Communicatie optimaliseren

Een whitepaper schrijven in slechts 6 stappen

Een whitepaper is het middel bij uitstek om je te positioneren als expert of kennisleider. In dit artikel helpen wij je in 6 stappen naar een sterk whitepaper.

goede-whitepaper-schrijven-kollektif-media

Een whitepaper is een goed geschreven document van meerdere pagina’s waarin je laat zien dat jij de expert bent in jouw vakgebied. Whitepapers zijn perfect voor inbound marketing, omdat het waardevolle informatie is die je kunt aanbieden in ruil voor contactgegevens. Daarmee zet je jouw bedrijf, jouw eigen product of dienst op de kaart bij potentiële klanten. Ideaal voor online marketing.

Het schrijven van een whitepaper is niet moeilijk, maar vraagt wel van je dat je er even voor gaat zitten. Hoe je een goede whitepaper schrijft, lees je hieronder.

Stap 1: Afbakenen van je whitepaper

Een whitepaper kun je zo uitgebreid maken als je maar wil, maar vooral ook zo uitgebreid als interessant is. Om dit laatste te waarborgen doe je er goed aan om vooraf duidelijke grenzen te trekken op een aantal gebieden.

Doelgroep

Het onderwerp, het taalgebruik en de manier waarop je ‘m promoot zijn allemaal afhankelijk van de doelgroep die je met je whitepaper wil aanspreken. Dit hoeft niet per se de doelgroep te zijn die je in het algemeen als organisatie hanteert, maar kan ook een niche daarbinnen zijn. Denk na over het product of de dienst die je middels je whitepaper wil promoten en wie daarvoor de ideale klant is, dan bepaal je nauwkeurig voor wie je je whitepaper aan het samenstellen bent.

Boodschap

Zodra je je doelgroep voor ogen hebt, kun je beslissen wat de boodschap van de whitepaper is. Idealiter staat in de boodschap een wezenlijk probleem of een prangende vraag van je doelgroep centraal. Weet je nog niet met welke vragen of problemen jouw doelgroep rondloopt, dan kun je overwegen om eerst een doelgroepenonderzoek te doen.

Tip: onderzoek voordat je de boodschap van je whitepaper vaststelt welke whitepapers over soortgelijke onderwerpen al worden aangeboden. Wellicht ontdek je een onderwerp of invalshoek die je zelf mist en ligt daar een kans voor jouw organisatie.

Oplossing

Problemen zijn er om te lossen en als jouw organisatie in een whitepaper kan laten zien dat jullie precies de oplossing hebben waar de doelgroep op wacht, dan is je missie volbracht. Bedenk goed welke oplossing je op je eerder afgebakende probleem of vraag wil aanbieden.

Stap 2: Opbouw bepalen

Wanneer je nadenkt over de opbouw van je whitepaper, geef je jezelf als het ware handvatten voor de informatie die je moet verzamelen. Denk voor een sterke opbouw aan:

  • prikkelende inleiding
  • heldere introductie en uiteenzetting van het probleem, oftewel de hoofdvraag
  • hoofdstukken die de hoofdvraag beantwoorden
  • conclusie (+ introductie van het product of de dienst die jouw organisatie daarbij aanbiedt)
  • bronvermelding (geeft blijk van expertise en betrouwbaarheid)

Bij elk kopje kun je nadenken over (subtiele!) manieren om de lezer op jouw organisatie te wijzen, maar bewaar de grote call to action voor de conclusie – wanneer je de lezer met de voorgaande informatie hebt overtuigd van je expertise.

Stap 3: Informatie verzamelen

Nu je weet welke onderwerpen aan bod komen in je whitepaper, is het tijd om de juiste informatie te verzamelen. Als het goed is heb je zelf al veel kennis in huis, maar het kan zijn dat je je voor sommige onderwerpen moet wenden tot collega’s, onderzoeken of relevante literatuur.

Tip: je kunt de informatie die je verzamelt alvast onder het juiste kopje van de whitepaper bewaren voor een goed overzicht. En het scheelt in het schrijfproces wanneer alles al bij elkaar staat en vooral nog ‘aan elkaar geschreven’ moet worden.

Stap 4: Schrijven maar!

Al het voorwerk is gedaan, nu kun je in de digitale pen kruipen. Als je geen schrijfervaring hebt, kan dit een karwei zijn waar je tegenop ziet. Met een aantal do’s en dont’s hopen we dat weg te nemen.

Do’s: gebruik verhelderend, inspirerend en prikkelend taalgebruik.

Do’s: houd steeds je doelgroep voor ogen; wat willen jouw lezers horen en welke woorden passen bij hen? Pas op met het gebruik van vaktermen, tenzij je je met je whitepaper richt op een doelgroep die vakjargon verstaat.

Do’s: schrijf verhalend. Dat houdt in: som niet simpelweg feiten op, maar laat de tekst leven door er een lopend geheel van te maken.

Don’t: je lezer onderschatten. Hoewel sommige termen misschien te hoog gegrepen zijn, zijn andere woorden weer betuttelend. Vind de juiste modus voor jouw doelgroep.

Don’t: een promotiepraatje maken. Met een whitepaper wil je juist je expertise laten zien en dat doe je niet wanneer je een verkapte salespitch houdt.

Don’t: te abstract zijn. Wees liever concreet met bijvoorbeeld relevante cijfers, infographics of klantcases.

Kun je meer tips gebruiken? Lees ons artikel ‘Goede teksten schrijven? Met dit schrijfproces lukt het je!’ 

Stap 5: Vormgeven

Als de tekst klaar is, is het tijd om je whitepaper op te maken (of te laten opmaken). Wees je ervan bewust dat de vormgeving minstens zo belangrijk is als de inhoud: het bepaalt voor een groot deel of geïnteresseerden de whitepaper daadwerkelijk zullen lezen. Denk bij vormgeving aan een stijl die past bij je organisatie, overzicht, helderheid en aan elementen die de nadruk op de juiste plekken leggen.

Besteed daarnaast ook voldoende tijd aan het bedenken van een goede kop; net als de vormgeving uiterst belangrijk voor de aantrekkingskracht van je whitepaper. Een goede kop dekt het onderwerp maar geeft nog niet te veel weg, prikkelt en is duidelijk (tweeledige koppen zijn alleen maar verwarrend).

Eindredactie is ook een belangrijk onderdeel van deze stap. Tekstuele fouten ondermijnen jouw expertise en dat is precies wat je niet wil met een whitepaper. Zorg ervoor dat je alle fouten eruit haalt en laat eventueel een externe (professional) meekijken.

Stap 6: Promotie en opvolging

De laatste stap in het proces tot een sterke whitepaper, is de promotie van het product dat je hebt gemaakt. Het gaat er uiteindelijk om dat de juiste mensen ‘m weten te vinden! Stel een pop-up op je website in, promoot ‘m in je nieuwsbrief, stuur een persbericht uit: de mogelijkheden zijn talrijk, maar doe vooral wat bij jouw organisatie, je doelgroep en deze whitepaper past.

Denk daarnaast ook goed na over de opvolging. Een whitepaper is immers een middel om leads te werven, maar wat wil jij met deze leads gaan doen? Hen laten meedraaien in een e-mailjourney, hen telefonisch benaderen of hen uitnodigen voor een evenement? Een goed begin is het halve werk!

Checklist whitepaper

From scratch een sterke whitepaper maken: als het goed is lukt dat wanneer je de bovenstaande zes stappen volgt. Twijfel je of je alles uit de whitepaper hebt gehaald wat erin zit? Met deze checklist voorkom je dat je belangrijke elementen over het hoofd ziet.

  • Zijn je teksten en is de informatie open en eerlijk, bijvoorbeeld ook te getuigen van moeilijkheden? Transparantie draagt bij aan het vertrouwen in jouw organisatie!
  • Is de informatie van toegevoegde waarde voor jouw doelgroep? Laat de whitepaper voor publicatie eventueel proeflezen door iemand die jouw doelgroep vertegenwoordigt.
  • Goede content is actueel, verbindend, informatief en spoort aan tot actie
  • Onderbouw je de statements en claims die je in je tekst maakt? Denk hierbij aan het noemen van onderzoeken, cijfers en bronnen

Wil je graag iemand die meekijkt in het proces of geef je het creëren van een whitepaper toch liever helemaal uit handen? Bij Kollektif Media ben je aan het juiste adres. Neem vrijblijvend contact met ons op!

Meer praktische tips? Ja, graag!

Kunnen wij je helpen met je whitepaper?

Heb je nog vragen over hoe je een goed whitepaper maakt? Neem contact met ons op!

Contact