Content marketing tools helpen je je content marketing strategie uit te voeren. Om het meeste uit je digitale marketing te halen, je sales te verbeteren en te groeien als bedrijf heb je een aantal basistools nodig. Daarnaast zijn er meerdere tools om je content marketing verder te helpen. In dit artikel gaan we op beide in.
Content marketing tools, de basis
Om succesvol te zijn in content marketing heb je minimaal een aantal tools nodig. De volgende basistools zijn essentieel:
Blog: je blog is de centrale hub waar je je content, zoals blog posts, publiceert. Het grote voordeel van een eigen blog is dat het de enige plek op het web is, waar je echt zelf de controle over hebt. Zorg ervoor dat je blog hetzelfde domein deelt als je website. Het adres dient de volgende opbouw te hebben: https://blog.website.nl of https://www.website.nl/blog.
Contactformulier voor leadgeneratie: om leads te verzamelen, is het belangrijk dat bezoekers aan je website hun gegevens achterlaten. Hiervoor is een eenvoudig contactformulier nodig, aangevuld met een bedankt-pagina. Als je producten of diensten via je website verkoopt, is het ook belangrijk een ecommerce-site te hebben met een duidelijk en eenvoudig winkelwagensysteem en veilig betaalproces.
Mailprogramma: als je eenmaal leads verzameld hebt, wil je hen blijven informeren. Mailsoftware als die van Mailchimp helpt hierbij. Met dit soort software kun je je adressenbestand mailings sturen. Vaak bieden ze templates aan om de mailings te voorzien van je eigen huisstijl.
Een groot voordeel is ook dat je met deze software de resultaten van je e-mail marketing kunt meten en analyseren. Hoe vaak wordt je mailing geopend? Wie klikt door op artikelen? Welke leads zijn waarin geïnteresseerd?
Webanalyse: goede content marketing werkt door je resultaten te meten en daarop voort te bouwen. Analyse van wat er op je website gebeurt, is essentieel. Google Analytics is daarmee eigenlijk een vereiste. Zonder meten, mis je de data voor verdere optimalisatie.
Social media: naast je eigen website kun je je content publiceren op sociale media. Als je hier bedreven in bent, kun je met social media posts veel bezoek naar je website halen. Dat betekent dat je profielen nodig hebt voor onder meer Linkedin, Facebook, Instagram of andere relevante social media.
Andere waardevolle tools
De content marketing tools hierboven zijn essentieel voor goede content marketing. Als je bovenstaande tools gebruikt, ligt er een stevige basis voor succes. Heb je eenmaal een website met een blog hebt, heb je een plek, een platform, om te publiceren. De overige tools helpen je leads verzamelen en de resultaten van je inspanningen te verbeteren.
Heb je deze tools eenmaal in de vingers, dan is het tijd om te kijken welke tools je verder kunnen helpen. Het wemelt online van de tools voor content marketing. De volgende vijf gebruiken we zelf en willen we je daarom niet onthouden.
Asana: werk je in teams aan je content? Dan helpt Asana het samenwerken aan content te stroomlijnen. In wezen is Asana een projectmanagementtool. Maar daarmee is de tool ook bij uitstek geschikt voor content marketing.
Je kunt templates aanmaken, taken toewijzen aan gebruikers, maar ook bijvoorbeeld een content calendar aanleggen. Daarmee helpt Asana je bij het structureel produceren van content, een van de grootste uitdagingen in content marketing.
Semrush: goede content maken, helpt je vindbaarheid en succes vergroten. Dat betekent niet dat er nog veel te winnen valt in het kiezen van de juiste onderwerpen.
Om online gevonden te worden, is het zaak je te richten op de zoektermen die jouw doelgroep gebruikt. Maar op welke zoektermen je je het beste richt, is niet makkelijk vast te stellen. Semrush helpt je met keyword research.
De tool maakt een inschatting van het maandelijkse zoekvolume op een zoekterm, toont hoe goed je kunt concurreren op een bepaalde zoekterm, laat zien op welke zoektermen je concurrenten gevonden worden en nog veel meer.
Canva: content marketing is meer dan teksten. Ook afbeeldingen zijn heel belangrijk. Een goede afbeelding zegt immers meer dan duizend woorden. Met Canva heb je een tool in handen om heel eenvoudig graphic design te maken, zoals infographics.
Unsplash: voortbouwend op de vorige tool is ook Unsplash een regelrechte aanrader. Ben je op zoek naar goede foto’s om je content marketing te gebruiken, kijk dan eerst op Unsplash. De tool beschikt over honderdduizenden prachtige foto’s die je kunt gebruiken. Het grote voordeel, de kwaliteit is – als je het ons vraagt – vaak veel beter dan die van aanbieders van stockmateriaal en gratis bovendien!
Google Search Console: meten is weten en daarom zijn wij gek op tools die de prestaties van je strategie inzichtelijk maken. Naast Google Analytics is de analytics tool Google Search Console daarom een aanrader. Search Console biedt je inzicht in de prestaties van je website in zoekverkeer. Het is daarmee een welkome aanvulling op zowel Google Analytics als de data in Semrush.