Communicatie optimaliseren

De employee journey en het vieren van je werknemers

Steeds meer bedrijven kijken naar het geluk van hun medewerkers. In 2018 waren er zeker 14 Nederlandse bedrijven die een ‘chief happiness officer’ in dienst hadden of op zoek waren naar iemand voor die functie. Dat aantal is sindsdien alleen maar toegenomen. Een chief happiness officer kan helpen bij een groter werkgeluk van je medewerkers. Een goede employee journey, iets wat sowieso al van belang is voor het aantrekken en behouden van talent, is echter fundamenteel voor het geluk op de werkvloer!

Employee journey

Wat is de employee journey?

De employee journey is de reis die een medewerker maakt door jouw organisatie. Die begint op het moment dat diegene voor het eerst met jou in aanraking komt, bijvoorbeeld via een vacature. Goede arbeidsmarktcommunicatie voor personeel is een vak op zich.

Denk aan de vacature op je Werken bij-pagina of het sollicitatiegesprek. Arbeidsmarktcommunicatie voor medewerkers is een journey op zich. De journey eindigt wanneer je medewerker om wat voor reden ook je organisatie verlaat. Als je het goed hebt aangepakt blijven oud medewerkers een ambassadeur van jouw bedrijf. Dit helpt jou op de lange termijn weer nieuw personeel te vinden.

De contactmomenten met je medewerkers, zoals vacatures voor nieuw personeel, het sollicitatiegesprek, de eerste werkdag, promoties en dergelijke, zijn belangrijke fases in de journey. In dat opzicht kun je de employee journey goed vergelijken met de customer journey.

Natuurlijk moet je niet alleen op die momenten je medewerkers goed behandelen, maar deze momenten zijn wel zo belangrijk dat ze veel invloed hebben. Daarom is het belangrijk om te weten hoe je op die momenten het geluk kunt beïnvloeden. Die momenten maak je inzichtelijk door de employee journey uit te werken. Dit helpt jou bij het vinden van de geschikte kandidaat en nieuw personeel werven.

Meer weten over succesvolle arbeidsmarktcommunicatie? Lees er alles over in onze Ultieme gids om je arbeidsmarktcommunicatie te verbeteren.

Hoe breng je de employee journey in kaart?

De details verschillen per organisatie, maar de overkoepelende fasen zijn hetzelfde. Elke medewerker begint in de fase instroom, doorloopt de fase doorstroom, en eindigt in de fase uitstroom.

Nu dien je als organisatie bij jezelf na te gaan wat de belangrijkste contactmomenten zijn in die fases. We hebben de meest voorkomende hieronder op een rijtje gezet:

Instroom:

  • Branding
  • Vacature
  • Sollicitatiegesprek
  • Inhuur
  • Inwerkperiode
  • Voorwaarden

Doorstroom:

  • Evaluatie/feedback-gesprekken
  • Promoties
  • Groeimomenten
  • Bedrijfsbijeenkomsten

Uitstroom:

  • Ziekte of verzuim
  • Ontslag
  • Pensioen
  • Terugkomdagen
  • Activiteiten
  • Ambassadeurschap

Employee lifecycle

Vacature schrijven

Nieuw personeel zoeken is geen eenvoudige taak. In de krappe arbeidsmarkt liggen de kapers op de kust en kan een goede vacaturetekst wonderen verrichten. Jouw vacature moet eruit springen. Enkel het opsommen van de functie eisen en het delen van een vacature delen op social media is niet meer genoeg. Om aan goed personeel te komen, moet je laten zien dat jij waarde hecht aan je medewerkers en dat je weet waar zij waarde aan hechten. Die employer journey speelt een belangrijke rol bij vacatureteksten schrijven.

Je medewerker op een voetstuk

Een in kaart gebrachte employee journey kan in je voordeel werken. Je weet dan welke momenten van betekenis zijn. Zodra je die inzichtelijk hebt, kun je die momenten bewust gebruiken om je medewerkers op een voetstuk te plaatsen.

We hebben een aantal voorbeelden van hoe je dat kunt doen. Denk bijvoorbeeld eens aan je eigen inwerkperiode. Met enig geluk had je goede begeleiding van iemand die je altijd kon benaderen. Als je pech had, had je het tegenovergestelde, en belandde je achter een bureau met een stapel werk zonder duidelijke uitleg.

Zorg er dus altijd voor dat je een nieuwe medewerker goed inwerkt. Geef alle informatie en een fijne begeleiding. Sta open voor vragen en wees benaderbaar. First impressions matter!

De inwerkperiode kun je zien als een lange first impression voor de rest van iemands carrière bij die organisatie.

Stel, je geeft iemand een promotie. Dat is een erkenning van het geleverde werk en de behaalde successen van je medewerker. Dit kan in een vergaderkamer net na de lunch, maar zorg er in ieder geval voor dat je dit viert!

Plaats diegene in de spotlights op een speciale vrijmibo, vier de inzet en successen en trakteer op een fles champagne. Dit toont dat inzet beloond wordt en creëert een sfeer waarin de positieve kanten van het werk benadrukt worden.

Lager verzuim en minder verloop

We snappen het hoor. Je hebt het druk, er zijn genoeg belangrijkere dingen te doen dan bijvoorbeeld trakteren op een lunch en zo’n lunch kost ook nog eens geld. Maar het vieren van je medewerkers betaalt zich uit!

Verzuim kost geld. Werven kost geld. Een positieve sfeer op je werkplek draagt bij aan een lager verzuim en minder verloop en kost ook nog eens een stuk minder. Daarnaast werken mensen efficiënter en harder wanneer ze onderdeel zijn van een prettige omgeving, zodat je organisatie een stuk productiever wordt.

Een ander voordeel is dat het gevoel van je medewerkers afstraalt op je klanten. Dit kan al zo simpel zijn als het verschil tussen een klantmedewerker die er duidelijk geen zin in heeft versus iemand die vrolijk is en een stap extra zet. Dit levert op zijn beurt weer vrolijke klanten op en dat is iets wat elk bedrijf wil.

Een positieve sfeer en een organisatie met oog voor haar mensen helpt je bij het werven en vasthouden van goede medewerkers.

De employee journey is niet alleen van belang voor de doorstroom in je bedrijf, maar kan ook ontzettend nuttig zijn voor het vieren van je medewerkers. Veel plezier met het creëren van een positieve vibe!

De employee journey optimaal beginnen? Lees hoe je kandidaten biedt wat ze willen.

Meer praktische tips? Ja, graag!

Kunnen wij je helpen met je arbeidsmarktcommunicatie?

Heb je nog vragen over arbeidsmarktcommunicatie? Neem contact met ons op!

Contact