Zo bouw je eenvoudig zelf de perfecte perslijst
Een goede perslijst is een must voor elke organisatie. Op zo'n lijst bewaar je al je waardevolle perscontacten.
De afsluiting van je sales brief of mailing is net zo belangrijk als het begin en de inhoud. Toch is het vaak maar een ondergeschoven kindje. Veruit de meeste tijd wordt gestoken in kop, onderwerpregel en inleidende alinea. Dat is een gemiste kans. Een grote gemiste kans.
Een goede sales brief of mailing eindigt sterk. Toegegeven, een goed begin is het halve werk. Je zult iemand moeten verleiden verder te lezen, anders is je inspanning vergeefs. Maar de afsluiting biedt de meeste kans op conversie van je hele brief of mailing.
In deze quick tip leggen we je uit hoe je een sales brief afsluit, zodat je een optimaal conversiepercentage haalt.
De laatste alinea van je brief of mailing is de plek om te knallen met je hoofdboodschap. In plaats van een simpele afsluiting met je telefoonnummer en andere contactgegevens, behoud je de aandacht veel beter door nogmaals je boodschap te vertellen. Trek met de essentie van je verkoopvoorstel ook die laatste lezers over de streep.
Plaats een duidelijke Call to Action (CTA) zodat de lezer in één blik ziet wat hij moet doen om te krijgen wat jij biedt, hoe hij dat moet doen en wanneer hij dat moet doen. Zorg hierbij voor druk op de ketel – ‘Profiteer deze week nog van…!’ ‘Nu gratis…!’ – om hem of haar tot actie te bewegen.
Ook de slotzin verdient uitgebreide aandacht. Wees persoonlijk, positief en oprecht. Het is veel beter en overtuigender om te eindigen op een vrolijke noot, met energie, pit en wat motivatiekracht.
Vergelijk de volgende afsluiter:
“Bel vandaag nog 555-1-800-8118 om te upgraden naar de nieuwe X voor slechts €49,95. Ik garandeer u dat u vanaf het begin van de nieuwe functies zult profiteren! Zo niet, retourneer binnen 60 dagen en krijg het volledige bedrag terug (exclusief verzending en afhandeling).**
Hoogachtend, …
P.S. …
**Onder voorbehoud van garantie en de voorwaarden van onze licentie.”
Met deze:
“Je hebt er immers hard voor gewerkt om te komen waar je nu bent. Je verdient het om je geld hard te laten werken voor jou. Er is geen betere, eenvoudigere manier om dat te doen dan met X – het onmisbare financiële instrument dat u helpt bij het herkennen van kansen … en dat de deur opent naar een mooiere, comfortabelere en veiligere toekomst!”
De essentie van je voorstel moet terugkeren in je laatste alinea en zin. Waar draagt je product of dienst aan bij? Wat lost hij op? Welke belofte draagt het in zich?
Probeer de slotzin persoonlijk te maken. Zoek desnoods op internet naar voorbeeldteksten. Gebruik waar mogelijk de naam van de lezer zodat die zich aangesproken en belangrijk voelt. Zo valt je slotzin extra op.
Meer weten over het schrijven van een goede verkoopbrief? Hier vind je een complete uitleg!
Zorg ervoor dat de persoon die de brief of mailing afsluit relevant is voor de klant. Bij een accountmanager of een juridisch adviseur weet je klant dat hij of zij bij diegene terecht kan met zijn of haar vragen. Dat verlaagt de drempel om contact op te nemen.
Persoonlijke ondertekening vergroot het gewicht van je sales brief
Laat je sales brief of mailing altijd ondertekenen door degene vanuit wie de brief verstuurd wordt. Dit geeft een persoonlijke noot aan de brief of mailing, waardoor de ontvanger zich belangrijker voelt. Tip, gebruik op papier een blauwe pen. Dat steekt mooi af tegen alle zwarte tekst!
Een PS mag nooit ontbreken. Net als bullets wordt een PS altijd bekeken. Dé plek dus om nogmaals de voordelen voor de klant te benoemen om je overtuigingskracht te vergroten. Voeg een CTA toe om de lezer tot actie te bewegen.
Kun je hulp gebruiken, maar houd je liefst vooral zelf de pen in handen? Download onze template voor een verkoopbrief!
Meer lezen over de respons op je sales mailing vergroten? Lees dan hier verder.
Een goede perslijst is een must voor elke organisatie. Op zo'n lijst bewaar je al je waardevolle perscontacten.
Regionale media zijn van onschatbare waarde. Zeker als je regionaal of in een niche opereert. Vaak zijn ze veel relevanter dan grote, landelijke media.
Recruitment marketing in een krappe arbeidsmarkt is hard werken. De juiste communicatie helpt om kandidaten te interesseren en te overtuigen.