Quick tip: marketing automation maakt je leven makkelijker
Marketing automation is het automatiseren van je marketing met behulp van software. Met marketing automation kun je automatisch berichten versturen naar je prospects en klanten. Denk bijvoorbeeld aan mails voor een mailcampagne en het verspreiden van content. Daarnaast helpen marketing automation-tools met het verzamelen en analyseren van data.

Inhoud

marketing automation kollektif media

Marketing automation is een effectief hulpmiddel. Toch wordt het nog maar weinig toegepast. Met name het mkb houdt zich er nog maar weinig mee bezig. En dat is jammer, want juist voor mkb’ers heeft deze vorm van marketing door zijn gemak en efficiëntie enorme toegevoegde waarde.

Welke kansen biedt marketing automation?

  • Efficiëntie: maakt marketing efficiënter door geautomatiseerde processen;
  • Tijdsbesparing: neemt taken uit handen waardoor jij meer tijd hebt voor andere, leukere en belangrijkere zaken;
  • Kostenbesparing: je krijgt meer gedaan zonder dat je medewerkers langer hoeven te werken of dat je meer mensen aan moet nemen;
  • Minder menselijk falen: je zult niet langer vergeten die ene follow up-mail te sturen;
  • Relevantie: brengt je prospect en klant de content die het meest relevant voor hen is
  • Customer lifecycle: helpt je touchpoints te maken voor elk moment van de customer lifecycle;
  • Structuur: brengt structuur in je marketing;
  • Naamsbekendheid: bouwt mee aan het vergroten van je naamsbekendheid doordat het constant bijdraagt aan je marketingactiviteiten;
  • Service: helpt je betere service te bieden aan je klanten, bijvoorbeeld door middel van chatbots.

Dat marketing automation van toegevoegde waarde is, komt naar voren in de vele succesverhalen die online te vinden zijn. Meer interactie die tot meer klanten en meer sales leidde, tot veel tijdsbesparing en tegelijkertijd een groter bereik, het is allemaal mogelijk. Netcore Smartech noemt 4 succesverhalen over omzetstijging, betere klantrelaties, meer sales en lagere acquisitiekosten.

marketing automation kollektif media

De beste tools for the job

We hebben de beste automatiseringstools voor je uitgezocht voor als je hier ook mee bezig wilt gaan. Als je op zoekt bent naar (deels) gratis marketing automation tools dan worden Hubspot, Zoho of Mailchimp vaak aangeraden. Dit zijn de gebruiksvriendelijke toppers uit de branche met veel mogelijkheden. Wij willen echter ook Activecampaign en Marketo noemen. Deze twee bedrijven maken software die specifiek gericht is op marketing automation.

Zoek je een andere manier om eenvoudig en snel succes te boeken met je contentmarketing? –> Quick wins voor als je aan de slag wilt met contentmarketing

Gerelateerde artikelen