Het ultieme voorbeeld voor goed gebruik van marketing- en PR-KPI’s om je doelen te behalen
Organisaties stellen zich doelen om gericht te ontwikkelen en groeien. Maar hoe weet je of je je doelstellingen behaalt of überhaupt op de juiste weg bent? Dit kun je testen en bijhouden met KPI's (Key Performance Indicators). In dit artikel laten we aan de hand van een denkbeeldige casus zien hoe je een lijst met goede KPI's voor je PR en marketing opstelt.

Inhoud

Voorbeeld marketing en PR KPI's om je doelen te behalen Kollektif Media

Wat zijn KPI’s?

Met KPI’s kun je bijhouden of je organisatie zijn doelstellingen behaalt:

“Een KPI is een variabele om prestaties van een product, dienst, merk of organisatie te meten. Door KPI’s, in het Nederlands ook wel Kritieke Prestatie Indicatoren genoemd, toe te voegen aan langetermijndoelen, kun je de voortgang in het nastreven van die doelen analyseren. Hierdoor kun je bijvoorbeeld achterhalen of die ene contentstrategie werkt en, preciezer nog, wat goed werkt en wat niet. In andere woorden, KPI’s maken het mogelijk om te meten of wat je doet nut heeft en of het nog beter kan. Let er wel op dat je met KPI’s de juiste dingen meet.”

Goede KPI’s voldoen aan een aantal kenmerken. Doen ze dat niet, dan zijn ze bijvoorbeeld niet relevant, te groot of gericht op de verkeerde zaken:

Kenmerken van goede KPI’s

SMART

Formuleer je KPI’s SMART:

    • Specifiek: is de doelstelling concreet en eenduidig?
    • Meetbaar: onder welke meetbare voorwaarden is de KPI bereikt en hoe maak je het resultaat zichtbaar?
    • Acceptabel: zijn de doelstellingen voor alle stakeholders aanvaardbaar?
    • Realistisch: is de doelstelling haalbaar?
    • Tijdsgebonden: op welk concreet moment moet de doelstelling zijn gerealiseerd?

Eenvoud

Houd je KPI’s simpel. Duidelijkheid voor alle stakeholders is namelijk essentieel, anders zijn ze niet betrokken en zetten ze zich niet ten volste in. Maak je KPI daarom begrijpelijk voor de hele organisatie.

Relevant

Je KPI’s moeten relevant zijn, anders meet je de verkeerde zaken. Zorg daarom voor een directe relatie tussen de KPI en de organisatiedoelen, visie, missie en kerncompetenties (values) van je organisatie. Daarnaast helpt het om je KPI te formuleren op basis van criteria die van wezenlijk belang zijn voor je organisatie. Bijvoorbeeld: ontwikkelingen in je omzet of het bereik van je marketingcampagne.

Vergelijkbaar

Maak je KPI’s vergelijkbaar. Op die manier kun je je ontwikkelingen door de tijd analyseren en inzichtelijk maken.

Balans

Zorg voor een goede verhouding van het aantal KPI’s, ongeveer 3 tot 6 op elk gegeven moment. Hiermee voorkom je te veel focus op details en verlies je niet uit het oog waar het om gaat. Richt je op de onderwerpen die dicht bij je primaire proces van inkoop, productie en verkoop liggen.

Overzichtelijk

Het werkt motiverend om meerdere kleine doelstellingen te behalen in plaats van 1 grote die te veel tijd en inspanning vereist. Zorg er daarom voor dat je KPI’s bijvoorbeeld binnen afzienbare tijd te behalen zijn, zoals een kwartaal in plaats van een jaar.

Aan hoe meer kenmerken je KPI voldoet, hoe beter hij is. Om je een idee te geven hoe goede PR-KPI’s eruit zien, werkten we de volgende casus uit. Dit denkbeeldige bedrijf zet KPI’s op aan de hand van het PESO-model.

Kleding-label met groeiambitites

Het bedrijf KoolKlothes verkoopt kleding die je koel en fris houdt in warm weer. Hun hoofddoel is omzetgroei. Met behulp van KPI’s wil de marketingafdeling van KoolKlothes meten of dit lukt.

Om de KPI’s op te stellen, gebruiken ze het PESO-model. Dit model beschrijft de vier mediakanalen die organisaties tot hun beschikking hebben. Er zijn media waarvoor je betaalt (Paid), die je hebt verkregen (Earned), die je gebruikt om content te delen (Shared) en die je bezit (Owned).

PESO-model

Media die je bezit, zijn bijvoorbeeld je website of content zoals infographics en persberichten. Media die je hebt verkregen, bestaan uit publiciteit via bijvoorbeeld kranten, radio of influencers. Hierbij maken journalisten of influencers een item over jou of over je organisatie, product of dienst.

Betaalde marketing is alle marketing waar je voor betaalt, bijvoorbeeld via sociale media advertising of gesponsorde content. Gedeelde media bestaan uit sociale platforms zoals LinkedIn en Pinterest. Deze media gebruik je om content met anderen te delen.

PESO-model Kollektif Media Paid Earned Shared Owned Media KPI's
Het PESO-model is een handig hulpmiddel om KPI’s te formuleren

 

Wil jij ook met het PESO-model gaan werken? Lees dan hier alles wat je erover moet weten!

Voorbeelden van KPI’s

Voor KoolKlothes kunnen de volgende KPI’s – samengesteld aan de hand van het PESO-model – relevant zijn.

  Paid Earned Shared Owned
KPI’s Bereik van 250.000 door e-mailmarketing in 2020 5 publicaties  in modemagazines in de tweede helft van 2020 Per 1 januari 2021 10% meer sociale engagement 100.000 verkochte artikelen via website op 1 januari 2021
  100.000 clicks op CTA‘s in e-mailmarketing in 2020 Landelijk radio-interview voor 1 mei 2020 2.000 nieuwe Linkedin-volgers per juli 50.000 downloads van de app voor 1 juni 2020
  Klantgegevens van 1.000 personen verzameld met winactie in oktober op Louis Futons Instagram-kanaal Algemene media-aanwezigheid vergroten naar 1 earned item per maand in 2020 Pinterest-pagina en gebruiksplan gereed in augustus Minimumafname van 5.000 magazines per editie van het KoolKlothes-lifestyle magazine
  2.000 nieuwe klanten via beursstands op mode-events In oktober 20 items door bloggers over nieuwe kledinglijn Geografische aanwezigheid Instagram uitgebreid over heel Nederland tussen september en november Wekelijkse blogpublicatie per 1 september 2020
  500 clicks naar homepage via gesponsorde Youtube-content tussen 30 juni en 1 september Halfjaarlijkse borrel voor journalisten van vakbladen 5.000 Youtube-bezoekers van KoolKlothes-kanaal die per maand doorklikken naar de website Stijging van 10% van aantal vaste klanten dat via de website winkelt

 

De nulmeting is van cruciaal belang

Zoals je aan sommige KPI’s kunt zien is het altijd belangrijk om te beginnen met een nul-meting. Zo weet je precies waar je bent en waar je heen wilt. Bewaar de resultaten van deze meting goed! Een stijging van 10% ergens is namelijk alleen van belang, en überhaupt te meten, als je nog weet waar je begon.

Bij de implementatie van KPI’s komt veel kijken. Daarom hebben we een deel 2 van dit artikel geschreven. Ben jij klaar om met je perfect geformuleerde KPI’s aan de slag te gaan? Lees dan hier alles over de implementatie, zodat je zo snel mogelijk je bedrijfsdoelen kunt behalen.

Lees verder –> Zo behaal je quick wins met contentmarketing

Gerelateerde artikelen