Content hergebruiken: in 4 simpele stappen naar meer leads
Duurzaamheid staat anno 2021 hoger in het vaandel dan ooit: door flexitariër te worden, bamboe tandenborstels te kopen en ons afval te scheiden dragen we onze steentjes bij. Met je content kun je haast niet achterblijven. Je zorgt misschien niet voor het milieu als je bestaande content hergebruikt, maar je bespaart wel heel veel tijd en energie terwijl je geniet van grote voordelen. Ook veel waard, toch? Vooral als je inmiddels een mooi scala aan onder andere blogartikelen, e-books en whitepapers hebt, biedt het hergebruiken van content je grote kansen.

Inhoud

content hergebruiken kollektif media

Tijd en energie besparen klinkt elke ondernemer en werknemer als muziek in de oren, maar het recyclen van je content is ook een voordelige manier om je online aanwezigheid te versterken. Daarnaast, en misschien wel het belangrijkst voor je organisatie, wordt bestaande content beter gevonden. Marketing- en salesplatform Hubspot ontdekte dat 76% van het organische websiteverkeer te danken is aan ‘oude’ content én zorgt voor 92% van de leads.

De voordelen van content hergebruiken

Hoe vaker een pagina op je website bezocht is, hoe hoger hij scoort in Google. En uit een pagina die hoog in de ranking staat, wil je natuurlijk het optimale halen. Ook pagina’s die nog niet zo goed gevonden worden, kunnen door een update wél jouw vindbaarheid vergroten. Oude content hergebruiken zorgt dus dat je opnieuw relevant wordt voor je doelgroep.

Lees ook: hoe contentmarketing jouw organisatie kan helpen

Aan de slag! In 4 stappen creatiever én productiever met je bestaande content

Nu je hopelijk geënthousiasmeerd bent door de voordelen, helpen we je graag op weg om je contentstrategie een boost te geven zonder nieuwe content te creëren.

1. Kies je content

Het is belangrijk om eerst in kaart te brengen welke content geschikt is om opnieuw te gebruiken. Geschikte content is niet trend gebonden en heeft een basis die nog steeds klopt en interessant is.

Tip: gebruik Google Analytics of Google Search Console om te ontdekken welke content het populairst was of zoek juist naar content die waardevol is, maar nog niet genoeg aandacht heeft gekregen.

2. Je content opfrissen

Het updaten van je bestaande content kan op verschillende manieren. Een belangrijk begin is bijvoorbeeld om nieuwe inzichten, actuele cijfers en aansprekender beeld toe te voegen. Meer strategisch kun je ook wat aanpassingen doorvoeren: pas de titel en de meta aan (bijvoorbeeld met een nieuw jaartal), voeg nieuwe zoekwoorden toe om de content meer SEO-proof te maken of voorzie de pagina van nieuwe interne en externe links. Verwijs bijvoorbeeld naar pagina’s waar je dit jaar meer aandacht voor wilt.

Naast content hergebruiken door inhoudelijk updaten, kun je ook golden oldies in een nieuw jasje steken. Denk bijvoorbeeld aan het bundelen van blogs die over hetzelfde onderwerp gaan tot een gids (die je vervolgens gratis aanbiedt om nieuwe leads te werven), het omturnen van een blog naar een video of hak een webinar of podcast in stukjes om vervolgens uitgeschreven als verschillende blogs te serveren. En last, but not least, tippen we je de mogelijkheid om waardevolle content aan te bieden aan de pers: goed voor je naamsbekendheid. Is dit nog onontgonnen terrein voor je? Wij helpen je graag op weg met het creëren van de juiste persbenadering voor jouw organisatie.

3. Publiceer (én promoot!)

Bij het publiceren van je fris geüpdatete content kun je kiezen uit twee manieren.

  1. Verwijder de oude content en presenteer de content als nieuw.

  2. Pas de bestaande pagina aan (check of je misschien de publicatiedatum kan aanpassen naar het heden).

Onze voorkeur gaat uit naar nummer twee om optimaal gebruik te blijven maken van je SEO-score. Vergeet niet om je herziene content opnieuw aan de man te brengen via je social media-kanalen of een nieuwsbrief.

4. Meten is weten

Uiteraard wil je zien welke resultaten je behaalt met zo min mogelijk inspanning. Interessant om in de gaten te houden zijn bijvoorbeeld: het aantal unieke sessies, het percentage nieuwe sessies, het aantal gebruikers, tijd op de pagina en de bounce-rate. Vergelijk dit bijvoorbeeld maandelijks of per kwartaal en stuur aan de hand van de resultaten je content recycle-strategie bij.

Zit je er helemaal in en wil je weten wat je nog meer kan halen uit je bestaande content? Lees hier hoe je nog meer haalt uit je publicaties.

Gerelateerde artikelen