Het PESO-model: paid media in de spotlights
Je marketingboodschap kun je op vele manieren verspreiden. Kies je voor een blog op je website, een krantenadvertentie of een post op LinkedIn? Je keuze hangt van veel dingen af, zoals tijd, kosten en doelgroep. Die laatste is heel belangrijk. Via welk kanaal kun je die het beste bereiken? Eén van de keuzes die je kunt maken, is om je boodschap te verspreiden via paid media.

Inhoud

peso-model paid media kollektif media

Paid media zijn een van de vier takken in het PESO-model. Dit model helpt je bij het maken van een onderbouwde keuze voor een publicatiekanaal en beschrijft vier kanalen die je tot je beschikking hebt. In dit artikel duiken we dieper in op paid media. Dit zijn alle kanalen waar je voor betaalt, zoals social media advertising en gesponsorde content.

Het grootste verschil met andere kanalen in het model is dat je er geld voor betaalt. Daar staat tegenover dat je het kanaal niet zelf hoeft te bouwen en dat het bereik vaak vele malen groter is dan je eigen kanalen. Zo heeft elk kanaal zijn voor- en nadelen. Hieronder zetten we de voordelen van paid media voor je uiteen en geven we je alle overige ins en outs rond dit mediakanaal.

Paid media en het PESO-model

Het PESO-model staat voor Paid, Earned, Shared en Owned media. Het omvat zo alle publicatiekanalen die je kunt benutten. Paid media zijn een van de vier takken en omvatten, zoals gezegd, alle kanalen waar je voor betaalt.

Meer weten over het PESO-model? Lees ons artikel over hoe het PESO-model je helpt de juiste mediakanalen te benutten.

We eerder al een algemeen stuk geschreven over het PESO-model en vervolgens zijn we de diepte in gegaan met een artikel over earned media. Nu is het dus de tijd om het paid media kanaal in te duiken. 

PESO-model mediakanalen marketing pr kollektif media

De voordelen van paid media

De voordelen van paid media kunnen heel groot zijn. Dat maakt het interessant om verder te kijken dan je eigen kanalen en je boodschap ook op deze manier te verspreiden.

Een veel groter bereik

Als je investeert in advertising of bijvoorbeeld sponsored media vergroot je je bereik in één klap enorm. De kanalen die je via paid media tot je beschikking hebt, begeven zich op platformen of zijn zelf platformen met een groot aantal volgers of gebruikers. Die aantallen volgers zelf creëren, vereist een grote inspanning. Paid media lossen dit voor je op..

Gericht verspreiden van je boodschap

De betaler bepaalt en dat is met paid media ook zo. Via Google Adwords kun je je boodschap bijvoorbeeld heel gericht afstemmen op je doelgroep. Je bepaalt in grote mate zelf precies waar en wanneer je boodschap wordt vertoond. 

Je stelt zelf je boodschap, bericht en vorm op en laat het verspreiden wanneer en zolang als jij wilt. Dit geeft je veel controle, zodat je je boodschap precies kunt richten op je doelgroep.

Aanvulling op je eigen kanalen

Het grote voordeel van je eigen kanalen is dat je daarmee een publiek bereikt dat open staat voor jouw boodschap. Met andere woorden, de bezoekers van jouw website zijn veel relevanter voor je dan een willekeurig online publiek. Daarmee is de kans groot dat ze ook daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw oplossingen. 

Paid media kunnen hier een belangrijke aanvulling op zijn. Als je je boodschap via paid media precies afstemt op jouw doelgroep kun je nieuwe geïnteresseerden aanspreken die in aanraking komen met jouw merk.

Flexibiliteit

Paid media zijn heel flexibel in gebruik. Je bepaalt zelf welke boodschap je in welke vorm je tegen welke kosten wilt verspreiden. Dat maakt ze interessant voor elke organisatie, klein en groot. 

De nadelen van paid media

Naast voordelen zitten er ook nadelen aan paid media. Om te bepalen of deze kanalen voor jou interessant is het belangrijk deze ook in overweging te nemen.

Je moet je portemonnee trekken

De kosten voor paid media kunnen snel oplopen. Andere kanalen kun je zelf opbouwen (Owned), overtuigen over jou te publiceren (Earned) of gebruiken om makkelijk en snel een boodschap te plaatsen (Shared). 

Je maakt zelf de content en publiceert die vervolgens gratis. Je bent alleen de tijd kwijt die het kost om de content te maken. Bij paid media heb je ook deze investering in tijd, waarna deze kanalen het bereik voor je verzorgen. Daar staan kosten tegenover. Zeker als je je weg hierin nog moet vinden, kan dit snel oplopen.

Instellen kan moeilijk zijn

Paid media moet je goed instellen, anders kan het zijn dat je je geld steekt in boodschappen voor een voor jouw niet relevant publiek. In online advertising moet je dus aansluiten bij de specifieke zoektermen van je doelgroep. Een afspraak over sponsored content op een online vakmedium is alleen interessant als het publiek van dat medium aansluit op jouw oplossingen.

Afhankelijk van andere partijen

Bij de andere drie kanalen van het PESO-model heb je, in verschillende gradaties, veel meer controle over het kanaal zelf. Bij paid media is dat niet het geval. Je bent afhankelijk van andere partijen en de opties die zij bieden. Dat kan jouw mogelijkheden verkleinen.

Producten vs. diensten

In de vorm van Search Engine Advertising (SEA, adverteren via zoekmachines) zijn paid media doorgaans geschikter voor producten dan voor diensten. Producten zijn namelijk veel concreter. 

Een groene Nike-tas is een concreet object en laat geen ruimte voor misverstanden. Zit je in de zakelijke dienstverlening, dan wordt het al een stuk lastiger in twee of drie woorden uit te leggen wat je doet. Bovendien moet je doelgroep diezelfde woorden gebruiken. 

Als je onze dienstverlening bekijkt, dan kun je die op meerdere manieren verwoorden: content marketing, commerciële redactie, strategische en operationele communicatie, noem maar op. Daar een advertising op formuleren is lastig.

Veel concurrentie

Paid media zijn niet van jou. Velen maken er ook gebruik van of willen er gebruik van maken. Dit geldt al helemaal voor adverteren via reuzen als Google of Facebook. Je hebt dus concurrentie, die adverteren op dezelfde zoekcriteria. Die concurrentie drijft de prijs omhoog.

Voorbeelden van paid media

Er zijn verschillende soorten paid media. Elk heeft zo zijn voor- en nadelen. Wat vooral belangrijk is, is je doelgroep en de vorm waarin je je marketingboodschap wilt verspreiden. Denk daar dus goed over na voordat je een vorm van paid media uitkiest.

Search engine advertising

Bij deze vorm van paid media betaal voor je voor het plaatsen van reclame over je product of dienst in zoekmachines. Je formuleert een boodschap, eventueel met afbeelding, stelt de zoekcriteria in waaronder de ads verschijnen aan gebruikers en laat ze publiceren op Google of Bing.

Afhankelijk van de kosten die je wilt maken verschijnt je boodschap hoog in de zoekresultaten. Als je het instellen van deze ads goed in de vingers hebt, kan deze vorm van paid media heel efficiënt zijn. Als je vaak hoog in de zoekresultaten verschijnt, vergroot je daarmee automatisch je zichtbaarheid.

Social media advertising

Advertenties terwijl je door je Instagram-feed scrolt of gesponsorde content op LinkedIn, voor velen een bekend fenomeen. Het grote voordeel van sociale media is dat ze heel veel gebruikt worden. Gemiddeld besteden mensen er per dag 2 tot 3 uur aan.

De nadelen? Daar zijn er niet veel van. Het grootste punt is dat er erg veel concurrentie is op social media. Daarnaast is de ROI lastig te meten en is de leercurve tamelijk steil. Verder heeft elk platform zo zijn voor- en nadelen, in de vorm van restricties in content, tarieven of publiek.

Sponsored content

Een andere vorm van paid media is sponsored content. Daarbij betaal je een andere organisatie om content te maken en te plaatsen voor en over jou. Nu.nl doet dit bijvoorbeeld geregeld, zoals je hieronder ziet, maar ook een platform als ZiPconomy is hier een voorbeeld van.

Het voordeel van sponsored content is dat je boodschap opgaat in de andere content op het kanaal. Hierdoor geniet jouw gesponsorde content de autoriteit van het kanaal en het vertrouwen dat zij opgebouwd hebben. Het is daardoor de minst disruptieve vorm van paid media.

Een nadeel van sponsored content is dat het lang duurt om te maken. Je betaalt anderen om de content te maken, maar wilt wel zelf voor publicatie checken of het goed is. Doorgaans gaan er dus minstens 1 en vaak meerdere reviewrondes overheen voordat de content geplaatst kan worden.

Paid advertising

Met paid advertising plaats je advertenties op webpagina’s van andere websites. Het zijn die vierkante of rechthoekige advertenties die je vaak in de zijbalk ziet staan of door de tekst van een artikel heen. Vaak zijn het statische afbeeldingen, hoewel video’s ook steeds vaker opduiken.

Het grote voordeel is dat ze goed opvallen, vooral de geanimeerde versies. Maar dat is ook meteen het grote nadeel. Voor veel mensen zijn banners te opdringerig waardoor ze erop afknappen. Sommigen gaan zo ver een adblocker te installeren om van de hinder af te zijn.

Hoe haal je er het maximale uit?

Het maximale uit je paid media halen hangt af van het kanaal en de soort die je gebruikt. Paid advertising op Instagram werkt nou eenmaal anders dan sponsored content op Nu.nl, wat weer verschilt van een banner op een website. Wat echter altijd geldt, voor ieder kanaal, zijn de volgende 2 cruciale basisbeginselen.

De juiste doelgroep

Kies het kanaal en de vorm op basis van de doelgroep die je wilt bereiken. Dit is ontzettend belangrijk, want anders loop je het risico dat je je geld weggooit. Bedenk dus wat je wilt zeggen en tegen wie voordat je nadenkt over de vormgeving en verspreiding. Dat hangt allemaal af van het kanaal.

Slimme doelen

Als je eenmaal paid media gebruikt, controleer dan continu de resultaten en stuur waar nodig bij. Hoe je weet wanneer je bij moet sturen of het roer helemaal om moet gooien? Stel van te voren KPI’s op en leg de prestaties daarlangs. Met bijvoorbeeld A/B testing kun je ontdekken wat beter werkt en welke aanpassingen nodig zijn.

Met deze informatie op zak kan iedereen bezig met paid media. Mocht je toch nog een vraag hebben, neem dan gerust contact met ons op, we helpen je graag verder.

Gerelateerde artikelen