Zo bouw je eenvoudig zelf de perfecte perslijst
Een goede perslijst is een must voor elke organisatie. Op zo'n lijst bewaar je al je waardevolle perscontacten.
Ken je die pagina’s die je in beeld krijgt na een aankoop, inschrijving of download? Dat zijn de bedankpagina’s. Sommige organisaties nemen dat wel heel letterlijk. Na de conversie verschijnt er enkel “Bedankt voor je aankoop!” in beeld.
Zonde! Er valt namelijk zoveel meer uit te halen. De customer journey stopt niet na de conversie. Daarna volgt namelijk de aftersales om van je klant een loyale klant en vervolgens een ambassadeur te maken.
Een goede bedankpagina draagt hier effectief aan bij terwijl niemand op een website blijft die niks meer biedt. Daarom is het optimaliseren van je bedankpagina van significant belang voor je customer journey. Voor deze quick tip hebben wij de waardevolste tips verzameld waarmee ook jouw bedankpagina waarde toevoegt aan je website.
Laten we beginnen met de centrale zin: ‘bedankt voor je …’. Met de gegevens die mensen ingevuld hebben op de voorgaande pagina’s kun je deze regel personaliseren. Kijk bijvoorbeeld naar de volgende zin waarin de gepersonaliseerde delen onderstreept zijn: ‘Bedankt Thijs voor het downloaden van de perslijst template’.
Natuurlijk is dit niet voor elke organisatie zo makkelijk te doen. Een kledingwinkel kan duizenden artikelen hebben waardoor het lastig kan zijn om de naam van elk artikel passend in de bedank-zin te plaatsen. Wees dan creatief en kies er bijvoorbeeld voor om dan te verwijzen naar de categorie, zoals ‘bedankt voor de aankoop van je broek’.
Bij boekenwinkels kan het bijvoorbeeld zijn: ‘Bedankt voor je aankoop Thijs, geniet van je thriller’. Met zo’n bedank-zin geef je ook meteen een bevestiging van de handeling.
Vanuit de bedank-zin kunnen we verder werken. Wat wil je nog meer zeggen? Tekst op de bedankpagina heeft als hoofddoel het zo soepel mogelijk laten verlopen van je conversie.
Voor de klant betekent dit dat je zoveel mogelijk duidelijkheid wilt verschaffen. Voor jou betekent dit dat je je klanten zo tevreden mogelijk wilt maken. Als het even kan, leidt je ze meteen naar een volgende conversie.
Heeft je klant bijvoorbeeld iets gekocht? Verwijs dan door naar de FAQ waarin alles over retournering opties beschreven staat. Heeft ze een whitepaper over contentmarketing gedownload? Verwijs door naar andere interessante info over dat onderwerp.
Heeft je klant zich ingeschreven voor een evenement zoals een training of congres? Geef dan de toekomstplanning aan. Vertel de klant wanneer hij op welke manier wat voor informatie van je krijgt. Dus niet ‘wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op’ maar ‘Je krijgt binnen 5 minuten een mail met daarin alle benodigde informatie, zoals locatie en planning, over de training’.
Probeer dit als het kan met creativiteit of humor te doen. Onderaan dit artikel hebben we een afbeelding van de bedankpagina van CoolBlue, waarin we aanstippen waarom dat zo’n goed voorbeeld is.
Nu de tekst staat, is het tijd om deze te ondersteunen met beeldmateriaal. We schreven eerder al uitvoerig over het nut van afbeeldingen en video’s en waar je ze gratis kunt krijgen. Of doe creatief en maak een infographic over hoe het pakketje nu vanaf jou naar de klant wordt verstuurd en wat er allemaal bij dat proces komt kijken.
Het perfecte moment om feedback te vragen is direct na een conversie. Zo zit alles nog vers in het geheugen en na zo’n feelgood moment is de kans groter dat je klanten er de tijd voor nemen. Maak het niet verplicht. Een kleine popup aan de zijkant van het scherm is al genoeg om de aandacht te trekken. Je klanten zijn een goudmijn aan informatie, dus laat deze kans niet schieten!
Wat voor ons meteen opviel aan deze bedankpagina is de heerlijke (gortdroge) humor. Een fijne touch die het goede gevoel van de aankoop alleen maar vergroot. Daarnaast de bondige maar duidelijke tekst waarin de benodigde informatie gegeven wordt.
Zie je trouwens die knop eronder? Wat normaliter een mooie plek is voor een CTA heeft CoolBlue gebruikt voor een intrigerende knop over wachttherapie. Een heerlijke toevoeging, kijk zelf maar. En tenslotte het filmpje, een hele goede toevoeging waarin ze een kijkje achter de schermen geven over hoe het nu verder gaat met jouw bestelling. Een topmanier om je klanten op persoonlijke wijze verder aan je te binden.
Met deze 4 tips kun jij aan de slag om van jouw bedankpagina net zo’n succes te maken als die van CoolBlue. Kom je er niet helemaal uit en wil je nog even sparren? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend bakje koffie!
Een goede perslijst is een must voor elke organisatie. Op zo'n lijst bewaar je al je waardevolle perscontacten.
Regionale media zijn van onschatbare waarde. Zeker als je regionaal of in een niche opereert. Vaak zijn ze veel relevanter dan grote, landelijke media.
Recruitment marketing in een krappe arbeidsmarkt is hard werken. De juiste communicatie helpt om kandidaten te interesseren en te overtuigen.