12 tips voor een betere conversie van je contactformulier
Het contactformulier lijkt een van de meest eenvoudige delen van je website. "Vul hier je e-mailadres en bericht of vraag in en dan komen we bij je terug!" Hoe moeilijk kan het zijn? Het hoeft inderdaad niet moeilijk te zijn, maar het kan altijd beter. Daarom leggen we hier in 12 stappen uit hoe je je contactformulier optimaliseert om de conversie van het formulier te verhogen.
12 tips om de conversie van je contactformulier te verhogen Kollektif Media


1. Houd het eenvoudig en kort

Hoe meer handelingen je prospects uit moeten voeren, hoe meer drempels je opwerpt en hoe groter de kans dat ze je formulier niet invullen of ermee stoppen. Onderzoek van Hubspot en Quiksprout wijst uit dat je het beste maximaal 3 velden kunt voorleggen. Ieder extra veld dat een bezoeker in moet vullen, verlaagt je conversion rate. Daarom is regel 1: houd het eenvoudig en kort!

2. Maak het doel van je contactformulier helder

Het bovenstaande geldt ook voor je kop en beschrijving. Maak het doel van je contactformulier duidelijk. Dat geldt ook voor foutmeldingen. Als er iets misgaat, leg dan duidelijk en kort uit wat de bezoeker moet doen.

3. Gebruik de juiste vormgeving

Met de juiste vormgeving vergroot je de duidelijkheid van je contactformulier. Plaats het label linksboven of in het veld, zodat snel duidelijk is welke informatie in het veld moeten worden ingevuld. Gebruik verder nooit meerdere kolommen en highlight het veld waar de bezoeker in bezig is.

4. Voldoe aan verwachtingen

Volgens dit eye-tracking onderzoek moet je voldoen aan de verwachtingen van je bezoekers. Neem de lengte van je velden als voorbeeld. De meeste mensen hebben een naam van niet meer dan 8 letters. Maak daarom het veld voor het invullen van de naam niet onnodig lang.

5. Mag ik je nummer?

Deze vraag kan, in verplichte vorm, de doodsteek zijn van je formulier. Geef jij je telefoonnummer als iemand daarom vraagt? Precies. Maar weinig mensen zijn bereid onbekenden informatie te geven waarmee zij in persoonlijk contact met hen kunnen treden. Het is bovendien weer een extra veld in je contactformulier dat je juist kort wilt houden. Als je prospects willen dat je hen telefonisch benadert, kunnen ze het nummer in het bericht verwerken. Wil je er toch om vragen, maak het dan niet verplicht. Dit geeft je bezoeker een keuze, waarmee je de drempel wegneemt.

6. Geef uitleg

Een andere dooddoener is het stellen van onduidelijke vragen. Geef bij lastige vragen uitleg over wat je wilt weten en eventueel waarom je dat wilt weten. Je kunt dit doen door een button in de vorm van een vraagteken naast het veld te plaatsen met uitleg over het veld. Hiermee houd je de vorm van het formulier overzichtelijk, maar is de informatie voorhanden wanneer een bezoeker die nodig heeft.

7. Help je bezoeker

Vermijd overvolle drop-down menu’s, zoals een optie voor land van herkomst met daarin alle landen van de wereld. Nergens voor nodig, al helemaal niet wanneer de regio waar je je op richt een stuk kleiner is. Mocht je het toch graag willen weten, help de bezoeker dan met automatisch aanvulling.

8. CAPTCHA

CAPTCHA is bedoeld om spam tegen te gaan. Een algoritme kan een CAPTCHA niet invullen. CAPTCHA’s kunnen echter ook voor bezoekers een obstakel zijn en er zijn andere manieren om spam tegen te gaan, zoals WPForms’ honeypot technologie. Gebruik daarom alternatieven die geen extra handeling van je bezoeker vragen.

9. Waarde en vertrouwen

Om je bezoekers zover te krijgen dat ze jouw contactformulier invullen, moet je twee dingen doen. Geef ten eerste aan waarom ze je formulier in moeten vullen. Waar zit voor hen de meerwaarde? Verwoord dit concreet om je bezoekers over de streep te trekken. Wek ten tweede vertrouwen door je behaalde successen te tonen. Dit kan door testimonials of reviews van derden te tonen.

10. De juiste kleuren

Kleur is een onderschatte manier om bezoekers te overtuigen je formulier in te vullen. Er is niet één kleur die altijd het beste werkt. Zorg er in plaats daarvan voor dat de kleuren die je gebruikt de zichtbaarheid van je CTA’s vergroten. Volgens onderzoek van Optimonster bereik je dit met consistent kleurgebruik, dat bij je merk past en waar – vooral belangrijk – genoeg contrast in zit.

11. Goede knoppen

Zet de knop waarmee bezoekers je CTA kunnen voltooien onderaan je pagina. Plaats dit recht onder je velden en vermijd cancel-knoppen. Mochten bezoekers daar per ongeluk op klikken dan is de kans groot dat ze je formulier niet opnieuw invullen.

Herhaal ook de waarde van je aanbod in je CTA-knop. Bied je ze bijvoorbeeld een whitepaper aan? Zet dan in de CTA-knop iets in de trant van ‘Verstuur en ontvang meteen ons gratis whitepaper!’

12. Direct zichtbaar

Plaats je formulier boven de fold. Hierdoor richt je bezoeker zich op het formulier en verhoog je je conversion rate. Als je het onder de fold, of verdeeld over twee folds plaatst, werkt dat afleidend en het komt de duidelijkheid van je formulier niet ten goede. Check altijd of dit ook op de mobiele versie van je site gelukt is.

Met deze tips creëer je overzichtelijke formulieren die helder jouw boodschap en waarde communiceren aan je bezoeker. De juiste opmaak, informatie en vragen halen je bezoeker zo over om het formulier in te vullen!

Neem contact met ons op

Je contactformulier is in het beste geval kort en duidelijk | Kollektif Media

Sluit Menu