De coronacrisis is het gesprek van de dag. Mensen zijn door de coronacrisis geïnteresseerd in andere onderwerpen dan waar je voor de uitbraak van het virus over publiceerde. Alle content topics die je op je planning had staan, kunnen in de prullenbak. Je content calendar kun je helemaal opnieuw inrichten.

Inhoud

content topics tijdens de coronacrisis kollektif media

Maar welke content topics kies je tijdens corona? Je kunt niet zomaar over iets compleet anders publiceren. Je zit in een niche en binnen die niche informeer je je doelgroep.

Aan de andere kant kun je de coronacrisis niet links laten liggen. Kijk naar de nieuwsfeed van de NOS, RTL Nieuws of Nu.nl. Die worden gedomineerd door corona. 

Corona groter gespreksonderwerp dan het weer

Waarschijnlijk herken je het ook uit je eigen gesprekken die je voert met vrienden, familie of collega’s. Corona haalde zelfs even het weer in op de lijst van meest gezochte onderwerpen in Nederland.

Bron: Google Trends

Dus over welke onderwerpen ga je publiceren? In feite hangt dat af van je doelgroep. Jij kent je doelgroepen als geen ander en weet dus welke onderwerpen hen het meest aan het hart gaan.

Content topics tijdens corona

Maar als je moeite hebt om op goede ideeën te komen, schieten wij je te hulp. Hieronder hebben we een lijst opgesteld voor content topics tijdens de coronacrisis. Deze onderwerpen voeren door de coronacrisis duidelijk de boventoon in Google Trends.

Je kunt ze gebruiken voor je eigen content of wie weet kom je dankzij deze lijst zelf op ideeën. (Of huur ons in om content voor je te schrijven!)

Op afstand werken

Veel bedrijven stapten door de crisis noodgedwongen over op thuiswerken. Sommigen bevalt het zo goed dat ze het kantoor de deur uit hebben gedaan. Duidelijk een actueel en veelbesproken onderwerp.

Bron: Google Trends

Tips voor thuiswerken

Aan de ene kant lopen bedrijven rond met de vraag hoe ze dat moeten organiseren, werken op afstand. Aan de andere kant zijn daar de medewerkers zelf. Gewend als ze waren aan hun bureau in de kantoorkolos zitten ze nu plots achter de keukentafel. Tips zijn dus welkom.

Bron: Google Trends

Heropenen

Waar sommige bedrijven besloten hebben hun kantoor de deur uit te doen, denken andere organisaties voorzichtig aan heropenen. Met name veel horecabedrijven snakken naar de versoepeling van de noodmaatregelen en zijn hier dus volop mee bezig. De Utrechtse brouwerij Maximus sprong slim in op het heropenen van zijn terras door ‘Schotten’ tussen de tafels te plaatsen.

Bron: Google Trends

NOW-regeling

De economie liep tot februari/maart als een tierelier, maar veel bedrijven staat het water inmiddels tot aan de lippen. De overheid heeft voor hen een steunpakket afgekondigd om hen door deze periode te helpen. Een van de belangrijkste maatregelen is de NOW-regeling. Een begrip dat overduidelijk van deze tijd is.

Bron: Google Trends

Versoepeling

Versoepeling van de noodmaatregelen is de lucht waar velen naar smachten. Eindelijk weer naar buiten en weer in elkaars buurt komen. Tegelijkertijd roept het vragen op over de terugkeer van het virus. Voer voor discussie dus, dit onderwerp.

Bron: Google Trends

Online cursus

Thuiswerken en onzekerheid op de arbeidsmarkt. De combinatie vergroot de behoefte onder werkenden naar ontwikkeling. Voorheen in een groepje, in een zaaltje, met een trainer ervoor. Tegenwoordig gewoon online. Ook wij pasten een deel van ons trainingsaanbod aan. Kijk hier welke online training je bij ons kunt volgen.

Bron: Google Trends

Vacature

De arbeidsmarkt zat in februari in een periode van grote schaarste. Inmiddels is dat aan het veranderen. De neerwaartse trend van de zoekterm ‘vacature’ klimt weer omhoog. Logisch ook, nu meer mensen werk zoeken. Hoewel door de coronacrisis een werkgeversmarkt lijkt aan te breken, is het toch verstandig je eigen vacatureteksten nog eens goed door te lichten.

Bron: Google Trends

Werk vinden

Aanverwant aan de vorige zoekterm zoeken mensen ook op de woorden ‘werk vinden’. Ook deze zoekterm lijkt een stijgende lijn in te zetten. Interessant dus om je eigen Werken bij-pagina weer eens onder de loep te nemen.

Bron: Google Trends

Park

Nog een interessante zoekterm. Wie had dat gedacht, dat het park nog eens zo uitvoerig onderwerp van gesprek zou worden? Na een terugval tot en met maart weer bezig met een flinke stijging.

Bron: Google Trends

Social distancing

Een begrip dat halverwege maart zijn intrede deed in ons vocabulaire. Inmiddels niet meer weg te denken. Social distancing zal zolang het virus rondwaart nog wel even blijven voortbestaan.

Bron: Google Trends

Anderhalvemetersamenleving

Een gegarandeerde winnaar bij Scrabble. En een nieuwe zoekterm om je content aan te verbinden. Hoe heeft jouw organisatie dat eigenlijk geregeld, die anderhalvemetersamenleving? Laten we hopen dat we het niet te lang hoeven te gebruiken. 

Bron: Google Trends

Zomervakantie

De zomervakantie nadert, maar niet eerder met zoveel vraagtekens als dit jaar. Waar ga jij deze zomer naartoe? Hintergarten, Gran Balconia, Côte de Jardin, Saint-Souterrain en Costa del Zolder, ze zijn allemaal wel een keer voorbij gekomen, zoals na iedere crisis. En zoals je aan de grafiek ziet, het is een dankbaar onderwerp.

Bron: Google Trends
Gerelateerde artikelen