PESO-model

Het PESO-model is een marketingmodel dat inzicht geeft in de vier soorten media-kanalen die een organisatie tot haar beschikking heeft. Ten eerste is er Paid media. Dit zijn alle media waarvoor je betaalt om je marketingboodschap te verspreiden, zoals social advertizing of krantenadvertenties. Ten tweede is er Earned media. Dit zijn media die publiceren over jouw organisatie, product of dienst. Ten derde heb je Shared media. Dit zijn de media die je gebruikt om informatie te delen met anderen, wat neerkomt op alle sociale media, zoals Instagram en LinkedIn. Ten slotte zijn er Owned media. Dit zijn de media die je organisatie bezit, zoals gepubliceerde video’s, een digitaal magazine en je website. Het PESO-model gebruik je om in één oogopslag te zien welke media je tot je beschikking hebt en hoe je deze in je contentstrategie kunt gebruiken.

Lees hier meer over hoe het PESO-middel jou helpt de juiste mediakanalen te benutten.

Specifiek meer weten over Paid media? Lees dan hier verder

Specifiek meer weten over Earned media? Lees dan hier verder.

PESO-model Kollektif Media Paid Earned Shared Owned Media
PESO-model