreiding ervan levert je een gestage stroom aan leads en klanten. Mooi, dan hoef je niet verder te lezen. Of toch wel? Hoe meer content je namelijk hebt, hoe meer content uit het oog verloren raakt. Zonde, want je oude content heeft nog genoeg leven in zich om je nogmaals van dienst te zijn. Hoe, lees je hieronder. 

Met deze 4 stappen behaal je quick wins

1. Onderzoek bestaande content op mogelijkheden

Tenzij je volledig nieuw bent in contentmarketing heb je ongetwijfeld al de nodige content op je website staan. Waarschijnlijk presteert een deel van die content al best wel goed. Denk aan een veel gelezen blog, een brochure, een checklist of een enquête. Deze content is een uitstekende basis om nieuwe leads mee te genereren. 

2. Stel vast welke kanalen het goed doen

Je website is je uitvalsbasis. Dat is het commandocentrum waar je je belangrijkste content plaatst. Maar waarschijnlijk gebruik je nog veel andere kanalen. Gebruik het PESO-model om deze in kaart te brengen. Mogelijk heb je een LinkedIn-account dat het erg goed doet. Misschien beschik je over een uitgebreide mailinglijst. Of je onderhoudt warme banden met een bekende journalist. Breng je kanalen in kaart en stel vast welke kanalen de beste mogelijkheden bieden om je content te promoten.

3. Lanceer een content campagne

Tijd om een campagne te ontwikkelen. Eerst maak je de benodigde content: een blog, een landingspagina, een bedankpagina, verkoopbrieven, sales mailings, social media-berichten, alle content die nodig is om de aandacht van je doelgroep op je aanbod te vestigen. Implementeer de pagina’s, publiceer de blogpost, verspreid berichten via social media en verstuur je mailings.

Wil je weten waar je op moet letten bij het schrijven van een goede verkoopbrief of sales mail? → Zo schrijf je de perfecte verkoopbrief

4. Meet je resultaten

Je campagne loopt. Maar daarmee ben je er nog niet. Meet hoe je campagne het doet aan de hand van de juiste KPI’s. Denk aan het bezoek aan je website, de conversieratio, je leads en je nieuwe klanten. Maak je quick wins inzichtelijk.

Hoe je je conversie verder verbeterd lees je hier → Conversion rate optimisation, een beginnersgids

Het afstoffen van oude content loont

Als je bovenstaande stappen hebt gevolgd zul je merken dat het afstoffen van oude content nog best lonend is. Bovendien heb je hiermee in het kort een beeld van de resultaten die wij op de korte en lange termijn voor je kunnen halen.

Natuurlijk is dit niet de enige manier om quick wins te behalen met de content en klantinformatie die je bezit. Je kunt hiermee ook het bezoek aan je website verhogen, je doelgroepen gerichter benaderen over nieuwe producten, opdeelbare content toepassen om het meeste uit je publicaties te halen of de betrokkenheid van je doelgroep vergroten door middel van mailcampagnes.

Quick wins laten je de mogelijkheden van contentmarketing zien

Ben je al bekend met contentmarketing, dan leveren dit soort quick wins je op korte termijn al resultaat op. Heb je nog geen ervaring met contentmarketing, dan helpt deze aanpak je vertrouwen te krijgen in de mogelijkheden die goede content je biedt. Maar bovenal helpt het je bij het kiezen van de juiste externe bureaus.

Natuurlijk zijn er volop andere manieren om met goede content succes te halen. 

Doe je het bijvoorbeeld al goed in Google, dan is het belangrijk dat je hoog in de zoekresultaten blijft. Hoe je dat doet, lees je hier → 10 manieren om op de eerste pagina van Google te blijven

Wil je een band aangaan met je doelgroep, dan overtuig je ze niet alleen rationeel, maar ook emotioneel. Storytelling is daar een goed middel voor → Storytelling en contentmarketing

Uiteindelijk ben je op zoek naar de meest efficiënte manier voor je marketing. Het automatiseren van processen vergemakkelijkt je leven → Quick tip: marketing automation maakt je leven makkelijker

Gerelateerde artikelen