4 plus 4 (plus 4) tips om je LinkedIn engagement te verbeteren
Als je sociale media zegt, denken de meesten aan Twitter, Instagram en bovenal Facebook. En ook al was LinkedIn er eerder, het platform heeft niet zoveel gebruikers als die laatste twee.
Linkedin Kollektif Media

Desondanks is LinkedIn zeer interessant vanwege de markt waar het platform zich op richt. Met zijn 610 miljoen geregistreerde gebruikers is het een schat aan informatie, leads en prospects en een goede plek om met klanten in contact te blijven. 

LinkedIn is dus een onderdeel dat niet mag missen in het sociale media-plan van je organisatie. Maar hoe maak je als bedrijf optimaal gebruik van dit zakelijke platform?

Ga, om op te warmen, eerst eens door je tijdlijn heen. Wat spreekt je aan en wat niet? Waarom? En wat kun je daarvan leren? Dit is een mooi begin waarop we verder kunnen bouwen.

De statistieken

Via je bedrijfspagina kun je kijken naar de statistieken die LinkedIn voor je verzamelt. Dit zijn veelgebruikte criteria zoals het aantal bezoekers, volgers en de Click-Through-Rate.

In dit artikel richten we ons op de interactie van je volgers met jouw content, je ‘engagement rate’. De gegevens voor ‘engagement’ vind je onder de statistieken onder Updates, door in het dropdown-menu de metric interactie percentage of engagement rate te selecteren.

Hoe goed is jouw engagement-percentage?

Als een organisatie LinkedIn in gebruikt neemt, gaat de aandacht vooral uit naar het aantal volgers en het publiceren van waardevolle content. Maar dit alleen leidt niet tot veel conversies.

Tuurlijk, als je tig volgers hebt, klikken vast mensen naar je website of nemen ze contact met je op. Maar wie zegt dat je engagement niet veel hoger kan zijn?

Het kan altijd beter en dat geldt ook voor je engagement. Daarom dit artikel met 4+4 (+ 4) tips om de interactie van je publiek met jouw LinkedIn-pagina te verbeteren.

[Kollektif Media is gespecialiseerd in content marketing. Wij helpen je graag met kwalitatieve content maken, en verspreiden, zodat jij naam kunt maken]

Van boven naar beneden

Laten we eerst eens kijken naar de manier waarop je je berichten op LinkedIn vormt. Van boven naar beneden nemen we de opties, aandachtspunten en kansen door.

1. De aanhef

Je hebt voor elk standaard bericht 1300 karakters, maar de bovenste 2 tot 3 regels zijn het belangrijkst. Alles daaronder is in eerste instantie verborgen. Gebruikers moeten eerst op ‘… meer weergeven’ klikken voor ze dat deel kunnen lezen.

Dit vereist een actie van de scrollende bezoeker. Jij moet hem daartoe overhalen als je wilt dat er interactie komt met je content. Het is daarom enorm belangrijk dat die eerste paar regels pakkend en prikkelend zijn.

Voor de aanhef heb je twee opties, een kop of een introductietekst. Dit kun je natuurlijk combineren, maar dan houd je minder ruimte over voor je introductietekst. 

Bedenk daarom een pakkende kop of een beknopte en prikkelende introductietekst om de aandacht te grijpen. Hiervoor is het belangrijk dat je je publiek kent, waarover verderop meer.

2. De body

Het format van je bericht is de volgende belangrijke stap. Gebruik korte zinnen, houd het simpel. Zet witregels in om overzichtelijke ruimte te creëren en gebruik desnoods emojis om je bericht op te breken. Een muur aan tekst is voor niemand aantrekkelijk.

3. LinkedIn linken

LinkedIn heeft een algoritme dat bepaalt hoeveel aandacht elke post krijgt. Dat algoritme is ‘externe-link-schuw’. LinkedIn wil zijn bezoekers namelijk zolang mogelijk op zijn eigen site houden en alle links naar andere sites helpen daar natuurlijk niet bij.

De meningen zijn daarom verdeeld over de vraag of je een link toe moet voegen aan je bericht en zo ja, op welke manier. Je hebt een aantal opties:

  1. Ten eerste kun je geen link toevoegen en kiezen voor text-only posts. Hiermee kun je je aandacht en volgers op LinkedIn gebruiken, maar mensen moeten dan zelf op zoek naar jou, je site en je contactgegevens.
  2. Ten tweede kun je een link toevoegen aan je post. Hierdoor komt de afbeelding van datgene waar je naar verwijst, zoals een artikel van je blog, in je post. Dit wordt door de meeste organisaties op LinkedIn gedaan omdat het er esthetisch goed uit ziet. Over het wel of niet gebruiken van afbeeldingen zullen we verderop nog wat vertellen.
  3. Ten derde kun je je link ook onder je post in een comment plaatsen. Hierdoor zou je het link-schuwe algoritme van LinkedIn omzeilen. Datzelfde algoritme hecht echter minder waarde aan links in comments dan ‘normale’ comments met tekst. Daarom kan je link naar onderen verdwijnen wanneer je veel reacties krijgt.
  4. Tot slot kun je de zogenoemde make-post-edit-methode gebruiken. Dit komt erop neer dat je je post maakt en plaatst zonder link, om vervolgens je link erin te editten. Hierdoor omzeil je het algoritme, maar krijg je een minder mooi resultaat dan wanneer je de link er meteen in plaatst. De link wordt namelijk afgekort naar een korte LinkedIn-link waardoor jouw webdomein en bijbehorende afbeelding niet zichtbaar zijn. Dit laatste is te voorkomen door zelf een afbeelding aan de post toe te voegen.

Zelf geven we de voorkeur aan optie 2, om esthetische redenen. Maar als je een beter resultaat – impressies of engagement – nastreeft, kies dan voor een andere optie.

4. Aandachttrekkende afbeeldingen

Visuele prikkels trekken uitstekend de aandacht. Een mooie afbeelding bij je post was daarom lang een pre. Inmiddels gaan er echter steeds meer geluiden op dat afbeeldingen over-used zijn.

Scroll maar eens door je LinkedIn-feed. Hoeveel posts hebben wel niet afbeeldingen en externe links? Je valt niet meer op als je een afbeelding gebruikt aangezien iedereen dat doet.

Maar visuele prikkels blijven aantrekkelijk. Gelukkig kun je hier op verschillende manieren gebruik van maken als je de juiste expertise in huis hebt. 

Gebruik in plaats van afbeeldingen bijvoorbeeld korte informatieve video’s om de aandacht te vangen. Plaats deze direct op LinkedIn in plaats van te verwijzen naar een clip op Youtube zodat het algoritme van LinkedIn de post als belangrijk beschouwt.

Je kunt ook je eigen gifs ontwerpen om daarmee een tipje van de sluier op te lichten. Bewegende afbeeldingen zijn veel interessanter dan 1 statische.

En je kunt ook voor iets compleet anders kiezen. Vergeet afbeeldingen, gifjes en filmpjes, kies voor tekst met emojis. Goede voorbeelden hiervan zijn schaars, mensen gebruiken het niet vaak en als het gebruikt wordt dan maken 3 smileys aan het einde van een zin het al snel kinderachtig. Strategisch gebruik van tekens en emojis kan echter op een unieke wijze de aandacht vangen van de scrollende LinkedIn bezoeker.

In alle gevallen moet je de aandacht trekken, voorkomen dat je de zoveelste bent en iets doen waar jij goed in bent. Wat voor opmaak kies jij in het vervolg?

Algemene tips

Nu we van boven naar beneden door een post gegaan zijn, is het tijd voor algemene tips voor al je LinkedIn-posts.

1. Wie is je publiek?

Zorg dat wat je deelt relevant is voor je doelgroep. Bedenk wat zij graag zouden weten, wat hen bezighoudt. Pas je introductietekst en titel aan aan de ‘sfeer’ van je kanaal, netwerk en doelgroep.

Probeer bijvoorbeeld verschillende manieren van posten en contact zoeken. Test wat veel interactie oplevert en gebruik eventueel een deel van je advertentiebudget om een specifieke doelgroep te bereiken.

2. Lok engagement uit!

Gebruik LinkedIn als een kanaal waarmee je in contact kunt komen met je doelgroep. Plaats niet alleen maar wat jij wilt laten zien, maar vraag ook wat je doelgroep wil, hoe zij dingen doen en waar ze mee bezig zijn.

Stel bijvoorbeeld een vraag bij je post. Natuurlijk in het thema van je bericht, maar wel iets wat je doelgroep bezighoudt of aanspreekt. Verwerk dit in je bericht op LinkedIn om reacties (engagement) uit te lokken.

3. De beste tijden

Weet wanneer je iets moet plaatsen. Verschillende websites geven verschillende antwoorden. Volgens Quicksprout moet je ‘s ochtends posten, volgens Dreamgrow nooit op maandag en vrijdag en Socialmediatoday en Bluleadz leggen het accent weer ergens anders. De algemene tendens is als volgt. De meeste mensen bekijken hun LinkedIn rond de spits. Doordeweeks, vooral op dinsdag tot en met donderdag, tussen 07.00 en 08.00 uur en tussen 17.00 en 18.00 uur is daarom het ideale moment om te posten. 

Een goed moment om iets te posten, is dus wanneer grote hoeveelheden mensen op hun telefoon kijken. Dat kan ook buiten werktijden zijn. Onze eigen ervaring leert dat het zinvol is een post te plaatsen als er ‘s avonds voetbal op tv is. Als het een saaie wedstrijd is, grijpen mensen al snel naar hun telefoon om afleiding te vinden. Benut die momenten.

4. Hoeveel?

Een gestage stroom aan posts zorgt ervoor dat je in de spotlight blijft. Mensen onthouden jou en je organisatie. De kans dat je meer personen bereikt, is daarmee hoger. 

Test daarom hoeveel je kunt publiceren en in welk tijdsbestek. Doe dit met een gevarieerd aanbod aan content om een breder publiek te bereiken en je zult zien dat je engagement toeneemt.

Sluit Menu