Maak direct een goede start met deze 5 contentmarketing trends voor 2021
Als je werkt met contentmarketing staat de start van het nieuwe jaar niet alleen maar in het teken van goede voornemens, een schone lei die voor je ligt en het opstellen van je belangrijkste doelen. Januari gaat ook om vooruitblikken: wat worden de trends van 2021 en zijn die relevant voor mijn organisatie? Kollektif Media helpt je door de trendbomen het bos te zien met de vijf contentmarketing trends waar je onderneming in 2021 niet omheen kan.

Inhoud

5 contentmarketing trends die je vooruit helpen in 2021

Contentmarketing trends helpen je aan meer zichtbaarheid, leadgeneratie, langetermijnsucces en autoriteit. Maak een goed begin met jouw contentmarketingstrategie en volg een effectieve online training!

Trend #1: Communiceer je purpose

De beweging van experience naar purpose in de communicatie is al langer bezig. De verwachting is dat jouw bedrijf in 2021 écht niet meer zonder hoger doel kan. Mensen hebben steeds meer behoefte aan betekenis. Ze houden organisaties waar zij mogelijk mee in zee willen gaan steeds meer onder een kritische loep. Welke organisatie is open over zijn beloningsbeleid en wie is er goed voor zijn medewerkers? Als jij communiceert welk doel jouw bedrijf nastreeft en dat jij én je (potentiële) doelgroep daaraan bijdragen, vergroot je je kansen op de markt. Zorg er daarbij wel voor dat je echt een purpose hebt.

Tip: Wil jij je purpose duidelijk communiceren? Zorg ervoor dat alle medewerkers en al je communicatie op één lijn zitten en altijd het hogere doel van het bedrijf voor ogen hebben. Je kunt het voor je zien als een verhaallijn van een goede serie waarop je je content baseert.

Trend #2: Diversiteit in je communicatie

Zagen we de laatste jaren al steeds meer nadruk op diversiteit in de media, 2020 heeft dit in een stroomverstelling gebracht. Onze maatschappij, Millennials en de Gen Z in het bijzonder, wil een realistische weerspiegeling terugzien in de content die zij tot zich neemt. Met de nadruk op realistisch: met een zorgvuldig gestileerde foto van verschillende soorten mensen haakt men anno 2021 alweer af. Het is belangrijk dat je in je communicatie laat zien dat je je lezer oprecht begrijpt en zo jouw doelgroep persoonlijk aanspreekt.

Tip: Wil je dit aspect echt goed aanpakken, dan zul je naast woorden te gebruiken ook daden moeten laten zien: diversiteit in jouw team én commerciële redactie, het steunen van een goed doel dat racisme bestrijdt… Wat betreft je content: wees empathisch en geïnteresseerd, dan kom je al een heel eind.

Trend #3: Maak interactieve content

De gedachte is eigenlijk heel simpel: mensen die meedoen met jouw content zijn veel meer betrokken bij je bedrijf dan mensen die je content slechts consumeren. Interactieve content is goed voor de interesse in jouw product, retentie en affiniteit met je merk. Het zoveel mogelijk personaliseren van je content is stap één, stap twee geeft je een win-winsituatie: met bijvoorbeeld polls, quizjes of interactieve infographics betrek je je doelgroep bij jouw organisatie én heb je een laagdrempelige manier om waardevolle data te verzamelen om je content weer verder te personaliseren.

Trend #4: Vernieuwde storytelling

Nu we ons meer dan ooit online begeven, verandert ook de behoefte aan verhalen. Men wil bedrijven en organisaties in een voorbeeldfunctie zien, bijvoorbeeld voor creatieve ideeën tijdens coronatijd. Een goed voorbeeld van contentmarketing is in dit kader de online uitpakparty op Sinterklaasavond van Lootjestrekken.nl. Daarnaast groeit, juist in een tijd waarin veel via schermen gebeurt, de behoefte om écht gezien te worden als klant: niet alleen wanneer een bedrijf iets te verkopen heeft. Een mooie kans in storytelling, bijvoorbeeld door meer menselijke, herkenbare en verbindende verhalen over jouw product of dienst te vertellen.

Trend #5: Omarm je imperfectie

En dat brengt ons bij de laatste belangrijke trend. Durf je imperfectie te laten zien. Ook dat maakt je menselijker, zorgt voor herkenbaarheid en verbindt mensen. We raken uitgekeken op de immer perfecte en opgepoetste plaatjes van influencers van wie we in 2021 allemaal weten dat ze heel veel geld verdienen met hun content. We willen authentieke beelden en verhalen. Mensen die durven te praten over hun depressie en schrijven over hun gebroken hart winnen aan populariteit. Doe je voordeel met deze tendens door eerlijke verhalen over jouw organisatie te vertellen.

Mediakanalen om in de gaten te houden voor de meest actuele contentmarketing trends

Naast deze, vooral op de inhoud van je content gebaseerde, trends zijn er ook media die steeds populairder worden om jouw content op te delen. Hou komend jaar vooral webinars, podcasts en video (nog steeds groeiend in populariteit!) in gedachten als je op een 2021-manier jouw doelgroep wilt aanspreken. 

Nu je op de hoogte bent van de belangrijkste trends, kun je het nieuwe jaar met een gerust hart tegemoet treden. Wil je verder praten of met iemand sparren over jouw contentmarketingstrategie? Stuur ons dan een berichtje.

Gerelateerde artikelen