De voordelen van infographics voor je content marketing
Je hebt een fantastisch idee of nuttige kennis die je wilt delen, maar de informatie moet overzichtelijk zijn zodat mensen het meteen snappen. Als je je idee uitschrijft, eindig je met een onoverzichtelijke lap tekst. Herken je dit? Een goede infographic biedt dan een oplossing! Door de informatie te visualiseren, kun je je kennis op heldere wijze delen.

Inhoud

infographics contentmarketing kollektif media

De voordelen van infographics voor je content marketing zijn groot. Een goede infographic brengt een heldere boodschap over door tekst te combineren met data en visualisaties. Het is een informatieve visualisatie, die ‘saaie data’ in één oogopslag interessant maakt.

In tekst kun je ingewikkelde concepten uitleggen, maar het lukt niet altijd. Vaak verzand je in een lange lap onaantrekkelijke tekst en haakt de lezer af. Een afbeelding kan hulp bieden. Maar hoe? 

Een afbeelding is vaak aantrekkelijk, maar mist het vermogen om complexe onderwerpen uit te leggen. Data kunnen veel inzicht geven, maar ontberen het vermogen om op een emotioneel niveau aan te sluiten bij je doelgroep.

In een infographic kun je de voordelen van de drie – tekst, beeld en data – combineren. Het is daarmee de perfecte tool om een complexe boodschap over te brengen. 

Visualisaties zijn aantrekkelijk. Ze leiden daardoor tot meer engagement. Mensen onthouden de informatie bovendien beter. Infographics in je huisstijl helpen ook nog eens met het opbouwen van brand recognition.

De voordelen van infographics voor je content marketing

Heeft jouw organisatie informatie die je op een heldere manier wilt presenteren naar je klanten en prospects? Infographics zijn dan onmisbaar in je contentmarketingstrategie

Als contentvorm zijn infographics echte aandachtstrekkers. Mensen zijn gek op feitjes, cijfers en statistieken. Bied die aantrekkelijk vormgegeven aan et voila, de belangstelling is gewekt!

Door die aantrekkingskracht zijn infographics heel interessant om te delen op sociale media. Daarmee verzeker je jezelf van een extra groot bereik. Een bereik dat je bovendien met andere vormen van content, zoals blogs of whitepapers, waarschijnlijk niet had gehad.

Infographics hebben daardoor een grotere kans om viraal te gaan. Andere organisaties kunnen ze eenvoudig overnemen. 

Zolang je ze voorziet van een backlink en je een herkenbare huisstijl toepast, zijn ze altijd te herleiden naar jouw organisatie. Als dat maar vaak genoeg gebeurt, draagt dat extra bij aan je positie in Google’s zoekresultaten!

Sta je al bovenaan Google’s zoekresultaten, maar ben je benieuwd hoe je daar kunt blijven? Lees dan hier ons artikel met 10 tips.

Een infographic dus, maar welke?

Overtuigd van het nut van infographics? Mooi, dan leggen we je nu uit welke soorten infographics er zijn. We delen ze onder in 9 inhoudelijke voorbeelden. Daarna geven we 4 voorbeelden van hoe je ze weer kunt geven.

9 inhoudelijke voorbeelden

1. Reguliere infographics

Laten we beginnen met informatieve infographics. Deze bevatten van alles wat. Dat is zowel hun kracht als hun zwakte. Ze zijn divers en daardoor interessant. Maar ze missen de thematische duidelijkheid van bijvoorbeeld een proces of geografische infographic. Desalniettemin zijn reguliere infographics een uitstekende toevoeging aan veel soorten content. 

culture creators infographic kollektif media

Met dank aan: Culture Creators

2. Statistische infographics

Statistische infographics zijn bijvoorbeeld handig als je een argument wilt onderbouwen of als je onderzoeksresultaten wilt presenteren. De nadruk ligt op de data. Met iconen, diagrammen, opvallende lettertypen en afbeeldingen ondersteun je de tekst die het verhaal achter de data vertelt.

onq marketing infographic kollektif media

Met dank aan: Onq marketing

3. Tijdlijn infographics

Een tijdlijn is meteen duidelijk. Je vertelt een chronologisch verhaal aan de hand van belangrijke momenten. Het enige essentiële onderdeel is een centrale lijn die de tijd weergeeft. Verder kun je ze verduidelijken door te variëren met kleurverloop of lettertypes en -grootte.

wall street journal infographic kollektif media

Met dank aan: Wall Street Journal

4. Proces infographics

Proces infographics maken complexe processen overzichtelijk en geven afzonderlijke stappen helder weer. Gebruik richtingaanwijzers als pijlen, lijnen of nummers om de volgorde van stappen te verduidelijken. Pro-tip: gebruik voor grote processen een S-vorm om ruimte te besparen.

5. Geografische infographics

Perfect om geografische, demografische of locatiegebaseerde gegevens te tonen. Met heatmaps geef je hoeveelheden aan op kaartdiagrammen en met spelden kun je plaatsen uitlichten. Vergeet niet te vermelden om welk gebied het gaat. Niet iedereen herkent elke locatie meteen.

princeton infographic kollektif media

Met dank aan: Princeton

6. Hiërarchische infographics

Met hiërarchische infographics toon je niet alleen hiërarchie, maar bijvoorbeeld ook een organisatiestructuur. Die geef je schematisch helder weer en je toont de onderlinge verbanden.

simplypsychology infographic kollektif media

Met dank aan: Simplypsychology

7. Lijst infographic

Lijst infographics veranderen saaie opsommingen in interessante lijstjes. Met kleur, vormen, fonts, iconen en andere grafische toepassingen leg je de aandacht op onderdelen waar je dat in tekst niet zou lukken.

mission health blog infographic kollektif media

Met dank aan: Mission Health Blog

8. Flowchart infographic

Flowchart infographics geven een overzicht van keuzes en mogelijkheden. Ze lenen zich prima voor serieuze onderwerpen, maar worden meestal ook voor humoristische en simplistische doeleinden gebruikt.

visme infographic kollektif media

Met dank aan: Visme

9. Vergelijkende infographics

Met vergelijkende infographics toon je heel gemakkelijk overeenkomsten, verschillen en voor- en nadelen. In een vergelijkende infographic kun je gebruik maken van de bovenstaande soorten, door bijvoorbeeld twee kaarten of tijdlijnen naast elkaar te zetten. Met contrasterende kleuren kun je verschillen benadrukken en met lijngebruik, kolommen of rijen vergelijk je meer dan 2 elementen.

allinfographics infographic kollektif media

Met dank aan: Allinfographics

Je infographic publiceren

Hierboven lichtten we 9 soorten inhoudelijke infographics toe. Ook op een ander vlak dan inhoud kun je variëren. Je kunt ook heel goed afwisseling aanbrengen in de presentatie van je infographic.

1. Scroll voor meer info

Als je infographic veel informatie bevat, kun je hem door scrollen geleidelijk tonen. Perfect voor als je meer te vertellen hebt dan op één scherm past. Door te scrollen kan de lezer de informatie geleidelijk tot zich nemen. Zorg er wel voor dat het meteen duidelijk is waar de infographic over gaat.

Canals is een perfect voorbeeld van een goed geslaagde scrolling-infographic

2. Interactief

Ga voor interactie en vergroot je kennisoverdracht ten opzichte van statische infographics. Laat onderdelen oplichten of verstop leuke extraatjes achter knoppen. Interactieve kaarten zijn een goed voorbeeld. Betrokken lezers onthouden informatie beter dan passieve lezers. Ideaal als je bijvoorbeeld bezig bent met het opbouwen van je merk.

Met dank aan: Information is beautiful

3. Geanimeerd

Wat voor afbeeldingen versus video’s geldt, geldt ook voor infographics en geanimeerde infographics. Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden, maar animaties en video’s zeggen nog meer! Grijp de aandacht en houd die stevig vast door je informatie te animeren.

Het CBS heeft er een mooi voorbeeld van, maar om daar recht aan te doen zal je de site zelf moeten bezoeken. Je vindt hun ‘op een doorsnee dag’ infographic hier.

4. Multipage

Ten slotte is de multipage infographic nog een optie. Je verdeelt hierbij dezelfde soort infographic, met steeds een andere invulling, over meerdere webpagina’s. Denk aan een tijdlijn die de maatregelen tegen klimaatopwarming in een land toont, waarbij elke provincie zijn eigen pagina met tijdlijn heeft. Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft hier een infographic over gemaakt.

Aan de slag!

Je kunt op twee manieren aan infographics komen. Ten eerste kun je het werk uitbesteden. Geef je data en wensen door aan een bureau dat het allemaal voor je regelt. Het voordeel: je hebt er geen omkijken naar en je bent verzekerd van kwaliteit. Het nadeel is dat de kosten hoger uitpakken dan wanneer je zelf aan de slag gaat.

Je kunt infographics namelijk ook heel goed zelf maken. Misschien niet de geanimeerde versies zoals hierboven beschreven. Maar tegenwoordig maak je de eenvoudigere vormen heel goed zelf. Zonder grafische skills of design-achtergrond. Hieronder vind je een stappenplan en tips voor gratis tools en templates.

Home made is best made

Om een infographic te maken, doorloop je de volgende vijf stappen.

1. Leg doelen vast

Begin zoals je ook met een andere content begint. Bepaal wat je wilt, hoe, waar en wanneer. Wat wil je bereiken? Het hoofddoel is altijd voldoen in de behoeftes van je doelgroep. Als dit betekent dat je geografische verschillen moet tonen, dan weet je dat een hiërarchische infographic niet je eerste keus is.

Denk ook al na over het waar en wanneer. Waar wil je de infographic plaatsen? Kijk naar de marketingkanalen die je tot je beschikking hebt. En dan de timing, wanneer plaats je iets online en wat zijn de deadlines voor deeltaken?

2. Data verzamelen

Verzamel alle benodigde en relevante data voordat je begint te bouwen aan je infographic. Bewaar deze op een overzichtelijke plek en wijze zodat je straks eenvoudig alles kunt vertalen naar de infographic.

3. Tijd om te visualiseren

Denk na over de juiste visualisaties. Zoals we hierboven al zeiden, heb je veel keuze. Denk aan fonts, elementen, kleuren, maar ook iconen of andere visualisaties.

4. De infographic maken

Er zijn online veel gratis of goedkope templates die je kunt gebruiken voor je infographic. Kies degene die het beste bij jouw wensen past en verwerk de data en keuzes die je hierboven gemaakt hebt:

5. Finishing touches

Last but not least, doorloop je infographic en check alle informatie. Klopt de inhoud, het kleurgebruik en zijn mogelijke typefouten eruit? Top, laat dan nogmaals checken door een collega. Twee paar ogen zien immers altijd meer.

6. Extra stap – CRO

Niet noodzakelijk, maar wel van waarde. Pas Conversion Rate Optimisation ook toe op je infographics om je conversiepercentage te verhogen. Probeer dus eens met A/B testing welke (onderdelen van) infographics beter werken, zodat je er het maximale uit kunt halen.

Infographic pro-tips

Besloten om je eigen infographic te maken? Goeie keuze! De voordelen van infographics voor je content marketing zijn potentieel namelijk enorm. Houd de volgende tips in je achterhoofd. Houd je infographics concreet en overzichtelijk. Sluit ze mooi af, bijvoorbeeld door onderaan je bronnen en bedrijfslogo te zetten.

Een belangrijk voordeel van infographics, is dat het deelbare content is. Maak interactie door je bezoekers eenvoudig met share buttons naar sociale media-kanalen en bijvoorbeeld Pinterest.

Wat helemaal goed werkt, zijn embed codes. Een embed code die vastzit aan jouw infographic zorgt ervoor dat er automatisch gelinkt wordt naar jouw site als de infographic ergens anders gebruikt wordt.

Zo helpt een infographic ook nog met het bouwen van backlinks, waarmee je hoger eindigt op Google’s resultatenpagina! Geen zorgen, een embed code toevoegen is heel gemakkelijk. Siegemedia heeft een gebruiksvriendelijke embed-code-generator waarmee je dat makkelijk doet. 

Infauxgraphics

Ten slotte, het simpele broertje van infographics. Niet direct nuttig, soms vermakelijk, infauxgraphics zijn slechte infographics. Ze bevatten fouten of zijn onoverzichtelijk, waardoor ze het hele punt van een infographic voorbij gaan.

The Guardian heeft een mooie lijst aan infauxgraphics. Een humorvol en bekend voorbeeld is de volgende infauxgraphic, die aantoont hoe slecht sommige infauxgraphics kunnen zijn:

the guardian infauxgraphic infographic kollektif media

 

Gerelateerde artikelen