Customer journey

De customer journey is de reis die je klant aflegt. Die loopt van het moment dat hij of zij een aankoop heeft gedaan, tot en met het moment dat hij of zij loyaal ambassadeur van jou is geworden. De journey volgt op de buyer journey. Samen vormen ze de customer lifecycle.

Customer lifecycle Kollektif Media

De fases van de journey bestaan uit aftersales, enthousiasmeren en ambassadeurschap. In de laatste fase is je klant verworden tot een loyale klant en ambassadeur van je organisatie. Door deze fases van binnen en buiten te doorgronden, krijg je waardevolle kennis waarmee je elke stap kunt verbeteren.

Het in kaart brengen en visualiseren van deze reis noem je customer journey mapping. Dit houdt in dat je alle contactmomenten en mogelijke kanalen om je klanten te bereiken inzichtelijk maakt.

Deze journey komt sterk overeen met de employee journey. Die laatste richt zich op medewerkers, maar na sollicitatie grotendeels dezelfde fases. Samen met de candidate journey vormt de employee journey de employee lifecycle.

Wil je meer halen uit jouw sales funnel? –> Van lead naar klant: interesse wekken, informeren en binnenhalen via de sales funnel

Of een training volgen om met behulp van content je journeys of lifecycles beter in te richten? –> Training Effectieve en strategische content