Zo bouw je eenvoudig zelf de perfecte perslijst
Een goede perslijst is een must voor elke organisatie. Op zo'n lijst bewaar je al je waardevolle perscontacten.
Je hebt een goede sales brief geschreven, maar dan ben je er nog niet. Je wilt er immers alles aan doen om de respons op je verkoopbrief zo hoog mogelijk te maken. Lees voor je je brief of mailing verstuurt eerst onderstaande tips. Daarmee vergroot je de kans op succes.
Zoveel mensen, zoveel doelgroepen. Stem je boodschap af op de verschillende segmenten binnen je doelgroep. Benadruk voor verschillende segmenten bijvoorbeeld verschillende voordelen van je aanbod om de respons op je verkoopbrief te vergroten
Zorg dat je tekst lekker leesbaar is. Wees concreet, gebruik een goede structuur en leg op de juiste momenten de nadruk op de voordelen van je aanbod. Hoe aantrekkelijker je tekst, hoe beter je ontvangers je boodschap onthouden.
Meer weten over het ideale proces om goede teksten te schrijven? → Goede teksten schrijven met dit schrijfproces
Neem de drempels weg voor je doelgroep. Maak het voor hen zo eenvoudig mogelijk om in te gaan op je aanbod. Stuur je een papieren brief? Voeg een bestelformulier toe. Verspreid je een sales mailing? Een knop met een link direct naar de juiste bestelpagina vergroot de mate van je succes. Lever gebruiksgemak.
Blijf weg van een uitbundige opmaak. Dat neemt het vertrouwen weg van een persoonlijke aard van een brief. Leg de focus op je aanbod en benoem de voordelen voor je doelgroep. Een persoonlijk en neutraal aanbod geeft een bepaalde exclusiviteit aan je brief. De ontvanger voelt zich hierdoor gewaardeerd.
Vertrouwen is het belangrijkste. Je aanbod wordt des te krachtiger als iemand anders, liefst een onafhankelijk iemand, daar zijn vertrouwen over heeft uitgesproken. Neem citaat op in je tekst of gebruik de waardering op een andere manier, in de vorm van een sterrenrecensie of cijfer.
Stuur een persoonlijk geadresseerde verkoopbrief of -mailing. Wanneer iemand zich persoonlijk aangesproken voelt, zal hij of zij eerder openstaan voor jouw boodschap. Spreek bijvoorbeeld relaties aan met hun namen en sluit af met een handgeschreven handtekening, liefst in een andere kleur dan de tekst.
De afsluiting van je sales brief of mailing is net zo belangrijk als het begin en de inhoud. Lees hier hoe je een goede afsluiter schrijft → Quick tip: zo sluit je een sales brief of mailing af
Succes zit hem in herhaling. Stuur na 2 of 3 weken een herinnering naar dat deel van de ontvangers die je brief of mailing niet geopend heeft. Velen zullen dat alsnog doen.
Zonde om de investering die je in je verkoopbrief hebt gestoken maar eenmaal te gebruiken. Benut de opdeelbaarheid van je content. Verwerk je aanbod eventueel tot een landingspagina. Daarmee bereik je weer een heel ander deel van je doelgroep.
Of je nou een papieren brief stuurt of een mailing, je onderwerpregel moet overtuigend zijn. Het is een van de eerste dingen die gelezen wordt en de eerste indruk is belangrijk. Benoem daarin je aanbod en de voordelen om ontvangers direct op het juiste spoor te zetten.
Maak vooraf de rekensom. Een te verwachten respons op je verkoopbrief van 1% bij 5000 brieven voor een aanbod van €5000,- is een goede investering, een te verwachten respons van 1% bij 5000 brieven voor een aanbod van €5,- is dat zeer waarschijnlijk niet. Bij een mailing telt dat uiteraard veel minder.
Nog onzeker over je verkoopbrief? Volg deze 9 stappen om de perfecte versie te schrijven.
Laat je het schrijven van een converterende verkoopbrief of sales mailing liever over aan de professionals? Lees hier verder.
Een goede perslijst is een must voor elke organisatie. Op zo'n lijst bewaar je al je waardevolle perscontacten.
Regionale media zijn van onschatbare waarde. Zeker als je regionaal of in een niche opereert. Vaak zijn ze veel relevanter dan grote, landelijke media.
Recruitment marketing in een krappe arbeidsmarkt is hard werken. De juiste communicatie helpt om kandidaten te interesseren en te overtuigen.