Meeliften op de marketing rond Black Friday
Al enige weken worden we er mee om de oren geslagen: Black Friday! De grootste deals! Het aandacht-opeisende fenomeen is over komen waaien vanuit Amerika en inmiddels ook in Nederland algemeen bekend. Laten we er eens vanuit een marketingperspectief naar kijken. Wat voor marketing wordt er toegepast op en rond Black Friday?

Table of Contents

black friday kollektif media

Korting, korting, korting!

Black Friday is in de basis het bieden van grote kortingen. Kortingen die zo verleidelijk zijn dat mensen ze niet kunnen laten liggen. Dit komt goed uit aangezien mensen op de eerste vrijdag na Thanksgiving in Amerika massaal beginnen met kerstinkopen doen.

Daar ligt ook de origine van Black Friday. Tijdens die vrijdag en het weekend dat erop volgde, zag het vaak zo zwart van de mensen die inkopen deden dat deze vrijdagen bekend werden als Black Friday. 

Uit de rode cijfers

Tegenwoordig hoor je vaak ook een andere uitleg. Bedrijven kwamen net na Thanksgiving voor het eerst in het jaar zo’n beetje uit de rode cijfers, waardoor de accountancy kon switchen van rode inkt naar zwarte inkt. Ook een leuke verklaring.

Wat echter vaststaat, is dat het een groot succes is. Zo’n groot succes, dat het soms zelfs rare gevolgen heeft. Grote winkelketens besloten niet alleen goede kortingen te geven, maar ook om steeds vroeger open te gaan. Op een gegeven moment gingen ketens zoals Walmart en Sears zelfs al open op de donderdag van Thanksgiving zelf, om 18.00 uur. 

black friday kollektif media 3

Urgentie creëren is een doel op zich

Daar zien we een tweede marketingaanpak, stunten met aangepaste winkeltijden en het creëren van de urgentie bij mensen dat ze er vroeg bij moeten zijn. Veel ketens gaan open rond middernacht en door dat te combineren met een beperkte hoeveelheid aan verkoopwaar creëren ze een gevoel van schaarste. Klanten die hiervan wilden profiteren, sloegen hun tent op voor de winkel om een plekje vooraan in de rij te bemachtigen. Dat leverde weer prachtig marketingmateriaal op.

Van Black Friday naar Cyber Monday

Nu Black Friday een fenomeen an sich geworden is, kan het zelfs als marketingtool voor andere zaken gebruikt worden. De maandag na Black Friday is geworden tot Cyber Monday, voor consumenten die niet de mogelijkheid hadden om op Black Friday de stad in te gaan.

Sinds 2015 houdt Amazon een zogenoemde Prime Day in juli, waar het voor adverteert door aan te geven dat de kortingen op Prime Day zelfs nog lager zijn dan op Black Friday. 

Onderscheid je met kortingen en creativiteit

Hoe kun jij hier een slaatje uit slaan? Een logische stap is natuurlijk door mee te doen met de heisa. Bied scherpe kortingen om klanten te trekken en je naamsbekendheid te vergroten.

Wat nog beter voor je kan werken, is creativiteit. Ben je een taartenbakker? Maak dan eens prachtige velvet black taarten, speciaal voor die dag. Kledingwinkel? Alle zwarte kleding (extra) in de sale. 

Biedt jouw bedrijf doorgaans al de laagste prijs? Verras dan je doelgroep door Black Friday te negeren en te adverteren dat je op Black Friday de duurste bent, maar gedurende de rest van het jaar de goedkoopste!

black friday kollektif media 2

Black Friday en B2B-marketing

In B2B-marketing werkt het in feite net zo. Onze inbox loopt sinds vorige week vol met aanbiedingen voor korting op software en online tools.

Ook op sectorniveau kun je je voordeel doen. Zit je in de flexibele arbeidsmarkt? Maak je werving & selectie op Black Friday voor één dag gratis. Een mooie manier om nieuwe klanten te vinden. Bevinden je vacatures zich achter een betaalde portal? Ook daar zijn mogelijkheden om nieuwe klanten en kandidaten te vinden in ruil voor bijvoorbeeld gratis toegang.

De Black Friday-gekte is zo groot geworden dat het een gemiste kans is om er niks mee te doen. Simpelweg meedoen kan helpen, maar je springt er maar moeilijk mee in het oog. Kies daarom voor de unieke creatieve oplossing.

Wil je daar wat hulp bij hebben? Wij helpen je je verhaal helder te vertellen. Neem gerust eens contact met ons op!