Met dit overzicht zit je nooit verlegen om content
Wist je dat een mkb-bedrijf gemiddeld maandelijks 500 tot 2000 euro in marketing steekt? Met dat soort bedragen kun je niet opboksen tegen de advertentiebudgetten van molochen als Coca Cola en Nike. Toch wil je het beste resultaat voor je budget - the most bang for your buck. Contentmarketing is dan een van de beste mogelijkheden die je tot je beschikking hebt. Maar op welke content richt je je?

Inhoud

overzicht soorten content kollektif media

Soms zie je door de bomen het bos niet meer. In dit geval zijn de vele soorten content de bomen en is je contentstrategie het bos. Zoveel keuzes, elk een ander doel, vorm of lading. Een handig overzicht van alle soorten content zou fijn zijn.

Een handig overzicht aan soorten content

Dat is precies het doel van dit artikel. Een longread waar jij op terug kunt vallen wanneer je eens wat anders wilt doen of op zoek bent naar een specifieke contentvorm die bij jouw doel past. Wij hebben de relevante en beste soorten content voor je geselecteerd zodat jij dat niet meer hoeft te doen.

Soorten geschreven content

Onder tekstuele content valt alles wat voornamelijk uit tekst bestaat. Tekst heeft het voordeel dat je er mee uit kunt leggen hoe uitgebreide en lastige concepten in elkaar zitten. Het nadeel is dat tekst goed geschreven moet worden. Dat is niet altijd makkelijk. 

Voorkom dat je een muur van tekst hebt die afschrikt waardoor je bezoekers afhaken. Toch is dit de meest voorkomende soort online content. Rechttoe rechtaan, niet verrassend maar degelijk, vaak een prima optie en basis voor overige vormen.

Blogpost

De voornaamste vorm van tekstuele content in contentmarketing is de blogpost. Die kun je in diverse vormen gebruiken en combineren met andere soorten content. Hieronder een overzichtelijk lijstje van de meest gebruikte vormen. 

Pillar page

Een pillar page is een centrale pagina van waaruit je linkt naar de individuele content. Dit heeft vaak de vorm van een longread waarin de verschillende onderdelen van 1 hoofdthema aangestipt worden en waarvan elk onderdeel een verwijzing bevat naar content die uitgebreider ingaat op specifiek dat onderdeel. Zo creëer je een topic cluster, een overzichtelijk web van kennis waardoor zoekmachines je hoger ranken. Gebruik pillar pages wanneer je je website overzichtelijker wilt maken en je beter wilt scoren op Search Engine Results

Longread

Een longread is een lang artikel. Waar korte nieuwsberichten gericht zijn op 300-800 woorden kan een lang stuk content prima 1600 of zelfs 6000 woorden tellen. Het kost even om ze te schrijven, maar het geeft jou en je bezoekers de kans om diep in een onderwerp te duiken. Ze zijn enorm handig in contentmarketing en website opbouw, bijvoorbeeld als pillar page. Maak de content van je lange artikel afwisselend, met video’s, afbeeldingen, lijstjes, interessante quotes en ga zo maar door.

Snelle tip

Een snelle tip is een kort en krachtig artikel waarin je kort en snel kennis deelt. Gebruik deze vorm wanneer je een paar tips wilt delen met je publiek. Het voordeel is dat ze makkelijk en snel te maken zijn en gewaardeerd worden om hun overzichtelijke opbouw. Het nadeel is dat je er niet de diepte mee in kunt.

Gastbijdrage

Iemand anders een artikel laten schrijven voor jouw blog kan die frisse wind geven waar lezers op zaten te wachten. Het geeft een vers perspectief en nieuwe kennis. Is je gastauteur een bekende naam? Des te beter. Het vertrouwen van het publiek in hem of haar straalt op jou af. Het nadeel is dat je een geschikte gastauteur moet vinden. Dit kost tijd, moeite en soms ook geld, maar die investering kan het wel waard zijn.

(Check)list

Artikelen met lijstjes en checklists, ook wel listicles genoemd, zijn ontzettend populair. Net als een snelle tip zijn ze snel te schrijven en makkelijk om te lezen. Onder onze best gelezen artikelen vallen de volgende lijstjes:

In 9 stappen naar de perfecte verkoopbrief!

Zo vermijd je de 20 grootste clichés in vacatureteksten

Het nadeel van dit soort content is dat ze doorgaans niet de diepte in gaan en dat er al ontzettend veel van bestaan. Zorg ervoor dat je echt wat nieuws toevoegt wanneer je dit soort content maakt.

Reviews / voorbeelden / vergelijkingen

Mensen zijn op zoek naar de mening van anderen over een product of dienst. Daarom zijn reviews, voorbeelden, vergelijkingen en klantcases zo populair. De mening van een ander wekt vertrouwen. Voorzie in deze behoefte door reviews te vragen, voorbeelden te geven, vergelijkingen te laten maken en klantcases te beschrijven.

Actualiteit

In nieuwsberichten over jouw vakgebied kun je de laatste nieuwtjes en ontwikkelingen delen met je bezoekers. Houd ze op de hoogte en neem ze mee in het belangrijkste nieuws. Het grote voordeel is dat je met dit soort content al een structurele stroom aan publicaties kunt maken. In elk werkveld vindt immers continu van alles plaats. Het zoeken naar onderwerpen scheelt je zo een hoop tijd. Bovendien toon je aan actueel te zijn en dus op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen.

Magazines

Een magazine is een toegankelijke vorm van tekstuele content, bedoeld om 1 overkoepelend thema te behandelen aan de hand van losse artikelen. Periodiek uitgebracht en gericht tot een specifieke doelgroep. In papieren vorm is het ook een goed middel om door middel van vormgeving de aandacht te trekken. 

Je kunt een magazine zien als een uitgebreide nieuwsbrief waar je lezers zich op kunnen abonneren. Het grote verschil? Een nieuwsbrief wordt tussen alle andere mails door doorgenomen, voor een goed magazine gaan mensen zitten en nemen ze hun tijd. Dat levert meer interactie op. Een magazine is een investering van tijd en moeite, maar goed uitgevoerd zeker de moeite waard.

Whitepapers

Een whitepaper is een inhoudelijk document dat een specifiek probleem en een daarvoor mogelijke oplossing behandelt. Binnen marketing worden whitepapers gebruikt als sales tool om een product of dienst aan te bieden. Ze zijn bij uitstek geschikt om dieper in te gaan op een probleem, vraag of behoefte van je doelgroep en de oplossing die jij te bieden hebt. Je kunt dus uitvoerig de tijd en ruimte nemen om je doelgroep te overtuigen van jouw expertise.

Het primaire doel van een whitepaper is informatie verschaffen. Door het gratis delen van kennis bouw je aan een betrouwbaar imago en je thought leadership. Daarnaast kun je met je whitepapers leads genereren of een project presenteren. Whitepapers zijn dus belangrijke strategische onderdelen van contentmarketing.

Testimonials en klantcases

Een testimonial is een getuigenis en een aanbeveling van een klant. Hierin deel je positieve verhalen om je publiek te overtuigen. Meestal zijn ze te herkennen als korte citaten op een website. Ze verhogen de betrouwbaarheid van de organisatie. Ze kunnen echter ook gebruikt worden in een uitgebreidere vorm. Dan worden het klantcases, zoals hierboven beschreven. Je kunt meerdere positieve verhalen van klanten bundelen om prospects te overtuigen dat ze bij jou moeten zijn.

Nieuwsbrieven en mailings

Mails kun je voor verschillende doeleinden versturen. Dient het je marketing, dan zijn er twee belangrijke vormen. Ten eerste zijn er de nieuwsbrieven, een vorm van regelmatig contact met je doelgroep waarin je ze op de hoogte brengt van het laatste nieuws, prestaties, aanbiedingen en producten. 

De tweede vorm bestaat uit (automatische) mailings, waarmee je reageert op de mensen in je sales funnel. Zo kun je bijvoorbeeld welkomstmails sturen naar prospects die zich ingeschreven hebben voor je nieuwsbrief, aanbiedingen bij relevante diensten voor degenen die al wat bij je afgenomen hebben of vragen om testimonials en feedback van recente klanten.

Persberichten

Een persbericht is een nieuwsbericht dat in het kader van public relations bijdraagt aan je relatie met je doelgroep. Oftewel, je wilt met je persbericht je doelgroep via het kanaal van de journalistiek – via Earned Media – informeren over relevant nieuws.

Om dit kanaal te benutten, stem je je persbericht bovenal af op een journalist of redactie. Die moeten je nieuws interessant genoeg vinden voor hun publiek om te plaatsen. 

“Heb je zelf nieuws en wil je weten of het de moeite waard is er een persbericht aan te wijden? Doe onze gratis nieuwscheck. Dat kan hier!”

E-books

Een e-book is een electronic book, oftewel een elektronisch boek. Dit kunnen fictieboeken zijn op je e-reader, maar in het geval van marketing gaat het vaak om een grotere hoeveelheid gebundelde kennis. Waar een whitepaper zich over het algemeen focust op een probleem en daar een oplossing voor geeft, richt een e-book zich op het uitdiepen van een breder thema. 

E-books kun je gebruiken om expertise te delen, zodat je gezien wordt als een expert in je vakgebied. Ze zijn een ideaal middel voor leadgeneratie. Je kunt bijvoorbeeld bezoekers van je website vragen hun e-mailadres achter te laten zodat je ze je e-book kunt sturen. Dat stelt je in staat om gegevens van je prospects te verzamelen.

Audiocontent

Audio is veel persoonlijker dan tekst. Tegenwoordig kun je prima opnames maken met je smartphone en het feit dat mensen jouw stem horen en je horen praten is veel waard. Het heeft dus zo zijn voor- en nadelen ten opzichte van tekst. Ga daarom goed na bij jezelf wat het doel van je content is en welke vorm van content je daar het beste bij kan helpen.

Podcasts

Een podcast is een opgenomen audio-uitzending. Dit zijn periodieke uitzendingen die in allerlei variaties voor kunnen komen, wat de enorme hoeveelheid podcasts verklaard. Over het algemeen delen ze laatste nieuws en duiken ze dieper in op een bepaald onderwerp, al dan niet met gesprekspartners en afgewisseld met gesponsorde content in de vorm van audio-reclames.

Bespreek bijvoorbeeld de laatste ontwikkelingen in je branche voordat je met een collega in gesprek gaat over een gebeurtenis die belangrijk is voor je doelgroep. Verschaf informatie en nieuwe inzichten zodat het het waard is om ernaar te luisteren en luisteraars uit kijken naar de volgende aflevering.

Visuele content

In visuele content kun je verschillende soorten content samenbrengen. Zo kun je de sterke punten van bijvoorbeeld tekst combineren met die van afbeeldingen of je meer tot de persoonlijke band richten. Het enige nadeel is dat ze vaak arbeidsintensiever zijn om te maken. Is dat eenmaal gelukt, dan is het het zeker waard. Mensen vinden visualisaties namelijk aantrekkelijk, waardoor visualisaties tot meer engagement leiden dan andere soorten content. Mensen onthouden de informatie bovendien beter. 

Video’s

Video’s zijn ontzettend veelzijdig en kunnen voor allerlei marketingdoelen gebruikt worden. Wil je bij een vacature een indruk geven van de werkplek? Video. Wil je een instructie geven bij het in elkaar zetten van je product? Video. Zorg er wel voor dat het professioneel opgenomen is. Knullig opgenomen video’s met een onscherpe camera van je mobiel schrikken namelijk af of het moest juist perfect en bewust in jullie stijl passen.

Videoblogs / vlogs

Een videoblog is heel simpel gezegd een blog opgebouwd uit video’s in plaats van artikelen. Arbeidsintensiever maar wel zo origineel. Niet iedereen waardeert video’s boven artikelen, bijvoorbeeld wanneer iemand even snel wat op wil zoeken, maar het is wel een stuk persoonlijker.

Infographics

De voordelen van infographics voor je contentmarketing zijn groot. Een goede infographic brengt een heldere boodschap over door tekst te combineren met data en visualisaties. Het is een informatieve visualisatie, die ‘saaie data’ in één oogopslag interessant maakt.

In een infographic kun je de voordelen van tekst, beeld en data combineren. Het is daarmee de perfecte tool om een complexe boodschap over te brengen. Infographics in je huisstijl helpen ook nog eens met het opbouwen van brand recognition.

Animaties

Animaties zitten tussen video’s en infographics in. Niet zo persoonlijk als video’s maar voor sommigen wel makkelijker te maken en ze weten beter de aandacht te vangen dan statische afbeeldingen of tekst.

Posters

Posters zijn klassiekers in de marketingwereld. Een poster is een fysieke variant van een infographic of afbeelding waarmee je de voordelen van die soorten content dus ook buiten je beeldscherm kunt benutten.

Templates

Templates zijn bestanden waarin de basis al gevormd is en kunnen bijvoorbeeld voor nieuwsbrieven en verkoopbrieven gemaakt worden. Goede templates kun je er elke keer opnieuw en makkelijk bij pakken. Je hoeft er alleen nog maar de inhoud in te zetten. Lever een template waar anderen graag gebruik van maken en je verzekert je van brand recognition en terugkerende bezoekers.

Overige soorten content

Influencer posts

Influencer-marketing is het inzetten van influencers voor je marketing. Heineken doet dit bijvoorbeeld met Daniel Craig. Grote sterren staan echter ver weg van normale mensen. Daarom kun je ook influencers op sociale media gebruiken voor marketing. Deze vloggers en bloggers komen toegankelijker over. 

De influencer promoot je product of dienst onder zijn volgers en plaatst mogelijk een call-to-action. Influencer-marketing kun je ook doen met gesponsorde content op een social media-kanaal of door bijvoorbeeld met de influencer een winactie te organiseren voor de volgers. Door content via hen te plaatsen gebruik je hun bereik en autoriteit om je doelgroep te benaderen.

Niet-redactionele content

Redactionele content is content van de redactie zelf, in dit geval van jou of van je organisatie. Niet-redactionele content is content van anderen die je op je website plaatst, bijvoorbeeld omdat ze je ervoor betalen of omdat je de content zo goed vindt dat jij het ook aan wilt bieden. Dit kan in alle bovenstaande vormen van content komen en is daardoor erg divers. 

Online trainingen / webinars

Een andere vorm van content is het aanbieden van online trainingen of het organiseren van webinars. Hiermee werk je aan hetzelfde doel als met de rest van je content, namelijk het delen van je kennis zodat je een band opbouwt met je doelgroep. Zo gaan zij je zien als expert en komen ze naar jou wanneer ze iets nodig hebben.

Q&A’s en FAQs

Q&A en FAQs zijn ideale vormen van content wanneer je hapklare vragen snel wilt beantwoorden voor je bezoekers. Gewoonlijk gebruikt voor organisatorische zaken zoals ‘hoe stuur ik mijn pakket retour?’, maar daarom des te interessanter wanneer je er een frisse draai aan weet te geven en ze gebruikt voor vragen over werkgerelateerde zaken.

Company news

Met content in de vorm van nieuws over je organisatie kun je je richten tot het opbouwen van een persoonlijke band met je doelgroep. Je toont de laatste ontwikkelingen binnen je organisatie, deelt lief en leed en toont de gezichten achter je organisatie. Andere onderwerpen zijn bijvoorbeeld product aankondigingen en het vieren van jubilea, evenementen of successen.

Sell sheets

Een sell sheet, in papieren vorm een flyer, is een document van 1 pagina waarop de aandacht getrokken wordt naar een nieuw product. Het doel is om de interesse op te wekken onder je doelgroep. Dat doe je door een sell sheet bijvoorbeeld mee te sturen in een mailcampagne of door ze uit te delen bij bijeenkomsten. Op een sell sheet plaats je foto’s van je product of dienst, beschrijf je de sterke kanten en voordelen en leg je uit hoe en waar mensen het product kunnen krijgen.

Wedstrijden

Wedstrijden zijn geweldige aandachttrekkers. Er zijn weinig soorten content die de aandacht van je bezoekers zo weten te trekken als een kans om iets gratis te winnen, dus maak hier goed gebruik van. Verloot bijvoorbeeld een nieuw product onder alle deelnemers die zich inschrijven voor de nieuwsbrief. Zo vergroot je je nieuwsbriefbestand en introduceer je een nieuw product tegelijkertijd. Twee vliegen in één klap dus. 

De keuze is reuze

Een behoorlijke hoeveelheid content waar je uit kunt kiezen, elk met zijn eigen voor- en nadelen. Bedenk altijd goed wat je doel is en hoe je dat het beste kunt verwezenlijken. Schrijf het uit in je contentstrategie en plan het in je editorial kalender om je contentmarketing te perfectioneren.

Zit je wat betreft mogelijke soorten nu wel goed, maar twijfel je nog over wat voor topics je wilt schrijven? Lees dan bijvoorbeeld hier verder over content topics in de coronacrisis.

Gerelateerde artikelen