Waarom bloggen ook in 2020 misschien wel de beste online strategie is
Stel, je wilt je balkon een makeover geven en je bent op zoek naar een expert. In je zoektocht kom je tig bedrijven tegen met gelikte of minder gelikte sites, maar alle claimen ze de expert te zijn. Dat maakt kiezen lastig, tot je op één site een blog leest vol waardevolle tips. Verrek, dit bedrijf heeft er inderdaad verstand van!

Inhoud

bloggen contentmarketing kollektif media

Ziedaar een van de redenen waarom bloggen ook in 2020 misschien wel de beste online marketingstrategie is. Bloggen stelt je in staat je kennis te tonen. Je hebt bovendien meteen een streep voor op alle bedrijven die die kans laten liggen en geen blog bijhouden. In dit artikel geven we je de 10 belangrijkste redenen waarom ook jij zou moeten gaan bloggen.

10 redenen om te gaan bloggen

1. Bloggen is enorm kostenefficiënt

Marketing kost geld. Zo simpel is het. Je bepaalt uiteraard zelf hoeveel, maar dé voorwaarde is dat elke geïnvesteerde euro resulteert in opbrengst.

Neem een advertentie in de krant. Een pagina in een landelijk dagblad kost je al snel 20 tot 30 duizend euro. Dit vergroot je naamsbekendheid in korte tijd enorm, maar het langetermijneffect is snel weg. Een investering van hetzelfde bedrag voor de lange termijn is waarschijnlijk een stuk lonender. Je kunt bouwen aan je naamsbekendheid en investeert in blijvende resultaten.

Bloggen is een van de meest kostenefficiënte marketingvormen. Toegegeven, je hebt niet meteen resultaat en het kost tijd en moeite. Maar op de lange termijn pluk je de vruchten. 

Contentmarketing kost tijd en moeite en je ziet niet meteen de resultaten. Hoe weet je dan of je er niet vergeefs moeite in steekt? Nou, bijvoorbeeld door ook op korte termijn quick wins te behalen → Quick wins voor als je aan de slag gaat met contentmarketing

2. Speel in op het stijgende aantal zoekopdrachten in Google

Het aantal zoekopdrachten in Google ligt op 5,6 miljard per dag. Dat zijn minstens 2 biljoen zoekopdrachten per jaar. Bizarre aantallen, die bovendien blijven stijgen omdat steeds meer mensen toegang tot internet krijgen en mensen nog altijd meer online zoeken. 

Je wilt natuurlijk zo hoog mogelijk eindigen in deze zoekresultaten, zodat je zoveel mogelijk bezoekers trekt. De algoritmes van Google’s zoekmachine waarderen blogs ontzettend goed. Doe daar dus je voordeel mee!

Sta je al op nummer 1 bij Google? Lees dan hoe je ervoor zorgt dat je die waardevolle positie behoudt.

3. Bloggen maakt je vaardiger

Bloggen zorgt ervoor dat je goed nadenkt over je vakgebied en de oplossingen die jij biedt. Het houdt je dus scherp en maakt je slimmer, doordat je voor je blogs vaak ook onderzoek doet en je kennis vergroot.

Daarnaast wordt je communicatief vaardiger door je gedachten en meningen te formuleren. Je leert hoe je jouw toegevoegde waarde naar je doelgroep communiceert.

De teksten die je schrijft voor je organisatie wil je natuurlijk zo goed mogelijk schrijven. De schrijfvaardigheden die daarvoor nodig zijn, ontwikkel je wanneer je schrijft voor je blog. Zo kan bloggen je helpen bij je andere werkzaamheden. Win-win dus!

4. Bloggen leidt tot creativiteit

Voor je blogs is het belangrijk na te denken over waar je mee bezig bent en welke oplossingen je biedt. Dit kan ertoe leiden dat je nieuwe verbanden legt, gaten in je aanbod ontdekt en nieuwe blogonderwerpen bedenkt.

Geloof mij, soms rol je van het ene blogonderwerp in het andere. Zo bedachten wij tijdens het schrijven van dit artikel dat het ook interessant is om te weten wat de beste blog tools zijn. Daarover lees je binnenkort dus meer!

5. Mond-tot-mondreclame door goed gelezen blogs

Het doel van bloggen is naamsbekendheid genereren en extra klanten werven. Hoger in Google eindigen is daar een goede manier voor, maar niet de enige. 

Om resultaten te behalen, moet je vermakelijke en aantrekkelijke teksten schrijven. Lukt dat, dan heb je als bijkomend voordeel dat mensen jouw content delen. Mond-tot-mondreclame leidt zo tot nog meer bezoekers en uiteindelijk klanten!

6. Terugkerende bezoekers door nieuwe content

Websites die niet veranderen, zijn saai. Er zijn mensen die 10 keer per jaar op zo’n site terugkomen, maar dat zijn bezoekers bij de Gamma die steeds dezelfde spijkers bestellen. 

Met andere woorden, door continu wat nieuws te bieden, zorg je ervoor dat bezoekers terugkeren, je gaan volgen op social media of zich inschrijven op je nieuwsbrief. 

7. Blog jezelf naar de positie van thought leader

Door je kennis gratis te delen, toon je je expertise. Door meer en nieuwe kennis te delen die niet te vinden is bij je concurrenten, toon je dat jij de expert bent. Zo kun je je rol als thought leader vestigen. Je doelgroep ziet jou als leidend voorbeeld en als een baken van kennis. 

De rol van thought leader wil je hebben. Het schept vertrouwen en creëert kansen, bijvoorbeeld wanneer iemand een leidend bedrijf uit jouw branche zoekt voor een nieuwsitem.

8. Vergroot je netwerk dankzij je blog

Met bloggen kun je kennis delen, maar ook een mening. De een presenteert een mening, de ander ander reageert daarop vanuit zijn visie. Hierop komen reacties binnen, via comments onder het bericht of op sociale media. Zo kom je in contact met nieuwe mensen met interessante ideeën. Door de jaren heen bouw je op die manier aan je netwerk.

9. Blijf je concurrentie voor

Steeds meer organisaties bloggen. De stijgende trend in het gebruik van contentmarketing zit er al jaren in en groeit nog wel even door. Organisaties steken er meer geld en tijd in en halen steeds betere resultaten. Laat jij de kans op voordeel dan liggen?

10. Bloggen is leuk

De eenvoudigste reden om te gaan bloggen, is dat het leuk is. Sommige mensen vinden het van nature al leuk om te schrijven. Anderen vinden het zelfs bevrijdend. Je kiest zelf waarover en wanneer je schrijft en je kunt je geld verdienen door conversies. Voor iedereen is het een bevredigend gevoel wanneer je weer een topartikel geschreven en gepubliceerd hebt.

 

Je blog is onderdeel van je Owned media, de mediakanalen die jij in eigen beheer hebt. In combinatie met de andere 3 kanalen kun je je contentmarketing enorm versterken. Lees hier hoe –> Hoe het PESO-model jou helpt de juiste mediakanalen te benutten

Je blog is geschreven, maar wat nu? Zonde om er niet meer mee te doen. Marketing automation kan je helpen bij de optimale verspreiding van je blog –> Marketing automation maakt je leven makkelijker

Gerelateerde artikelen