Deze 8 tips helpen je aan een converterende landingspagina
Een landingspagina is een webpagina waar je doelgroep arriveert als ze op een link in bijvoorbeeld je mail of ad klikt. Het is een speciale pagina die volledig in het teken staat van een specifiek aanbod, met als doel zoveel mogelijk conversies te realiseren. Landingspagina’s moeten je bezoekers aanzetten tot actie, zoals het kopen van je product of het abonneren op je dienst.
Converterende landingspagina

Je landingspagina is in het ideale geval zo afgestemd dat hij precies aan de verwachtingen van je bezoekers voldoet. De informatie die je aanbiedt, moet zo aantrekkelijk en overtuigend zijn dat je bezoeker overgaat tot actie.

Daarnaast moet je er bewust van zijn dat je landingspagina voor althans een deel van je bezoekers de eerste indruk is van jouw organisatie. Des te belangrijker dat je landingspagina in perfecte staat verkeert. Helaas gaat dit nog vaak onnodig mis. Als je weet hoe, kan Iedereen kan een goede landingspagina maken. Om je daarbij te helpen hebben wij hier een de volgende tips verzameld. De belangrijkste? Keep it simple.

1. Voorwerk: doel en doelgroep

Houd voor je begint met het maken van je landingspagina een aantal zaken scherp voor ogen:

  • Voor welke doelgroep maak je je landingspagina?
  • Welke vraag of behoefte van je doelgroep los je op met je landingspagina?

Het antwoord op deze vragen bepaalt hoe je je landingspagina het beste kunt inzetten. Bijvoorbeeld om bezoekers zich te laten inschrijven op je nieuwsbrief, om nieuwe medewerkers te werven of om een nieuw product of nieuwe dienst aan de man te brengen.

2. De fold

Zodra doel, doelgroep en inzet duidelijk zijn, kun je van start met de bouw van de landingspagina. Om te beginnen met de fold. De fold is dat deel van een webpagina dat na het laden meteen in beeld komt. Alles wat daaronder zit, waarvoor je bezoeker moet scrollen, behoort niet tot de fold.

Omdat hij direct in beeld is, is het essentieel te zorgen dat de fold overzichtelijk en overtuigend is. Zet er niet te veel informatie op en focus de informatie die je gebruikt volledig op het specifieke aanbod van de landingspagina. Je wilt dat je bezoek in één oogopslag weet waar het over gaat en wat hij of zij moet doen, zonder dat daar een saaie lap tekst voor gelezen hoeft te worden. Verwijder daarom onnodige links en andere afleidingen.

3. Duidelijke Call-to-Action

Houd je boodschap duidelijk en concreet. Benadruk de voordelen van je aanbod in een paar punten. Wat zijn jouw unique selling points (USP’s)? Wat is de waarde van jouw aanbod? Wat levert het op? Zet daarnaast een duidelijke Call-To-Action (CTA) centraal. Een zo kort mogelijk conversieformulier helpt hierbij. Dit maakt het volgen van de CTA voor je klant namelijk duidelijk en daardoor aantrekkelijk.

Test tot slot of de fold voor alle devices goed uitvalt. Het is zonde als je een prachtige fold op desktop hebt, terwijl de helft wegvalt op mobiele browsers. Zorg, met andere woorden, voor een responsive design.

4. Wek vertrouwen

Dan de rest van je landingspagina. Wek vertrouwen bij de klant door je successen aan te geven. Dit kan bijvoorbeeld door aan te geven hoeveel mensen de bezoeker voor gingen of door testimonials of reviews te tonen. Als je meerdere grote namen als afnemers hebt, kun je die hier goed gebruiken.

5. Categoriseer je rijk

Bied je meerdere opties aan? Label ze. Het menselijk brein categoriseert graag informatie. De ene optie heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding, terwijl de andere het meest gewaardeerd wordt. Dit helpt je bezoeker kiezen.

6. Zelfde stijl, zelfde boodschap

Hanteer op de hele landingspagina dezelfde stijl en boodschap. Verschillende boodschappen zorgen voor verwarring. Creëer daarom duidelijkheid door consistentie. Dit kun je bijvoorbeeld doen door in zowel de header als in de CTA dezelfde boodschap te zetten.

Wees daarnaast persoonlijk, laat zien wie je bent en dat je je klanten kent. Dit doe je door een foto te plaatsen van jouw team of lachende klanten en met een bevestigingspagina na de conversie.

7. Bevestigingspagina

De bevestigingspagina is je foot-in-the-door bij je klant. Als ze eenmaal een handeling uitgevoerd hebben, zijn ze vaak bereid om in te gaan op een daarop volgend kleiner verzoek. Vraag je klant daarom nog om wat extra’s op de bedankpagina, zoals het achterlaten van extra persoonsgegevens of voorkeuren in ruil voor een whitepaper of een kortingscode.

8. A/B testing

Maak verschillende versies van je landingspagina zodat je een A/B-test kunt uitvoeren. Dit houdt in dat je de ene helft van je bezoekers de A-versie van je landingspagina toont, en de andere helft de B-versie. Meet vervolgens het gedrag van je bezoekers. Hoeveel mensen reageren op je CTA of doen helemaal niks met je aanbod? Welke verwoording en opmaak werken beter? Door dit te meten kun je de beste versie selecteren en je succes vergroten.

Hieronder vind je een voorbeeld van een landingspagina en de verschillende onderdelen waaruit deze is opgebouwd.

Landingspagina Kollektif Media
Sluit Menu