Zo bouw je eenvoudig zelf de perfecte perslijst
Een goede perslijst is een must voor elke organisatie. Op zo'n lijst bewaar je al je waardevolle perscontacten.
Om als kleine organisatie te groeien, kun je persaandacht goed gebruiken. Maar die aandacht van media krijg je niet vanzelf. Daar moet je moeite voor doen. Een sterk persbericht helpt je direct in de goede richting. Als jouw nieuws op de juiste plek wordt gepubliceerd, kan dat veel voor je organisatie betekenen!
Een persbericht verspreiden en gepubliceerd krijgen, levert free publicity op. Dat geeft je PR een flinke boost. De media die er aandacht aan wijden, zoals online nieuwssites, kranten of radioshows hebben een zekere autoriteit. Hun doelgroep neemt meer van hen aan. Daarnaast is het bereik van dit soort media ook erg groot. Ze worden niet voor niets massamedia genoemd.
Persberichten zijn dus een interessante manier om op efficiënte wijze een groot bereik mee te krijgen. In dit artikel leggen we je uit hoe je je persbericht moet verspreiden om zoveel mogelijk gratis exposure te krijgen. We leggen je uit waar een goed persbericht aan moet voldoen en hoe je jouw persbericht het beste kunt versturen.
Een persbericht is een nieuwsbericht dat in het kader van public relations bijdraagt aan je relatie met je doelgroep. Oftewel, je wilt met je persbericht je doelgroep via het kanaal van de journalistiek – via Earned Media – informeren over relevant nieuws.
Om dit kanaal te benutten, stem je je persbericht bovenal af op een journalist of redactie. Die moeten je nieuws interessant genoeg vinden om te plaatsen.
Dit betekent dat een persbericht een andere insteek heeft dan een nieuwsbericht. Een nieuwsbericht verspreid je via je eigen kanalen, zoals je website. Je hoeft dus niemand te overtuigen om het te publiceren. Dat moet bij een persbericht wel. Sterker, dat is het allerbelangrijkste bij een persbericht!
Hoe beter je je boodschap afstemt op de journalist of redactie hoe groter de kans dat je nieuws wordt verspreid. Dat vraagt om kennis van de kanalen die je gebruikt en heeft impact op je boodschap en schrijfstijl.
Met de volgende vijf stappen verstuur je je persberichten zo optimaal mogelijk, met de grootste kans op publicatie.
Het versturen van je persbericht begint met het vinden van het juiste medium of de juiste journalist. Schrijf je over de financiële prestaties van je organisatie dan heeft het geen zin om die te sturen naar Voetbal International.
Bouw een perslijst op aan de hand van je doel en doelgroepen. Aan wie wil je welk nieuws brengen? Met dit criterium kun je al een concrete schifting maken in de media en journalisten die je wilt benaderen.
De contactgegevens van een journalist kun je meestal vinden in de colofon of op de contactpagina van de website. Er zijn sites die ook persgegevens verkopen, dus daar kun je ook terecht wanneer je specifieke info zoekt.
We hebben eerder een artikel geschreven over het bouwen van een perslijst, dus daar hebben we nog veel meer uitleg en tips voor je, plus een kant en klare format voor je perslijst!
Heb je moeite de juiste perscontacten te vinden? Wij helpen je er graag mee!
Volgens een onderzoek van Cutting Edge ontvangen journalisten een persbericht het liefst via de mail.
Maar journalisten ontvangen al elke dag ladingen mails. Je moet dus opvallen! De onderwerpregel van je mail is hier allesbepalend voor. Maak die zo relevant en aantrekkelijk mogelijk.
Blijf weg van schreeuwerig clickbait. Dat zal je niet helpen. Houd je onderwerpregel kort en wees specifiek, maar ook uniek, zodat het meteen duidelijk is wat jouw bericht zo interessant maakt.
Ok, je mail staat klaar en je staat te springen om je persbericht te versturen. Wacht nog heel even! Ga bij jezelf na, wat is een goed moment om op verzenden te drukken?
Dat hangt ervan af. Het beste advies dat we kunnen geven, is: probeer te achterhalen wanneer de redactie van het medium dat je wilt benaderen redactieoverleg heeft. Vlak voor dat overleg zijn journalisten en redacteuren vaak nog op zoek naar onderwerpen. Als jij op dat moment een relevant onderwerp kunt aandragen, vergroot je je kansen dat je bericht wordt meegenomen.
Het gaat om details, maar wat je wilt bereiken is dat jouw persbericht op het juiste moment bovenaan in de inbox zit. Welk moment dit is, hangt af van het medium. Een krant heeft vaak in de ochtend overleg, maar bij een radioprogramma varieert dat. Een blogger of influencer maakt het waarschijnlijk sowieso niet uit.
Probeer daarnaast een goede relatie op te bouwen met een journalist. Dan kun je hem een seintje geven wanneer jouw bericht zijn richting op komt.
Wordt je bericht gepubliceerd? Missie geslaagd. Zo niet, stuur er dan een mail achteraan, maar ga niet spammen. Stuur niet zomaar dezelfde mail maar zie het als een nieuwe pitch. Kies een iets andere insteek en wie weet pakken ze het dit keer wel op.
Liever bellen? Daar zijn de meningen over verdeeld. Je leest er alles over in dit artikel, waar we de voors en tegens geven.
Heb je geen tijd of zin om zelf een perslijst te bouwen? Er zijn organisaties die perslijsten aanbieden. Zij hebben een actuele database die je tegen betaling kunt gebruiken. Die kosten zijn vaak alleen het overwegen waard als je meermaals per maand een persbericht verstuurt. Vaak kun je via deze tools je persbericht ook versturen en de data analyseren die hierbij wordt verzameld. Handig dus, maar tegen een prijs.
Je kunt natuurlijk ook je eigen perslijst aanleggen en gebruiken. Het grote voordeel is dat je alleen die contacten opneemt die voor jou relevant zijn. Daarnaast houd je de controle over je contacten. Je hebt en houdt ze in eigen beheer. Ben je op zoek naar perscontacten, neem dan contact met ons op. Wij kunnen je hiermee helpen.
Ook bij de verspreiding van je persbericht heb je de keuze om dit zelf te doen of dit uit te besteden. Sommige organisaties versturen, tegen betaling natuurlijk, met hun online tools jouw persbericht. Ze helpen je soms nog met een snelle controle van bericht voor ze het versturen. Tegen aanvullende kosten kun je ook het volledige bericht door hen laten schrijven.
Misschien wel de belangrijkste speler op deze markt is het Algemeen Nederlands Persbureau. Zij bieden via ANP Pers Support tools en services om je persbericht op lokaal, regionaal, nationaal of internationaal niveau te verspreiden.
Het voordeel daarvan is het grote bereik. Het grote nadeel is dat het generiek is. Dus in plaats van gericht schieten, schiet je met hagel. Veel mediacontacten bijvoorbeeld zijn helemaal niet relevant of interessant voor je.
Als je je bericht het liefst zelf verspreid, kies dan voor een methode waarmee je ook de resultaten kunt meten. Denk aan een tool als Mailchimp, waarmee je contactenlijsten kunt aanleggen en kunt meten wie je bericht opent en doorklikt op links.
De vraag is of je je persbericht op eigen kracht kunt en wilt omzetten in gratis exposure. Heb je zelf al een perslijst liggen die werkt? Benut die en breidt die steeds verder uit. Haal je weinig resultaten? Kijk dan naar een externe oplossing. Wij kunnen je helpen een persbericht te schrijven en helpen je aan relevante perscontacten. Kijk hier voor de mogelijkheden.
Meer weten over specifiek regionale media benaderen? Je leest het hier.
Een goede perslijst is een must voor elke organisatie. Op zo'n lijst bewaar je al je waardevolle perscontacten.
Regionale media zijn van onschatbare waarde. Zeker als je regionaal of in een niche opereert. Vaak zijn ze veel relevanter dan grote, landelijke media.
Recruitment marketing in een krappe arbeidsmarkt is hard werken. De juiste communicatie helpt om kandidaten te interesseren en te overtuigen.