Dit kun jij leren van de beste reclames van het afgelopen jaar
Van reflecteren kun je leren. Nu 2020 goed en wel onderweg is, is een mooi moment aangebroken om terug te blikken op de lessen van 2019. Dit keer een vermakelijk lijstje: de 10 beste inhoudelijke reclames van 2019.

Table of Contents

beste reclames 2019 kollektif media

Gillette – Inhaken op maatschappelijke ontwikkelingen

Op nummer 1 van onze lijst van beste reclames van 2019 staat een commercial van Gillette. Daarin komt het scheermessenmerk terug op zijn bekende slogan en reageert daarmee krachtig op een maatschappelijk fenomeen. Het stelt ‘toxic masculinity’ aan de kaak en laat meteen zien hoe het ook kan. 

En wat blijkt, wat meer rekening houden met elkaar is ook gewoon hartstikke mannelijk, vindt Gillette. Wie had dat gedacht?

De reclame ontving zowel lof als kritiek. Een controverse die voor veel extra aandacht zorgde. Wellicht een bewust gestuurd resultaat?

Sturen op controverse kan resulteren in veel extra exposure. Een oprechte boodschap afgeven vanuit een marketingoogpunt kan daarentegen erg mooi zijn.

The New York Times / The Washington Post – Vertrouwen winnen door betrouwbaar beeld

Fake news is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een belangrijk maatschappelijk thema. Sommige mensen verloren door ‘fake news’ hun vertrouwen in traditionele media. Dat leidde weer tot initiatieven om dat vertrouwen terug te winnen. 

The New York Times laat zien wat zijn journalisten doen om ervoor te zorgen dat het nieuws dat ze brengen betrouwbaar nieuws is. The Washington Post wijst erop hoe belangrijk betrouwbaar nieuws is.

Wat deze reclames interessant maakt, is het kijkje achter de schermen, en de integriteit die ze uitdragen. Dit kun je zelf ook doen, bijvoorbeeld wanneer je een nieuw product of dienst op de markt brengt.

Dat hoeft niet eens altijd met een diepe boodschap erachter. Vertel hoe je te werk gaat en laat zien wie de personen achter jouw organisatie zijn en dat je klanten jou kunnen vertrouwen.

Microsoft – Bijdragen aan levensvreugde

Een klassieke feel-good reclame. Hartverwarmend, hoewel een tikkie Amerikaans, maar heel tactisch ingestoken zonder de boodschap er al te dik bovenop te leggen:  “Microsoft is goed, koop van ons!” 

Wat kun je hiervan leren? Soms is het mooi om gewoon een goede boodschap te verspreiden, zonder bijbedoelingen. (Hoewel die er natuurlijk wel ontegenzeggelijk zijn.) Maar wij snappen ook: dat is niet waar je je zuurverdiende marketingbudget graag aan uitgeeft.

Desondanks, draag jij bij aan het leven en geluk van mensen? Laat dat zien! De waardering die je ervoor kunt ontvangen kan genoeg zijn om een hoop nieuwe mensen aan je te binden.

Nike – Gewoon doen, en blijven doen

In 2018 bracht Nike een controversiële advertentie uit, met daarin Colin Caepernick en de boodschap dat iedereen het maximale kan behalen wanneer je zo groot mogelijk droomt.

In 2019 bracht Nike het vervolg uit, Dream Crazier. Met de boodschap dat vrouwen voor het maximale moeten gaan. Gender-ongelijkheid wordt hier sterk aangestipt, terwijl ze ondertussen hun merk aan gendergelijkheid verbinden.

Maar we hebben ook een Nederlandse variant. Een stuk minder uitbundig, maar wel een feest van herkenning met toch die sterke knipoog. 

Calvés welbekende Evert van Benthem en Pietertje reclames kregen in 2019 een update die helemaal in het huidige tijdperk past. In plaats van Van Benthem of Pietertje die van hun boterham met pindakaas genoten, was het een jonge Lieke Martens die harder trainde dan de rest. Ze werd wereldvoetbalster van het jaar en groeide volgens de reclame net als ieder ander op met Calvé pindakaas. 

Wat vooral krachtig is, is de aandacht die aan gendergelijkheid wordt besteed. Let maar op ‘Liekes’ antwoord wanneer de trainer zegt dat ze naar binnen moet komen, heel sterk.

Deutsche Bahn – Win-win-win creëren door oog voor duurzaamheid én portemonnee

Van Deutsche Bahn kun je leren dat inventiviteit en creativiteit gekoppeld aan een maatschappelijk thema een hele sterke combi zijn om marketing mee te bedrijven.

Kijk maar naar deze video met uitleg en je zult zien wat ik bedoel. Met het gebruik van moderne technologieën weten de makers achter de DB-commercial goed hun boodschap te verspreiden. 

Vaak gaat duurzaamheid gepaard met hoge prijskaartjes. Maar DB biedt een oplossing die én duurzaam én de goedkoopste optie is. Door goede vormgeving is hun optie bovendien niet minder aantrekkelijk dan andere mogelijkheden. Win-win-win, dus.

Als je jouw boodschap net zo sterk kunt overbrengen als Deutsche Bahn zul je dat gegarandeerd terugzien in de resultaten.

PLUS – Samenzijn als speerpunt

Deze reclames van Plus zijn een combi van wat Deutsche Bahn en Microsoft doen. De behoeftes van je doelgroep – samen zijn op de belangrijke momenten – begrijpen en kenbaar maken en laten zien wat jij voor je doelgroep kunt betekenen, terwijl je een mooie boodschap in een hartverwarmend jasje verspreidt.

Bonusmateriaal – Humor en actualiteit

Dan nog de volgende reclames, die je laten zien dat humor en inspringen op actualiteiten fantastisch kunnen werken om de aandacht op je te vestigen.

  1. Argos Christmas Advert 2019 – Book of Dreams
  2. Game of Thrones x Bud Light – The joust
  3. Bubly – Can I have a Bublé?
  4. Heineken – Now you can